Ainahan tuolla on ollut vääntöä, mutta nykyään tuntuu monille kommentit olevan henkilököhtaisia loukkauksia.
Tuli vaan mieleen.
Loukkaannuin!Naranek kirjoitti:ovat niin autisteja etteivät käsitä tekevänsä niin.
Samaa mieltä. Luulen että koko some ja sen välityksellä keskustelu on vielä aika lapsen kengissä. Sitä kautta siihen ei oikein vielä ole muodostunut keskustelunormeja millä keskustelu pysyy asiallisena. Luulen että aika hioo noita nurkkia pehmoisemmiksi. Mutta hyvä asiasta keskustellaan, koska se on paras tapa vaikuttaa asiaan.emerik kirjoitti:No onneksi vähemmän tuota turhaa spammaamista jota oli vielä joku aika sitten. Toki edelleen henkilökohtaisuuksiin menemistä on runsaasti. Ilmeisesti jotkut nimimerkit aiheuttaa ärsytystä tai sitten koetetaan provosoida tahallaan? Luulisi että täällä ikärakenne olisi riittävän kypsää asialliseen keskusteluun. Luultavasti facebook on vain tietyllä tavalla mädättänyt järkevän keskustelun tällä foorumilla? Enkä usko että suuntaa saadaan muutettua merkittävästi, kun tätä aihetta on jo useampana vuotena aiemminkin käsitelty.
Jep, jep. Ja kun katsoo hupenevaa keskustelijamäärää, ei voi kuin todeta, että tänne me ollaan juututtu ;-)Kryptos kirjoitti:Valitettavasti suurin syy on siinä, että ihmiset yksinkertaisesti ovat enimmäkseen idiootteja.
Muistan aikaa 80-90-luvuilla, kun usenetissä tuli keskusteltua useissa ryhmissä. Pääasiassa käytös oli asiallista ja keskustelu kiinnostavaa. Jopa vaikeita ja intohimoja herättäviä aiheita pystyttiin käsittelemään niin, ettei se mennyt älämölöksi eikä älyttömyyksiksi.Kryptos kirjoitti:Homma alkoi lähteä lapasesta jotakuinkin silloin, kun WWW teki läpimurtoaan ns. kansan pariin.
Ja taas on dcnet ison palasen köyhempi paikka. Ikävä kieltämättä tulee. Toivottavasti törmätään joskus jotenkin. Mukava on ollut turistella, lukea hyviä juttujasi ja katsella hienoja kuviasi. Vilpittömästi toivon että muutat mielesi.Hel_NiS kirjoitti:Joo. Eiköhän tämä ole tässä.
Mukavaa on ollut ja monta tuttua täältä löytyy. Hauskoja, mielenkiintoisia, hölmöjä, karmivia ja kaiken kaikkiaan mukavia juttuja on vuosien saatossa saanut lukea. Hienoja kuvia katsella, oppia paljon ja ehkä antaa osan oppimastani eteenpäin.
Kiitokset kaikille mukaville tyypeille.
Jotakin on kuitenkin täällä muuttunut. Olen jo pidemmän aikaa pohtinut, onko tämä foorumi enää se paikka jonka olen oppinut tuntemaan? Käyntikertani ovat harventuneet, kiitos täällä kukoistamaan alkaneen negatiivisuuden. Tänään sain tarpeekseni.
Te jotka minut tunnette, tiedätte miten tarvittaessa tavoittaa.
Valokuvaamista tai luonnon ihmettelyä en aio todellakaan lopettaa, mutta keskustelun ja kuvien jakamisen teen jatkossa toisissa paikoissa ja yhteyksissä.
Hyvää joulua itse kullekin ja onnekkasta uutta vuotta 2019,
Terveisin Matti Helin
:)
Nyt on pakko myöntää että vanha liikuttui, mutta minähän paruin jopa Aussien Master Cheffiä katsoessni...Hel_NiS kirjoitti:Joo. Eiköhän tämä ole tässä.
Mukavaa on ollut ja monta tuttua täältä löytyy. Hauskoja, mielenkiintoisia, hölmöjä, karmivia ja kaiken kaikkiaan mukavia juttuja on vuosien saatossa saanut lukea. Hienoja kuvia katsella, oppia paljon ja ehkä antaa osan oppimastani eteenpäin.
Kiitokset kaikille mukaville tyypeille.
Jotakin on kuitenkin täällä muuttunut. Olen jo pidemmän aikaa pohtinut, onko tämä foorumi enää se paikka jonka olen oppinut tuntemaan? Käyntikertani ovat harventuneet, kiitos täällä kukoistamaan alkaneen negatiivisuuden. Tänään sain tarpeekseni.
Te jotka minut tunnette, tiedätte miten tarvittaessa tavoittaa.
Valokuvaamista tai luonnon ihmettelyä en aio todellakaan lopettaa, mutta keskustelun ja kuvien jakamisen teen jatkossa toisissa paikoissa ja yhteyksissä.
Hyvää joulua itse kullekin ja onnekkasta uutta vuotta 2019,
Terveisin Matti Helin
:)
Harmi. No, onneksi tällaisilta palstoilta on vaikea lähteä ja odotamme paluutasi.Hel_NiS kirjoitti:Joo. Eiköhän tämä ole tässä.
Kiitos samoin, kaikille täällä.Hyvää joulua itse kullekin ja onnekkasta uutta vuotta 2019,
Yritän välttää avointa sotaa, mutta kirjaan pöytäkirjaan eriävän mielipiteen. Graavilohi ja mäti ovat joulupöydän kunkkuja, joita kinkkukin kumartaa.niffe kirjoitti:P.S. Tuleekohan tästä nyt riita, mutta väittäisin porkkana- ja lanttulaatikon olevan joulun parasta herkkua! ;)
Tarkoitin kommentillani sitä, että kun tuntuu että moderaattori viis veisaa tietyn tyylisistä kommenteista (itse jos olisin mode, bänniä tulisi niin ettei kissaa ehdi sanomaan) niin silloin kannattaa päästää toisesta korvasta ulos, kun kerran moderaattori sallii täällä foorumilla lähes mitä tahansa.Kryptos kirjoitti:Mielestäni on sietämätöntä, että kovaäänisten ja huonotapaisten öykkäreiden takia ne harvatkin asialliset tyypit lähtevät. Hassel sai aikanaan tarpeeksi, enkä ihmettele, ja Matti laittoi myös harmilleen pisteen.
Tilanteen pitäisi olla päinvastainen: öykkärit ulos. Tämä ei ole heidän temmellyskenttänsä. Purkakoon ongelmiaan muualla.
Öykkäröintiä ei mielestäni myöskään pidä kuitata kommenteilla, kuten "antaa koirien haukkua, kulkee ne karavaanit kuitenkin". Vaikka lainaan tässä habannaaman kommenttia, tarkoitukseni ei ole yksilöidä habannaamaa, vaan käyttää lausetta esimerkkinä vastaavista vähättelevistä "antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos" -tyyppisistä kommenteista, joita tällä foorumilla usein näkee. Tarkoitus lienee niissäkin hyvä, mutta johonkin on vedettävä rajat. Öykkäröinnille ja huonotapaisuudelle, passiivis-aggressiiviselle kommentoinnille ja tarkoitukselliselle asioiden väärinymmärtämiselle ja provosoinneille on laitettava loppu. Sellaista ei tarvitse sietää.
Asioista voi käydä hyvinkin periksiantamatonta väittelyä pitäen keskustelun silti sivistyneenä. Argumentointitaidot ja dialektiikka eivä ole salatiedettä.
On olemassa myös sellaisia foorumeita, joissa säännöt ovat tiukat ja ns. banhammer heilahtaa varoituksetta; kun säännöt on kirjoitettu ja tehty tiettäväksi, ei niiden rikkomiselle ole selityksiä. Roskat lakaistaan pihalle välittömästi, eikä moderaattoreille asiasta jälkeenpäin itkeminen auta.
Ehkä täälläkin olisi aika siirtyä edes joksikin aikaa tiukkaan käytäntöön ja pitkien, jopa pysyvien bannien jakamiseen.
(Moderaattori) Olettaisin että mainitsemallasi harraste-foorumilla saisit heti bannia, vai... Ei vaiskaan. Aikuiset ihmiset vastaavat itse omista kirjoituksistaan (ja ovat välittämättä kaikenlaisista provokaatioista, vaikka olisikin kuinka vaikeaa olla reagoimatta). Ihan muutama aktiivinen negatiivinen kirjoittaja onnistuu aika tehokkaasti pilaaman ilmapiirin. Kuten nytkin täällä.habannaama kirjoitti:...Esim. eräällä harraste-foorumilla kun olen, siellä on vastaavanlaisille kommenteille mitä täällä pahimmillaan nähty, täysi nolla-toleranssi, ensin tulee varoitus ja pienikin poikkipuolinen sana, totaali bänni....