Pilvitallennusta?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
SuperDrive

Re: Pilvitallennusta?

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Kryptos kirjoitti:
adapteri kirjoitti: Oletko harkinnut omaa pilveä (private cloudia). Tuohon hintaan saa suunnilleen kerran vuodessa uuden pilvipalvelimen. Minulla on kotona 10 teraa ja toimistolla (oma) 8 teraa pilveä, käytännössä toistensa kopioita, kumpaakin voi käyttää mistä tahansa. En pidä kalliina verrattuna ulkoisiin palveluihin
Tätä olen yrittänyt esittää omalla Synologyn NAS-palvelimeen pohjautuvalla ratkaisulla.

SuperDrivelle näyttää olevan tärkeää se, että palvelin sijaitsee jossakin muualla, kuin kotona. En itse pidä erityisen merkittävänä sitä, missä data sijaitsee. Kyse on riskien hallinnasta. Tässä pidän erittäin pienenä ja toteutuessaankin niissä olosuhteissa jokseenkin merkityksettömänä sitä, että menettäisin valokuvani. Ei täysin merkityksettömänä tietenkään, mutta tilanteeseen suhteutettuna asiana, jota en välttämättä ensisijaisesti murehtisi. Joka tapauksessa - onko kodin tuhoutuminen todella niin suuri riski, että pilvipalveun valinnassa se on kärkisijoilla?
Pieniä todennäköisyyksiä vastaan varmuuskopiointi aina tehdään. Minä näen periaatteellisena asiana, että on OffSite backup. Sen toi voi toteuttaa muutenkin kuin pilvellä, mitta jos pilven hankkii, niin miksi ei käytä sitä backupiin. Pilvellehän on kaksi perustetta pääsy ja backup. Eri ihmisille ero tarpeet ovat tärkeitä. Tässä keskustelussa oleellista nimenomaan on ollut backup, joten sen ohittaminen kuin se ei edes olisi mitään on outoa. Tällainen oman pilven ongelma on myös, että sitä rajoittaa hidas up-kaista.
Tämä ei tarkoita sitä, etteikö olisi hyvä säilyttää kuvia myös jossakin muualla, kuin kotona. Sen voi hoitaa myös yksinkertaisesti niin, että edes pari kertaa vuodessa siirtää kaikki kuvansa ulkoisille levyille ja jonkun luotettavan tahon tai paikan haltuun (ystävät, perheenjäsenet, fyysinen tila taloyhtiössä, autotalli jne).

Minulle Synology ratkaisu tarjoaa lähes kaikki ulkoisten pilvipalveluiden palvelut, pl. sijaintia kotini ulkopuolella. Riskiarvioissani, tekemäni valinnat kattavat hyvin mahdolliset riskien toteutumat. Pahin tapaus voi tuhota lähes kaiken, mutta silloin valokuvani ovat huolenaiheistani varmasti pienin.
Ihmisillä yleensä on vakuutukset, jotka korvaa rahallisia menetyksiä. Mitä olen kuullut ihmisiltä, joille on käynyt noin, valokuvien menetys on ollut yksi, joka harmittaa eniten.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
SuperDrive

jmagic kirjoitti:
SuperDrive kirjoitti:Miksi kokeilujakson aikana pitäisi voida uploadata kaikki tiedostot? Kyllähän luulisi, että sitä voi silti kokeilla. Hintaero on sentään viisinkertainen. Näitä pilvihommia kannattaa miettiä pidemmällä aikavälillä kuin jonain parina kuukautena. Pidemmän päälle sillä nopeudella ei niin ole merkitystä, ellei määrät ole todella suuria.
No ei tietty tarvitse, mutta kyllä upload pitää jossain järkevässä ajassa mennä. Samoin kuin downloadikin, jos tarvitsen teran tiedostoja, niin en ole valmis odottamaan viikkoa niiden saamista¶.
En näe downloadaikaa merkittävänä, koska massana ladataan vain pahimman vahingon jälkeen. Muutenhan käytetään lokaaleja kopioita.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

SuperDrive kirjoitti:Ihmisillä yleensä on vakuutukset, jotka korvaa rahallisia menetyksiä. Mitä olen kuullut ihmisiltä, joille on käynyt noin, valokuvien menetys on ollut yksi, joka harmittaa eniten.
Suojaaminen kannattaa aina tehdä riski- ja arvoperustaisesti. Jos valokuvat on arvokkainta elämässä, ne kannattaa suojata niin, etteivät ne koskaan häviä.

Jos mulla nyt asunto palaisi, niin kadonneet valokuvat olisivat sijalla 328 tai -7. Vaimolla todennäköisesti ehkä Top-10:ssä. Top-20:ssä vähintään. Tosin vaimon käsite "valokuvat" eivät pidä sisällään montaakaan mun ottamaa kuvaa. Jos kuvat lapsista jätetään pois, niin listalla tuskin on ensimmäistäkään mun "kelo auringonlaskussa"-teosta.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

mremonen kirjoitti:
SuperDrive kirjoitti:Ihmisillä yleensä on vakuutukset, jotka korvaa rahallisia menetyksiä. Mitä olen kuullut ihmisiltä, joille on käynyt noin, valokuvien menetys on ollut yksi, joka harmittaa eniten.
Suojaaminen kannattaa aina tehdä riski- ja arvoperustaisesti. Jos valokuvat on arvokkainta elämässä, ne kannattaa suojata niin, etteivät ne koskaan häviä.

Jos mulla nyt asunto palaisi, niin kadonneet valokuvat olisivat sijalla 328 tai -7. Vaimolla todennäköisesti ehkä Top-10:ssä. Top-20:ssä vähintään. Tosin vaimon käsite "valokuvat" eivät pidä sisällään montaakaan mun ottamaa kuvaa. Jos kuvat lapsista jätetään pois, niin listalla tuskin on ensimmäistäkään mun "kelo auringonlaskussa"-teosta.
Hamassa menneisyydessä edustamani yritys monitoroi mm. näitä seikkoja amerikkalaisten kuluttajien keskuudessa. Tyypillinen (avustamaton) kysymys kuului, että mikä olisi se yksittäinen esine tai tavara, jonka toivoisit pelastettavan palavasta talosta ennen kuin kaikki olisi palanut poroksi. Ylivoimaisesti tärkein spontaanisti mieleen tuleva tavara ihmisille oli vuodesta toiseen suvun perhealbumi.
mremonen
Viesti:

niffe kirjoitti:Hamassa menneisyydessä edustamani yritys monitoroi mm. näitä seikkoja amerikkalaisten kuluttajien keskuudessa. Tyypillinen (avustamaton) kysymys kuului, että mikä olisi se yksittäinen esine tai tavara, jonka toivoisit pelastettavan palavasta talosta ennen kuin kaikki olisi palanut poroksi. Ylivoimaisesti tärkein spontaanisti mieleen tuleva tavara ihmisille oli vuodesta toiseen suvun perhealbumi.
Niin, yleensä nämä kyselyt on luokkaa: "Jos sinulla olisi mahdollisuus pelastaa yksi esine palavasta talosta, niin mikä se olisi?" Eli jo lähdössä on mummot, lapset ja kissat hoidettu kuntoon. Jos ajatellaan yhtä esinettä, niin ehkä se sitten on se valokuva-albumi. Mutta käytännössä vaikka kuinka on vakuutukset, niin niin ei ne täysarvosta korvaa. Siinä sitten istut ja selailet sitä albumia, kun omaisuudesta hävisi joku 40-70%.

Meillä on varmaan kirjahyllyssä 20 albumia. MInkä siis niistä ottaisin? Sen missä on tyttären kolme ensimmäistä vuotta? Vai sen missä on pojan kolme ensimmäistä vuotta? Avioliiton kolme ensimmäistä vuotta? Faija sotilaspoikana Kotkan ilmatorjunnassa vuosina -43 - 44? Vaarana kuitenkin olisi, että nappaisin albumin, jossa ollaan Lehmässä Juhannuksena -83. (Lehmä on siis Lehmäsaari Kotkan edustalla, ei se sarvipää eläin. Vainion Junnukin ryyppäsi tuolla Juhannukset). Vai sen laatikon, jossa lasten kastemekot ja vaimon häämekko? Vai pelastaisinko sittenkin kameran ja tekisin dokumentaarin Itä-Helsingin palolaitoksen toiminnasta?

En tiedä, toivottavasti ei tarvitse koskaan oppia tietämäänkään. Mutta ei mulle valokuvat ole "reason to die for".

P.S. Oikea vastaus: sen Lehmä-albumin. Kun siitä ei muita muistoja ole...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
niffe

Omasta puolestani ainakin priorisoisin muksujen kuvia vanhojen asiakaskuvien sijaan, jos tulisi moinen ajolähtö :D No, joka tapauksessa kuvat ovat tärkeitä useimmille.
Whig

Viesti Kirjoittaja Whig »

Crashplanin sivuilla https://www.crashplan.com/en-us/consumer/nextsteps/" onclick="window.open(this.href);return false;:

Important Changes to
CrashPlan® for Home Service
Effective August 22, 2017, Code42 will no longer offer new – or renew – CrashPlan for Home subscriptions, and we will begin to sunset the product over several months.
CrashPlan for Home will no longer be available for use starting October 23, 2018.
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Whig kirjoitti:Crashplanin sivuilla https://www.crashplan.com/en-us/consumer/nextsteps/" onclick="window.open(this.href);return false;:
Vaihdoit siis vasta toisesta pilvipalvelusta tähän ja nyt tämäkin loppui kotikäyttäjähinnoittelun osalta?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Pilvitallennukselle on käyttötarkoituksensa. En pitäisi minkään kaupallisen pilvitallennuspalvelun tarjoajan ratkaisua ensisijaisena ratkaisuna, vaan oman pilvipalveluratkaisun seuraavan tason varmennuksena.

Crashplanin esimerkki vahvistaa näkemystäni siitä, että oma pilvipalveluratkaisu varmuuskopiointiratkaisuineen on paras ensisijainen palvelu, ja kaupalliset tarjoavat lisäturvaa.

Olen varsin tyytyväinen omaan Synology NAS "private cloud" ratkaisuuni. Siinäkin on kehittämisen tarvetta, mutta Synology on mielestäni tuonut uutta toiminnallisuutta kohtuullisen hyvin.
Sapere aude.
---
flickr
Whig

Kryptos kirjoitti: Olen varsin tyytyväinen omaan Synology NAS "private cloud" ratkaisuuni. Siinäkin on kehittämisen tarvetta, mutta Synology on mielestäni tuonut uutta toiminnallisuutta kohtuullisen hyvin.
Jeh. Taidan pysyä itsekkin näissä itse väkäistyissä backup systeemeissä.
Vuosia sitten, kun kuvat mahtuivat iMac:n kiintolevylle backupit hoiti Drobo (jollaista en enää toista huolisi) jonka jälkeen muutama ulkoinen kiintolevy ja nyt noin vuoden pari koti backuppina on ollut Asustorin NAS kotiverkossa. En vain itse luota yhteen backuppiin joten yksi backup on ulkoisella levyllä paikassa X mutta mitä useampi backup niin sitä hankalampi niitä on pitää ajantasalla.

Taidan jossain välissä kyhätä näistä turhiksi jääneistä ulkoisista kiintolevyistä ja tuosta HP:n MicroServeristä jonkinlaisen NAS:n jonnekkin toisaalle ja unohdan crashplainin kaltaiset systeemit.
Viimeksi muokannut Whig, Loka 09, 2017 21 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Flickr
Instagram
Whig

Rockford kirjoitti:
Whig kirjoitti:Crashplanin sivuilla https://www.crashplan.com/en-us/consumer/nextsteps/" onclick="window.open(this.href);return false;:
Vaihdoit siis vasta toisesta pilvipalvelusta tähän ja nyt tämäkin loppui kotikäyttäjähinnoittelun osalta?
Onneksi en sentään =) Ulkoiset kiintolevyt ja NAS ovat hoitaneet backupit tähän asti.
Crashplania käytin aikaisemmin 2013 mutta se jäi, kun sinne sai niin hitaasti upattua dataa.
Nyt päätin kokeilla josko tilanne olisi parantunut ja otin tuon vuodeksi mutta näyttää siltä, ettei vauhti ole pahemmin parantunut eikä tämä viimeisin uutinenkaan tilannetta paranna.

Harmi vain, että tuokin NAS on vain 8 Teraa ja nyt jo valokuva backup vie 5-6 Teraa :-(
Flickr
Instagram
mremonen
Viesti:

Whig kirjoitti:Harmi vain, että tuokin NAS on vain 8 Teraa ja nyt jo valokuva backup vie 5-6 Teraa :-(
Olen kyllä niin nöösi näissä... vuodesta 2000 lähtien hillotut digikuvat vievät n. 800 GB
---
blogi
SuperDrive

mremonen kirjoitti: Meillä on varmaan kirjahyllyssä 20 albumia. MInkä siis niistä ottaisin? Sen missä on tyttären kolme ensimmäistä vuotta? Vai sen missä on pojan kolme ensimmäistä vuotta? Avioliiton kolme ensimmäistä vuotta? Faija sotilaspoikana Kotkan ilmatorjunnassa vuosina -43 - 44? Vaarana kuitenkin olisi, että nappaisin albumin, jossa ollaan Lehmässä Juhannuksena -83. (Lehmä on siis Lehmäsaari Kotkan edustalla, ei se sarvipää eläin. Vainion Junnukin ryyppäsi tuolla Juhannukset). Vai sen laatikon, jossa lasten kastemekot ja vaimon häämekko? Vai pelastaisinko sittenkin kameran ja tekisin dokumentaarin Itä-Helsingin palolaitoksen toiminnasta?

En tiedä, toivottavasti ei tarvitse koskaan oppia tietämäänkään. Mutta ei mulle valokuvat ole "reason to die for".

P.S. Oikea vastaus: sen Lehmä-albumin. Kun siitä ei muita muistoja ole...
Kun tiedot on varmistettuna pilvessä, ei tarvitse miettiä tuota.
niffe

mremonen kirjoitti:
Whig kirjoitti:Harmi vain, että tuokin NAS on vain 8 Teraa ja nyt jo valokuva backup vie 5-6 Teraa :-(
Olen kyllä niin nöösi näissä... vuodesta 2000 lähtien hillotut digikuvat vievät n. 800 GB
Ei mullakaan kuvia ole 3 Teraakaan, kun olen vetänyt ihan tarkoituksella aikoinaan kaiken vähemmän virallisen jpegeiksi, mutta video vie myös reippaasti tiluksia. Se backupeista, mutta pilven idea on muutenkin käyttöfiiluille ylivoimainen. Tiedosto on vain yhdessä paikassa, aina saavutettavissa ja muutokset tehdään samaan tiedostoon, jolloin säästytään versioristiriidoilta.
mremonen
Viesti:

Jaa, no videota mulla on vielä tuohon päälle se tera-puolitoista. Video vie kyllä tilaa ihan eri tavalla.
---
blogi
mremonen
Viesti:

SuperDrive kirjoitti:Kun tiedot on varmistettuna pilvessä, ei tarvitse miettiä tuota.
Kamera ja kastemekot ei taida uida sinne pilveen. Tarkoitan sitä, että kohtuuton fokus johonkin random-kuviin, mutta kukin tavallaan. Eipä tämä taida multa olla pois...
---
blogi
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Video on järjetön media *tänä päivänä* (tilaongelma), ihmisen päässä on tallessa sellaiset hetket mitkä ovat oikeasti merkityksellisiä. Kuva auttaa kertaamaan niitä. Ehkä sitten joskus kun on ääretön kapasiteetti ja ikuinen media niin hommassa on joku järki.

Keskittymiskelvoton ihminen kaipaa videota koska kirjan tai kuvallisen jutun lukemiseen menee liian kauan aikaa. Tämä tuli mieleen yläasteelta kun oli kaikkea muuta mielessä ja olisi pitänyt lukea äidinkielen tunnilla joku pakollinen kirja. Sen sijaan katsottiin kirjasta tehty elokuva jos sellainen oli olemassa.

Kaikista pöljintä on about musiikkivideo - se silmillä vilkkuva roina vaan sotkee musiikillista nautintoa. Ja jos se pelkkä musiikki ei riitä niin voi voi.
Whig

mremonen kirjoitti:
SuperDrive kirjoitti:Kun tiedot on varmistettuna pilvessä, ei tarvitse miettiä tuota.
Kamera ja kastemekot ei taida uida sinne pilveen. Tarkoitan sitä, että kohtuuton fokus johonkin random-kuviin, mutta kukin tavallaan. Eipä tämä taida multa olla pois...
En oikein ymmärrä tätä vertailua. Eli jotain mitä voi varmuuskopioida ei pitäisi varmuuskopioida, kun jotain mitä ei voi varmuuskopioida ei voi varmuuskopioida?
Flickr
Instagram
SuperDrive

mremonen kirjoitti:Jaa, no videota mulla on vielä tuohon päälle se tera-puolitoista. Video vie kyllä tilaa ihan eri tavalla.
Aina voi miettiä mitä varmistaa pilveen. Kaikkia raakapätkiä tai RAW-kuvia ehkä ei kannatta. Nehän periaatteessa ovat työvaiheita. Myös yleensä tarve päästä niihin käsiksi koska tahansa on pienempi kuin valmiisiin kuviin ja videoihin.
SuperDrive

mremonen kirjoitti:
En nyt ymmärrä mitä tarkoitat. Tämä on valokuvausryhmä, täällä keskustellaan valokuvista. Ymmärrän, jos joku kastemekko palaa tulipalossa, se voi olla ikävää. En kuitenkaan näe miten se on relevanttia valokuvien tallennuksen kannalta. Tuntuu, että jollain on joku "millään ei ole mitään väliä'" asenne, jos vahinko sattuu.

Vahinko voi olla myös varkaus. Tässä digikuvat ovat haavoittuvampia, koska perhealbumeja tuskin varkaat vievät, mutta elektroniikan kylläkin.
Vastaa Viestiin