Filmi is murder!

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
temama
Viestit: 10711
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja temama »

puuhapete kirjoitti:Kuuntele Juuso Pekkinen Yle Areenassa:

http://areena.yle.fi/1-4222481" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ihan viihdyttävä pläjäys. tattista vaan! valokuvauksesta ihan kuunnella turina, varsinki kun se oli noin ihanan tosissaan tehty. vaikka ei olisi samaa mieltäkään. tosin oli siellä kohtia joista olin samaa mieltä.

mutta toi rärkein pointti josta jauhoin aikaisemmin. Kamera läpi negalle tai kennolle valotettu todellisuus on se valokuva, kaikki muu sen jälkeen on ihmisen tekemää räpellystä.

okei. tottakai itse kamera objektiiveineen ja valon tallennusmenetelmineen on ihmisen tekemää räpellystä kanssa, mutta se sentään pyrkii autentisuuteen, ei ainakaan manipulointiin. niin että ihmisen jälki näkyisi mahdolisima vähän.

ite haastattelu lähti laukalle jostain kohdan 25:00 jälkeen kun digitaalisuuteen sekoitettiin digitaaliset filtteröinnit ymsyms.

Eihän se noin mene!! Ei digivalokuvaus tarkoita automaattisesti jotain softapohjaisten digisuotimien käyttöä!! vaikka instassa ja varsinkin älyluureissa sitä kovasti yritetään, että saataisiin niihin kuviin edes jotain halpaa luonnetta.
Kyllä filmikuvauksessakin voi käyttää ja on käytettykin kaikenmoisia suotimia, samoin jälkikäteen manipulaatioita. ei softataiteilua tarvitse käyttää!
Ei digikuvaus ole 1 ja nollaa! sama kun sanois, että filmikuvaus on jotain hopeasuoloja ja muuta aineksia!
Ei Beatlesin musiikki muutu miksikään vaikka se olisi tallennettu diginä tai analogiselle tallentimelle!! joka muuta väittää, saivartelee pahasti ja väärästä syystä.

samoin siinä kohtaa kun puhuttiin digitaalisuudesta, että "tehtäisiin sitten digitaalisuuden tarjoamia juttua, kaikkea hullua ja luovaa", tarkoitettiin just filtteröintiä ja vaikka mitä manipulaatioita. ymsyms

miten niin? miksi juuri digivalokuvalle pitäisi tehdä hullua ja luovaa, tai uudistavaa?
Kuvankäsittely on aivan oma taiteenlajinsa, valokuvaus omansa.

Mun puolesta jokainen saa tehdä ihan sellaista visuaalista työtä filmikuvalle, digikuvalle tai vaikka betoniseinälle spraypurkilla, kun haluaa mutta valokuva on valokuva.

Ympäröivää todellisuutta on hyvä pystyä tallentamaan mahdollisimman todenmukaisesti. Sellaista värkkiä ei ole vielä olemassa joka tallentaisi aivoistamme suoraan silmiemme välittämää näkymää. Ja silloinkin voitaisiin spekuloida, että miksi sun silmäsi tuottaa niin huonolaatuista kuvaa!? Vai manipuloisiko aivomme jo valmiiksi silmien välittämää kuvaa? Vaimo kysyy mustiksena himassa, että no näkyikö hyviä per*eitä työmatkalla? Johon sinä; ei tietenkään! Enhän minä sellaisia katselisi. Mutta totuus olisi toinen, kun vaimosi kytkisi aivosi tietokoneeseen ja yhdessä voisitte sitten katsoa, että mitäs kaikkea sitä tulikaan katseltua päivän aikana.
Ihan hyvä, että on olemassa ulkoinen väline. Valokuvaus kamera. Se on ehdottoman rehellinen ja luotettava. se ei valehtele.

Mitä objektiiveihin tulee, niin kyllä minusta vaikka 360 astetta kuvaava pallopanoraama voi välittää ihan oikeaa valokuvaa. Kunhan sitä digitaalista tai analogista dataa ei lähetä manipuloimaan, että sinne lisätään tai poistetaan elementtejä, ihmisiä, esimeitä yms . Silloin se ei enää vastaa todellisuutta.

Se olisi ihan toinen juttu jos rahtaisit sen pikkulapsen oikeasti sinne heinäpellolle ja ottaisit aidon valokuvan lapsesta siinä ympäristössä ja hetkessä! kun että yhdistät stuodiossa nököttävän lapsen kuvankäsittelyssä taustaan. Sellainen toki sopii moneen, kuten kaupalliseen tarkoitukseen, mainokset yms, jotka muutenkin ovat mielikuvapuuhastelua.
Mutta se fiilis kun se lapsi olisi siellä pellossa oikeasti. Se tilanne, hetki. Se olisi kaikille osapuolille oikea aito kokemus. Tiedä mihin se johtaisi, mutta nyt sitä ei tiedä, kun koko tilanne on feikkiä.
Mutta sitä oikeaa aitoa tilannetta ei muuksi muuta filmi eikä 1nolla digikenno. Ne toimii vain heijastuvan valon tallennusvälineinä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Näiden utopiamaassa kuvattujen skidien todellisuus menee sekaisin kun ne saa selville 15 vuotiaana pahimmassa teini-iässä että oikeesti 2v-kuvassa hän ei ollutkaan jossain Hawaijilla ottamassa koppia tulivuoresta putoilevista laavakökkäreistä vaan kurottamassa pihapuusta putoavaa haavanlehteä. Tämä ihan OK jos elettäis siinä Matrixissa mutta toistaiseksi emme elä.

Toinen harhakuvaesimerkki oli se sosiaalisessa mediassa levinnyt skidi minkä silmien väri oli muutettu syystä X jotta näyttäisi jotenkin coolilta. Mitähän mahtaa lapsi itse ajatella myöhemmin kun ymmärtää asioita.
Tapiol2003
Viestit: 2202
Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Mietin tässä sitä, miksi eroa käsiteellään vain tekniikan kautta.

Joka sekunti pursuava, valtava kuva-armada on varmasti teknisesti hienoa, mutta ei se sisältö ole ainaakaan paremmaksi muuttunut. No, lukuunottama ehkäpä tieteellistä kuvausta ym. joissa tekniikan eteneminen on aina plusaa kulloisenkin teknisen tai tutkimustyön helpommin/paremmin suorittamiseksi.

Filmi ei ole JiiPekki sen enempää kuin rawikaan.

Ajatus siitä, että filmille otettu kuva olisi jollain tavoin syntymähuonompi vain siksi että se on filmille kuvattu, on absurdi. Jos ei osaa kuvata filmille, niin miten sitten kuvittelee osaavansa kuvata tikutaali-ihmeillä? (Poislukien se, että nykykamerat pystyvät suurelta osin pelastamaan tilanteen, jota kuvaaja ei hallitse (tärähtäminen, kohteen seuranta, hyvin nopeasti vaihtuvat valaistuolosuhteet ym.).
Less Is More
puuhapete
Viestit: 3591
Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Entäs lapsi joka saa selville 15v että hän ei oikeasti istunutkaan kuvassa kaupungin toisella puolella olevan puiston nurmella vaan kotinsa takapihalla olevalla nurmella? Saako hän vakavia traumoja tästä?

On se syvälle juurtunut joillakin tämä "luonnollinen" wanhanajan walokuvaus, missä tärkeintä ei ole päämäärä vaan matka. Mitä väliä sillä on että lopullinen kuva on musta ruutu missä vähän jotain epämääräistä näkyy kunhan se on autenttinen ja kunhan on koettu se kilometrien rämpiminen suon yli kohteeseen ja istutettu lapsi hyttysten syömänä siihen märkään maahan aikaan jolloin lapsi muuten nukkuisi yöuniaan....ja pyydetty olemaan ihan paikoillaan 30s että saadaan tähtitaivas kuvaan mukaan luononmukaisella keinolla eli keräämällä kennolle valoa tavalla joka ei ole mahdollista ihmissilmälle ja vastaa todellisuutta.

Anteeksi hiukan karrikoitu esimerkki mutta tällainen mielikuva vain nousi mieleen...
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä se kannattaa sinne suohon viedä. Siitä kokemuksesta voi jo 2-3v oppia jotain uutta ja ihmeellistä.

Pointti on se että kun ensin vähän juksaa ei ole vaikea juksata jatkuvasti lisää ja lisää kunnes siirtyy kokonaan Photoshopista Illustratoriin piirtämään kuvan tyhjästä. Mulle tuli tästä ohjelmasta mieleen että kyseinen hippi ei ole edes yrittänyt kuvata kunnolla filmille. Ei tämmöstä läppää voi muuten heittää.
temama
Viestit: 10711
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja temama »

puuhapete kirjoitti:Entäs lapsi joka saa selville 15v että hän ei oikeasti istunutkaan kuvassa kaupungin toisella puolella olevan puiston nurmella vaan kotinsa takapihalla olevalla nurmella? Saako hän vakavia traumoja tästä?

On se syvälle juurtunut joillakin tämä "luonnollinen" wanhanajan walokuvaus, missä tärkeintä ei ole päämäärä vaan matka. Mitä väliä sillä on että lopullinen kuva on musta ruutu missä vähän jotain epämääräistä näkyy kunhan se on autenttinen ja kunhan on koettu se kilometrien rämpiminen suon yli kohteeseen ja istutettu lapsi hyttysten syömänä siihen märkään maahan aikaan jolloin lapsi muuten nukkuisi yöuniaan....ja pyydetty olemaan ihan paikoillaan 30s että saadaan tähtitaivas kuvaan mukaan luononmukaisella keinolla eli keräämällä kennolle valoa tavalla joka ei ole mahdollista ihmissilmälle ja vastaa todellisuutta.

Anteeksi hiukan karrikoitu esimerkki mutta tällainen mielikuva vain nousi mieleen...
Elämä on ehdottomasti matka, sen tietää Matti Nykänenkin, paitti että vääntäisi sen todnäk tyyliin Journeöy on hemmetinmoista laiffii!
Yhtään päämääriä väheksymättä, ne toki tärkeitä visioita meidän yksinkertaisten kuulapäiden prosesseissa.

Kuvankäsittely on ihan hyvä taito, ja tiedän että tykkäät siitä touhusta, ei siinä mitään väärää. Todnäk sulla on tulevaisuudessa enempi hyötyä (taloudellista) hyvistä photoshoppaus taidoista kun itse valokuvaamisen aitouteen keskittyvistä pyrkimyksistä.
Mutta kun nyt oli puhe valokuvasta, manipuloinnista, filmistä ja digistä niin senpä takia on hyvä jutella asiat juurta jaksaen, niin ei asian ydin unohdu.
Sitäpaitti ketjun nimi Filmi is murder, johdattelee muutenkin ihan omituisiin suuntiin. Ei ainakaan ite asiaan. Vai pitääkö joku liivatteiksi joutuneita eläimiä jonkinlaisen todellisuuden valokuvaamisen uhrilahjoina? Niiltä uhrattiin elämä, että elämän hetkiä voidaan vangita filmikuviin. Pervoa.
Luulisi siis vegaaniHipsterssin valitsevan mieluusti Digi kuin tälläisen vastuuttoman barbaarisen filmi vekottimen!

Juuh, ja olen samaa mieltä mafferssin kanssa, että siellä hyttysten parissa se lapsi voisi oppia jotakin hyödyllistä elämästä, eikä se niin haittaa vaikka unirytmikin joskus huikkasen rikkoontuisi. sekin on laiffii. Tosin mukavuudenhaluisia vanhempia saattaisi kyrsiä sitäkin enempi.
Viimeksi muokannut temama, Syys 21, 2017 17 : 42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
temama
Viestit: 10711
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti: Toinen harhakuvaesimerkki oli se sosiaalisessa mediassa levinnyt skidi minkä silmien väri oli muutettu syystä X jotta näyttäisi jotenkin coolilta. Mitähän mahtaa lapsi itse ajatella myöhemmin kun ymmärtää asioita.
Juuh, mutta minkäs teet kun nykyäiskästä olis niin mahtavaa nähdä sinisilmäinen lapsukainen valokuvassa. Mitäs muuta voi odottaa botoxhuuliselta some-queenilta mittatilausrinnoissaan, jatkuvassa rempassa olevine per*eineen? Tärkeintähän on sopivat mielikuvat, kuka nyt todellisuudesta niin jaksaa välittää?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Mulle tulee täst kaikest kyl sellanen bon vojaas-tunne. Ihanqu olisin tämän kaiken kokenut jo aiemmin.

Mutta ensimmäiseen postaukseen: samaa mieltä. Valokuvaus digikameralla pitäisi voida irrottaa filmikontekstista. Yhtensä esteenä siinä on se mitä Maffer ekassa postauksessaan totesi, eli valmistajat eivät edes yritä irrottautua siitä. Digitaalisen kuvauksen mahdollisuuksia ei täysin hyödynnetä. Käytännössä kaikki pyörii vain resoluution ja herkkyyden ympärillä.

Siitä olen voimakkaasti eri mieltä, että filmikuvaus olisi jotenkin puhtaampaa kuin digikuvaus. Vähän sama kuin väittäisi, ettei hiilikuiturunkoisella polkupyörällä pääse samaan flow-tilaan kuin vanhalla AInolla (sillä polkupyörällä, ei naapurin rouvalla). Kyse on pään sisäisistä asioista, ei teknologioista. Mikään ei estä rajoittamasta kuvamäärää 36:een (tms) ja lopettamasta sen preview-napin painamista. Jos laitteisto tuntuu liian näppärältä, voihan sen rungon paketoida kuution puulootaan ja kantaa sitä pitkin jänkää. Jos vielä tuntuu liian helpolta, niin 20 kilon hiekkasäkki sisään kaveriksi. Ainoa olisi, jos vielä joku kehittäisi sellaisen muistikortin, jossa kuvat katoavat minuutin päästä ottamisesta. Päästäisiin kunnon märkälevyfiilikseen.

Valokuvaus, niin kuin muukin kuvataide, tai kirjallisuus, on aina statement. 100% objektiivista kuvaa ei ole. Paitsi ehkä jos laittaa kameran intervallikuvaukselle ja heittää sen olalle ja lähtee kävelemään kaupungille. Mutta silloinkin sinä olet päättänyt, että käveletkö Ullanlinnassa vai Kontulassa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Ei siitä ole edes sataa vuotta kun filmille kuvattiin muotokuvat erilaisia maisemia esittävien kulissien edessä.
Osa onnistui vakuuttavasti, osa on suorastaan surkuhupaisaa katsottavaa.

Eivät näissäkään kuvissa olleet lapset traumatisoituneet.
Zone VI
temama
Viestit: 10711
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja temama »

zone6 kirjoitti:Ei siitä ole edes sataa vuotta kun filmille kuvattiin muotokuvat erilaisia maisemia esittävien kulissien edessä.
Osa onnistui vakuuttavasti, osa on suorastaan surkuhupaisaa katsottavaa.

Eivät näissäkään kuvissa olleet lapset traumatisoituneet.
Mistä tiedät? Hitler? yms hienot hemmot.

No juuh, mutta ainaki ne olivat siellä kulisseissa paikan päällä ja näkivät mikä meno.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Missä vaiheessa todellisuus ja/tai luonnollisuus kokevat niin suuren inflaation, että niiden (siis sanoina tai käsitteinä) merkitys putoaa nollaan. Noin lähtökohtaisesti esim. värejä ei ole edes olemassa vaan ne on puhtaasti aivojen luoma illuusio todelisuudesta. Pätee oikeastaan pitkälti kaikkeen mitä koemme - aivot vain rakentavat aistiärsykkeisiin sopivan maailman - tai tekevät sen tyhjästä. Et jos ens alkuun jätetään pois todellisuus, kun puhumme kuvasta tai määrittelemme todellisuuden jotenkin siten et se on yksikäsitteinen. Mustavalkofilmikuva ei ainakaan vastaan mun näkemää todellisuutta, mut voi hyvin olla et mun aivoissa on joku perustavaa laatua oleva vika.

Mulle ei aivan selvinnyt ton hemmon ontologia - salaperäisesti digikuvan nollat ja ykköset on jotka oikeastaan esiintyvät vaan ylätasolla ja ihmisen mielessä ovat kuvamielessä epätodellisisia, mut silti ne nollat ja ykköset ovat kuitenkin olemassa (mun muistikortilla ei ole yhtään nollaa tai ykköstä). Et todellinen fotoni kun tösähtää digikameran kennoon niin a/d muunnoksen jälkeen se häviää tästä maailmasta, mut ei nähtävästi vielä törmäyksessä, mut jos se osuukin hopeakiteeseen tai mitä ton filmin pinnalla lieneekään niin todellisuus salaperäisesti siirtyy tohon filmin pintaan. Montako noit fotoneja saa osua tohon pintaan et ollaan vielä oikeessa maailmassa - tollasta pehmeetä vesiputousta ei mun silmillä näe, mut filkalla sen kyl saa aikaiseksi. Jotenki tuli mieleen et pari mutkaa toi jamppa oikas etsiessään sitä oikeaa todellisuutta ja tärkeintä oli oikeastaan vakuuttaa et hää ei oo mikään filmihipsteri vaan enempi kosketuksessa oikean maailman kanssa, ku digihemmot.
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pistä se muistikortti alasimen päälle ja humauta lekalla päälle. Sinne meni ne bitit. Filmiä voi lyödä pari kertaa lekalla ja ehkä siitä todellisuudesta putoaa pari palaa pois.

Filmi on käsin kosketeltava media. Vähän kuin kaivat kuopan lapiolla ni siihen tulee se kuoppa. Digi on persuksesta niin kauan kunnes tulee se kunnollinen tallennusmedia digille.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Polta se filmi - sinne meni nekin kuvat. Aika hepponen todellisuus jos ei vähän tulta kestä. Kyl mie silti filkalle tykkään kuvata, mut en mie siitä vielä ole filosofiaa saanut rakennettua - mulla on vielä niin paljon tekemistä ton kivitaulufilosofian kanssa. Senku voi jopa polttaa.
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Palaa huonosti ja kauhea musta käry. Tosin niin käryää muistikorttikin. Ja jos se talo sattuu palamaan niin voi voi, taitaa olla muitakin murheita siinä vaiheessa.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Digikameralla voi kuvata pilveä suoraan pilveen polttaessaan pilveä. Filkalle onnistuu vain kaksi noista. Mutta siis PPP-kuvauksessa ei ole väliä, vaikka sitten jäisikin asfalttijyrän alle.

Filmi ei ole sen todellisempi kuin digi. Illuusio tulee ehkä siitä, että digillä ei negaa varsinaisesti ole olemassa. Tosin filmillä (dia) ei sitten ole olemassa sitä vedosta.

Digin ja filmin pysyvyydestä: toisen voi ottaa kesken pois, katsoa aurinkoa vasten ja jatkaa kuvaamista. Toisella ei.

Mutta asia on aika lailla niin kuin ttuplai kirjoitti. Miksi pidämme mustavalkokuvaa jotenkin luonnollisena? Sitä epäluonnollisempaa ei olekaan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja zone6 »

ttuplai kirjoitti:Missä vaiheessa todellisuus ja/tai luonnollisuus kokevat niin suuren inflaation, että niiden (siis sanoina tai käsitteinä) merkitys putoaa nollaan. Noin lähtökohtaisesti esim. värejä ei ole edes olemassa vaan ne on puhtaasti aivojen luoma illuusio todelisuudesta. Pätee oikeastaan pitkälti kaikkeen mitä koemme - aivot vain rakentavat aistiärsykkeisiin sopivan maailman - tai tekevät sen tyhjästä. Et jos ens alkuun jätetään pois todellisuus, kun puhumme kuvasta tai määrittelemme todellisuuden jotenkin siten et se on yksikäsitteinen. Mustavalkofilmikuva ei ainakaan vastaan mun näkemää todellisuutta, mut voi hyvin olla et mun aivoissa on joku perustavaa laatua oleva vika.
Joku voi kokea kaiken mustavalkoisena tietämättä edes sitä, sillä lapsesta asti on opittu kaiken olevan eri värisiä ja näillä väreillä olevan nimet.
Minkä värinen on sininen? Kukaan ei tiedä kuinka muut sen kokevat. Osa ihmisistä kokee tekstinkin väreinä tai ääninä. Kuinkahan paljon eroja muun todellisuuden kokemisen kohdalla on? Uskoisin, että suurempia kuin kukaan osaa ajatella.
(onhan kulttuureita, joissa sininen ja vihreä on saman käsitteen alla ja heillä on vaikeuksia erottaa näitä värejä toisistaan).

Minäkin, valokuvauksesta aina innostunut ja pienestä asti kuvailmaisuun orientoitunut, opin vasta hiljan, että osa ihmisistä todellä "näkee" mielikuvat kuvina eikä vain käsitteinä.
Luulin, että se tyypillinen "kuvittele, että näet..." tarkoittaa todellakin vain sitä, että silloin kuuluu rakentaa ajatusmalli, jossa on näkevinään jotakin. No, väärässä taisin olla...
Tälle on termikin, Aphantasia.

Vastaavia eroja ihmisten kesken lienee vaikka kuinka. Todellisuutta ei yksinkertaisesti ole, vain tuo kertomasi aistihavaintojen pohjalta aivoissa kehitetty "malli" johon reagoidaan.
ttuplai kirjoitti: Mulle ei aivan selvinnyt ton hemmon ontologia - salaperäisesti digikuvan nollat ja ykköset on jotka oikeastaan esiintyvät vaan ylätasolla ja ihmisen mielessä ovat kuvamielessä epätodellisisia, mut silti ne nollat ja ykköset ovat kuitenkin olemassa (mun muistikortilla ei ole yhtään nollaa tai ykköstä). Et todellinen fotoni kun tösähtää digikameran kennoon niin a/d muunnoksen jälkeen se häviää tästä maailmasta, mut ei nähtävästi vielä törmäyksessä, mut jos se osuukin hopeakiteeseen tai mitä ton filmin pinnalla lieneekään niin todellisuus salaperäisesti siirtyy tohon filmin pintaan. Montako noit fotoneja saa osua tohon pintaan et ollaan vielä oikeessa maailmassa - tollasta pehmeetä vesiputousta ei mun silmillä näe, mut filkalla sen kyl saa aikaiseksi. Jotenki tuli mieleen et pari mutkaa toi jamppa oikas etsiessään sitä oikeaa todellisuutta ja tärkeintä oli oikeastaan vakuuttaa et hää ei oo mikään filmihipsteri vaan enempi kosketuksessa oikean maailman kanssa, ku digihemmot.
Minkähänlainen todellisuus sekin on, jossa filmille valotetaan summaamalla. Eli otetaan vaikka tuo vesiputous ja jos 1 sekunnin valotus tuottaisi hienon pehmeän maitomaisen veden, valotetaankin vaikka 150 kertaa ajalla 1/125s (noin monta kertaa, jotta filmin resiprookkivirhe korjaantuisi).

Ties vaikka joku ihminenkin näkisi noin? Ainakin osa eläimistä varmasti näkee tuolla tavoin.
Zone VI
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja zone6 »

mremonen kirjoitti:
Filmi ei ole sen todellisempi kuin digi. Illuusio tulee ehkä siitä, että digillä ei negaa varsinaisesti ole olemassa. Tosin filmillä (dia) ei sitten ole olemassa sitä vedosta.

Digin ja filmin pysyvyydestä: toisen voi ottaa kesken pois, katsoa aurinkoa vasten ja jatkaa kuvaamista. Toisella ei.
Ajatusleikki: Sinulle annetaan tehtäväksi tuhota parikymmentä dvd-kiekkoa tietämättä mitä niissä on. Ei siinä paljoa tule ajateltua kun syöttää ne murskaimeen.
Entä kun tehtäväksi annetaan tuhota laatikollinen negoja?

Kummasta tulee konkreettisempana mieleen kuvien tuhoaminen? Tekeekö ehkä mieli vilkaista mitä kuvia niillä negoilla on tai jopa säästää ne?

Tämä on digin ongelma: Media on piilossa ja sen voi helposti tuhota tietämättään. Negoja (tai dioja) ei tuhoa kuin tieten.

Säilyvyys taas on molemmilla mitä on. Nega säilyy hyvin säilytettynä sen ehkä parisataa vuotta, kunnon vedos jopa satoja kunhan se on sävytetty hyvin ja olosuhteet ovat sopivat.
Myös mustesuihkut ja muut ovat kehittyneet säilyvämmiksi vuosi vuodelta - mutta kukaan ei ole oikeasti kokenut niiden säilyvyyttä vielä. Se nähdään vasta seuraavalla vuosisadalla.
Toisaalta bititkin voivat säilyä - jos ne joskus osataan taas lukea.

Kolmanneksi: Pelkkä nega tai raw-kuva ei paljoa vielä auta, koska lopullinen teos on usein enemmän tai vähemmän muuta kuin suoraan siitä tehty "käännös". Negasta ei saa sitä alkuperäistä kuvaa ulos, jollei kuvaajalta ole jäänyt vedostuskarttoja ja muita merkintöjä talteen.
Raw:stakaan sitä ei saa ulos, jollei satu olemaan jotakin metadataa jossa on jollekin konvertterille kaikki muokkausohjeet (lähinnä siis lightroomille). Tai sitten lopullista kuvaa tif/jpg -muotoon tallennettuna.
Zone VI
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja mremonen »

zone6 kirjoitti:Minkähänlainen todellisuus sekin on, jossa filmille valotetaan summaamalla. Eli otetaan vaikka tuo vesiputous ja jos 1 sekunnin valotus tuottaisi hienon pehmeän maitomaisen veden, valotetaankin vaikka 150 kertaa ajalla 1/125s (noin monta kertaa, jotta filmin resiprookkivirhe korjaantuisi).

Ties vaikka joku ihminenkin näkisi noin? Ainakin osa eläimistä varmasti näkee tuolla tavoin.
Eli siis tämän perusteella olet sitä mieltä, että filmi on valokuvauksen oikea media ja digi on feikki? Ei tuossa nyt kauheasti ollut mitään, mitä ei digille saisi. Itse asiassa digillä on helpompi toteuttaa vaikka punavihersokeiden näkemä maailma, kuin filmillä.

Ja miten se putous pitäisi kuvata, jotta ymmärtäisimme miten marsilaiset sen näkevät?

---
AIka lailla kummallinen ketju. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että filmin kahleista olisi ihan hyvä päästä irti ja kameravalmistajat voisivat alkaa oikeasti hyödyntämään digitaalisuuden mahdollisuuksia. Nyt ne mahdollisuudet on enemmän jälkituotannossa kuin itse kuvaushetkessä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja mremonen »

zone6 kirjoitti:Ajatusleikki: Sinulle annetaan tehtäväksi tuhota parikymmentä dvd-kiekkoa tietämättä mitä niissä on. Ei siinä paljoa tule ajateltua kun syöttää ne murskaimeen.
Entä kun tehtäväksi annetaan tuhota laatikollinen negoja?
Mitä tällä on tekemistä yhtään minkään kanssa? Jos sinulle annetaan kaksikymmentä sinetöityä laatikoa ja käsketään tuhota ne, niin lopputulos on tuhotut laatikot.
Tekeekö ehkä mieli vilkaista mitä kuvia niillä negoilla on tai jopa säästää ne?
Ei. Tossa on vieressä laatikkotolkulla faijan jäämistöstä tulleita filkkoja ja kuvia. Laita osoite, mihin saan tavarat lähettää. Mulla ei ole niille mitään käyttöä.
Tämä on digin ongelma: Media on piilossa ja sen voi helposti tuhota tietämättään. Negoja (tai dioja) ei tuhoa kuin tieten.
Tuota, nyt puhumme valokuvista. Ei mistään uskonnollisista esineistä.
Säilyvyys taas on molemmilla mitä on. Nega säilyy hyvin säilytettynä sen ehkä parisataa vuotta, kunnon vedos jopa satoja kunhan se on sävytetty hyvin ja olosuhteet ovat sopivat.
Myös mustesuihkut ja muut ovat kehittyneet säilyvämmiksi vuosi vuodelta - mutta kukaan ei ole oikeasti kokenut niiden säilyvyyttä vielä. Se nähdään vasta seuraavalla vuosisadalla.
Toisaalta bititkin voivat säilyä - jos ne joskus osataan taas lukea.
Tämä on kyllä jännä juttu ja tätä toitotetaan koko ajan ja joka paikassa. Vaikea kuvitella, etteikö jpg-tiedostoa saataisi auki 100 vuoden kuluttua, jos halutaan. Jollei sitten ole palattu kivikaudelle, jossa vaiheessa ongelmat on verrattomasti muualla, kuin valokuvien vedostamisessa.

Jatkan vielä: RAW on kuin kehittämätön filmi. Ei sekään 100 vuotta säily. Jos digikuvan halutaan sälyvän, siitä pitää tehdä "nega" (jpg) tai vedostaa se niin, että säilyvyys on taattu. Ongelmana on ehkä se, että nykyään vedostaminen ei ole enää niin yleistä (eikä tarpeellista) kuin ennen. Toisaalta kuinka paljon kuvista on sitten säilyttämisen arvoisia?

Mut niinku, so what.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Filmi is murder!

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Ontologiaa osa XXI

Yritin tulostaa ton areenan jutun jos siten ymmärtäs paremmin - printteri syyti vaan ykkösiä ja nollia. Eihän sitä juttua ole edes olemassa - sama kävi tosin tän ketjun kommenteille. Voisko kommentoijat mennä huomenna klo 12 läheisen prisman parkkikselle pelkissä kalsareissa ja huutaa täysillä kommentinsa, koska vaan ilmamolekyylien liike on todellista kommunikointia - bitit on saatanasta. Jos huudon perään kietasuhihat tuntuu ikävältä niin ei hätää sillä todellisuus se siellä vaan kutittelee.
Vastaa Viestiin