Kryptos kirjoitti:Kerronpa tässä hieman toisenlaisen lähestymistavan, eli ns. oman pilvipalvelun.
Hommasin vuoden 2016 alussa Synology DS415+ NAS-aseman ja olen rakentanut sen ohjelmistopalveluilla erilaisia pilvi- ym. palveluratkaisuja. Pääsen siihen käsiksi mistä tahansa ja voin jakaa vaikka kuvia, albumeita, tiedostoja ym., jotka sijaitsevat kotonani Synologylla.
Tällainen järjestely edellyttää riittävän nopeaa kaistaa verkon suuntaan, eli nopeaa ns. upstreamia. Laajakaistani on 4G-pohjainen ja toistaiseksi upstream on pyörinyt tyydyttävässä 35-50 megassa, mikä riittää melko hyvin.
Synologyyn olen asentanut neljä neljän teratavun WD RED 24/7 palvelinkäyttöön tarkoitettua levyä, jotka konfiguroin Synology Hybrid Raid 1:llä (SHR). SHR1 antaa yhden levyn redundanssin, eli mikä tahansa levyistä voi hajota ja tietoa ei menetetä. Levyt voi myös vaihtaa telakoista ns. "lennossa".
Synology on helppo hallita selkeän, ikkunoidun selainkäyttöliittymän kautta. Siinä on erilaisia ohjelmistomoduleita, joiden asentaminen on lähes automaattista, pl. omat määrittelyt palveluille. Palveluiden asentaminen ei edellytä sandaaleja, risupartaa ja rakkaussuhdetta vi -editoriin. Palvelut ladataan selkeästä "Package Center" palvelusta Synologyn ikkunoidun, selainpohjaisen hallintaliittymän kautta. Synology on varsin käyttäjäystävällinen.
Sen ohjelmistomoduleihin kuuluvat mm. Photo Station, Video Station, Audio Station, iTunes -palvelin, File Station tiedostojen hallintaan ja jakamiseen, Cloud Station tiedostojen synkronointiin useiden laitteiden kesken, Wordpress-palvelin, sähköpostipalvelin ja niin edelleen, ja niin edelleen. Laite on erittäin monipuolinen.
Kokoonpanoni levyineen maksoi hieman alle €1300 kotiovelle toimitettuna Amazon.de:stä. Olen ollut siihen erittäin tyytyväinen.
Tämä on yksi, hieman erilainen vaihtoehto pilvipalveluille. Tuolta NAS-osan alta voi lukea lisää, jos kiinnostaa https://www.synology.com/en-global" onclick="window.open(this.href);return false; Näyttääpä siellä olevan myös linkki ilmaiseen kokeilupalvelimeen.
Kuulostaa hienolta ja helpolta.
Onko sinulla IT, ATK tai tietokonenörttitaustaa? Nää systeemit ei tahdo onnistua ilman jonkinlaista aiempaa kokemusta tietototekniikasta.