Kameran valinta

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
jemma

Kameran valinta

Viesti Kirjoittaja jemma »

Sain aikoinaan rippilahjaksi ensimmäisen järkkärini (muistaakseni mallia canon 450D). Se palveli nuoren tytön kuvailu harjoituksissa mainiosti ja päätyikin useampi vuosi sitten toiseen kotiin. Nyt kuitenkin mielessä houkuttelisi uuden järkkärin hankinta. Varsinkin minijärkkärit kiinnostavat koon ja helppoutensa puolesta.

Ulkonäöllisesti olen erityisen ihastunut Olympuksen kameroihin. Varsinkin OM-D ja PEN-F mallit kiinnostaa. Haluaisin kumminkin kameran, joka palvelisi minua pidemmän aikaa. Enimmäkseen olen pähkäillyt OMD E-M10 MARK II ja uudemman Mark III välillä. PEN-F taas ihastuttaa, mutta epäilyttää sillä Ihan hirveästi en noista teknisistä tiedoista saa irti, joten siksi kaipaankin apua. Kannattaako suoraan maksaa enemmän uudemmasta mallista vai onko ero käytännössä näiden välillä suurikaan?

Kiitos jo etukäteen avusta!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jopisalo

Re: Kameran valinta

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys.
Tämä on sitten vain yksi henkilökohtainen mielipide:
Pen F : jos kuvaa vain jpeg kuvia on tässä hieman enemmän esiasetus ym mahdollisuuksia saada kamerasta ns valmis kuva. Kaikkien ominaisuuksien hyödyntäminen vaatii todennäköisesti runsasta harjoittelua. 20 pikselilaumaa verrattuna toisten vaihtoehtojen 16. 16 megaakin on aika iso kuva.
Hinnassa ainakin 300 euroa retrolisää.
Uudemmassa M10:ssä on himpun tehokkaampi prosessori= mahdollistaa hiukan nopeamman sarjakuvauksen ja tarkempaa videota. Jos pelkkä valokuvaus on pääasia ei näistä kannata maksaa.
Kaikissa on hyvä etsin ja vakaaja. Paljon valikoita ja eri kuvaustiloja= muutama ilta opettelua jos aikoo käyttää muutakin kuin auto-asetusta.
Oma suositus: osta M10 II ja käytä säästynyt raha laatuoptiikkaan.
Pro zuumi 12-40 on kelpo peli muttei todellakaan siro tuon nokalla. Et maininnut mitä aiot kuvata mutta käypiä vaihtoehtoja on Pannaritsuumi näpsyilyyn ja 45/1.8 henkilökuviin tai jos zuumi ei ole välttämätön niin 17/1.8 ja 45/1.8 on pieneen mahtuva laadukas pari.
edit: vara-akkua kannattaa harkita
edit2: tässä linkki II versioon:
https://www.mirrorlessons.com/2015/08/2 ... ii-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut jopisalo, Tammi 15, 2018 18 : 57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JL Anttola

Re: Kameran valinta

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tytär (aikuinen(?), naimisissa oleva nainen) sai joulupukilta EM10:n kolmosversion. Sen verran kylässä käydessä kattelin, että valikot on muuttuneet aika lailla aikaisemmista O-M D -malleista. Tässä tapauksessa parempaan suuntaan; tytär ei ole valokuvausta aikaisemmin harrastanut kuin kännykällä, eikä ole hirveästi intoa teorioihin. 10/iii version valikoissa on nuo erilaisiin kuvaustilanteisiin tehdyt valmisohjelmat äkkiä katsoen melko loogisesti ja helposti löydettävissä, ja niitä on moneen paikkaan.

Sinulla taisi olla järjestelmäkamerasta aikaisempaa kokemusta. Jos arvelee jaksavansa paneutua kameran sielunelämään, ja opettelevansa käyttämään kameraa muuten kuin noiden valmisohjelmien kautta, OMD EM10:n kakkosversio on jonkin verran halvempi ostos, ja erotuksen voi käyttää optiikkaan.

Olen, kuten jopisalokin, Olympus-miehiä. Kameroita on maailmassa olemassa muunkin merkkisiä, yhtä hyviä ja jonkun mielestä parempiakin, niistä en osaa sanoa mitään. Minun tyttärelleni tuo kympin uusi versio oli mielestäni osuva ostos (en ollut tietoinen sen hankinnasta etukäteen enkä vaikuttamassa mitenkään), ainakin heillä asuva kissa on jo päässyt moneen potrettiin.

Käy joka tapauksessa kameraliikkeessä hypistelemässä, tutkimassa ja kyselemässä. Äläkä varsinaisesti usko ketään, kerää tietoa itsellesi.

JL Anttola

EDIT: Vielä Olympuksen optiikasta: nuo Pro Zoomit; 7-14, 12-40, 12-100 ja 40-150 ovat kaikki aivan loistavan hyviä objektiiveja. En niitä kuitenkaan tuon kympin nokalle laittaisi, ovat isokokoisia ja painavat paljon, ja maksavat tuhottomasti. Tyttären kympin mukana kittilasina oli tullut 14-42 Zoomi, ei kuitenkaan sitä aivan kasaan menevää pannukakkua, vaan pikkasen pitempi versio. Äkisti katsomalla se piirtää tosi hienosti, ja sopii tasapainoisesti kympin kaveriksi, mutta valovoimassa häviää Pro-versiolle. Koossa, painossa ja hinnassa voittaa... Tässä asiassa sanoisin, että kittizoomi on hyvä aloituslasi, ja kun oma kuvaustarve tarkentuu, eniten käytetylle alueelle hyvä tai hyviä kiinteäpolttovälisiä jatkossa; nuo Olympuksen primet (17/1.8 - 25/1.8 - 45/1.8 - 75/1.8) ovat kaikki laadukasta lasia, kevyitä ja pieniä, omiaan kympin nokalle. Uusiin valovoimaisempiin Pro-laseihin en itse menisi kympin kanssa; syynä taas koko, paino ja hinta.
Vastaa Viestiin