Itse päädyin taannoin Fujiin kun testasin kolmea peilitöntä, Olympus (en nyt muista mallia, kun niissä melkomoisia nimihirviöitä), Sony a7II ja Fuji X-T2rarehanu kirjoitti:pexi85 kirjoitti:Heitetääs tänne sekaan omatkin kysymykset :)
Eli nyt olen viettänyt keväästä asti taukoa valokuvauksesta ja nyt olisi aika jälleen aloittaa kuvaaminen. Kuvaan täysin omaksi ilokseni, aiheina katukuvaus, ihmiset, luonto ja macroilu. Olen nyt rajannut kameravaihtoehdot seuraaviin, ja tarvisin muidenkin mielipiteitä puolesta/vastaan.
Merkit joko Sony tai Fuji, näihin olen tykästynyt.
Alle koottu rungot ja niiden tämänhetkiset hinnat, kerro puolesta vastaan ja että minkä valitsisit minun sijassa.
A7, uusi 700€
A7mk2, uusi 1200€
A7S, käytetty (2900 kuvaa otettu) 750€
A7R, käytetty (2100 kuvaa otettu) 650€
Sonyihin hommaisin samyangin 35mm/f2,8 sekä 85mm/f1,4 linssit tai sitten pelkästään 35mm f/2.8 Sonnar T* ZA:n.
Fuji X-E3 + 23mm/f2,0, uusi 1100€
Fuji X100F, uusi 1300€
-Fujissa miellyttää jpegin kuvanlaatu, säästyisi aikaa kun kamerasta saisi käyttövalmista kuvaa eikä tarvisi niin jälkikäsitellä. Myös linssivalikoima on aika jees, 23mm ja 50mm riittäisi pitkälle.
-Sonyissa taas täyskenno, kääntyvä näyttö, kuvanlaatu, kuvanvakaaja mk2:ssa. Sonyllekin
-Videota en kuvaa kuin satunnaisesti, pääpaino valokuvissa.
Tack jo etukäteen :)
Edit: Ja sekä fujin että Sonyn a7mk2 rungoista lähtisi vielä siivut pois tämänhetkisen cashback kamppanjoiden takia.
Noista ehdottomasti Fuji X-E3 + 23mm/f2,0 ja samyangeja kannattaa välttää.
Fujilla muutenkin kohtuuhintaisia ja hyviä muitakin laseja.
Olympus jäi omilla prioriteeteilla kuvanlaadullisista syistä, Sonya vakavissani olin ostamassa, mutta tipahti pelistä pois sen lagaavan takatöllön vuoksi, koska kuvaan myös liikettä ja siinä se jäi auttamattomasti Fujille (a7III:n olisin ottanut, muttei riittäneet "pelimerkit) ja siksi Fuji.
En ota sen enempää kantaa hyviin ja huonoihin puoliin, koska faktojakin kerrottaessa joillain taipumus vetää herneitä nenään koska tahallaan haluavat ymmärtää väärin, mutta kannattaa huomioida jos Fujiin päädyt, että Fujin objektiivit ovat järjestäen loistavia kamppeita. Kevyitä ja piirtävät skarppia jälkeä.
Sonysta ei muuta syvällisempää kokemusta, kuin tuo a7II:n lagaava takatöllö joka OMIIN käyttötarkoituksiini todella häiritsevä.
Uudemmasta mallista on parit kuvauskokeilut (frendin) ja jos pelimerkkisi riittävät, niin todella loistava kamera, itse tykästyin.
Vitko Fujin kohdalla mennä metsään ? Et, myös se loistava ja kuvanlaatu riittää mihin tahansa.
Tuossa kehoitettiin välttämään Samyangia. Itsellä oli 8 mm Samyang, pirun skarppi ja hieno sävytoisto, myin pois kun tuollaiselle kalansilmälle ei sitten kuitenkaan ollut käyttöä. Ostin Samyang 50 mm f1.2 ja toinen vaihtoehto oli Fujin oma 56 mm f1.2 mutta ajattelin siinä kohtaa säästää koska raha ei itsellä kasva puissa ja järjestyksessä 50-140 mm f2.8 seuraavana hankintalistalla. Ajattelin että jos tuo Samyang ei miellytä niin myyn pois ja sitten yli tuplasti arvokkaampi 56/1.2 tilalle. Miellyttikö ? Kyllä, skarppi, ainostaan bokehin pehmeydessä jää Fujille, mutta lähes yhtä skarppi ainakin vertaamani yksilöt.
Eli en kyllä täysin allekirjoita että Samyangia pitäisi välttää, meinaan aika meriitti se tuollaiselle halppislasille on jos likipitäen samaan pystyy kuin Fujin yli puolta kalliimpi.
Kannattaa testata tuo Sonyn takatelkun toiminta käytännössä, häiritseekö vai ei, jos ei niin onhan nuo nyt hyviä kameroita ja tosiasiahan on se että kaikki tämän päivän kamerat ovat hyviä, jokaisella tulee varmasti riittävän laatuista kuvaa.