Saa halvalla syystäkin. Surkea valovoima ja pieni kenno. Kitissä on f/3,5-5,6, kun Canonin G7 X Mark II on samalla kennolla f/1,8-2,8 eli kaksi aukkoa parempi ja lisäksi laajemmalla zoomilla. Mun G9 X:kin on parempi ja pikkupokkarin kokoinen.saloma-3 kirjoitti:Nikonin 1-sarjalaiset on tosi pieniä ja niitä saa edullisesti.
Pentaxin Q taitaa olla pienin peilijärkkäri. Käytettynä taitaa vaan löytyä.
Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
-
- Viestit: 1466
- Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
-
- Viestit: 206
- Liittynyt: Kesä 20, 2004 12 : 19
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Oiva valinta. Itselläni on tuo 12-40mm ja olen erittäin tyytyväinen siihen. Pari viikkoa sitten kokeilin tuota 25mm objektiivia ja sekin vaikutti erittäin pätevältä. Rungoista sen verran, että jos Panasoniciin päädyt, niin osta sellainen missä on kuvanvakaaja. Minulla on Olympuksen E-PL 5, E-M10 ja E-M10 Mark II sekä täyden kennon Canon 6D. Se missä Canon minun käytössä loistaa, on käsiteltävyys hanskat käsissä ja hämäräkuvaus ilman jalustaa. No, ehkä automaattitarkennus on myös parempi ja etsinkuva miellyttävämpi, mutta siinä se melkein onkin. Ihan varmasti tulet saaman Olympuksen tai Panasonicin peilittömillä teknisesti laadukkaita kuvia, jos siis sellaiseen päädyt. Nuo JL Anttolan kommentit ovat kyllä ihan täyttä asiaa.Jali_ kirjoitti:Jos tuohon Olympukseen päädyn, niin juuri ensimmäinen objektiivi voisi olla tuo 12-40mm ja toinen sitten tuo 25mm kiinteä.
-
- Viestit: 6168
- Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Eipä tuo 12-40mm tarvitse rinnalle nyt tuota 25mm 1.8 oikeastaan. Tosiaan kun kuvailee aikansa, niin siinä kyllä hahmottuu mitä voisi haluta lisää kameralaukkuunsa. Superlaajakulmaa, teleä, macroa, jalustaa vai ihan jotain muuta..rhai kirjoitti:Oiva valinta. Itselläni on tuo 12-40mm ja olen erittäin tyytyväinen siihen. Pari viikkoa sitten kokeilin tuota 25mm objektiivia ja sekin vaikutti erittäin pätevältä.Jali_ kirjoitti:Jos tuohon Olympukseen päädyn, niin juuri ensimmäinen objektiivi voisi olla tuo 12-40mm ja toinen sitten tuo 25mm kiinteä.
Hyvä huomio.rhai kirjoitti:Rungoista sen verran, että jos Panasoniciin päädyt, niin osta sellainen missä on kuvanvakaaja..
-
- Viestit: 376
- Liittynyt: Maalis 12, 2009 23 : 38
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Tuosta kokoasiasta tuli mieleen, kun itsellä ollut Olympuksen m43 järkkäreitä (EPL3 ja EPL7) sekä Canon ja Nikon peilivatkaimia. Vaikka niissä onkin kokoeroa huomattavasti, oman kokemukseni mukaan sillä ei välttämättä ole suurta vaikutusta mukana kannettavuuteen? Vaatii käytännössä aina kameralaukun tai repun. Toki m43:lle riittää vähän pienempi laukku.
Jos haluaa kuljettaa aina mukana taskussa niin sitten menee melkein pokkarilinjalle, esim aina mainittu Sony RX100 tai vaikkapa laajemmalla polttovälialueella mutta samalla kennolla varustettu Panan TZ100.
Jos haluaa kuljettaa aina mukana taskussa niin sitten menee melkein pokkarilinjalle, esim aina mainittu Sony RX100 tai vaikkapa laajemmalla polttovälialueella mutta samalla kennolla varustettu Panan TZ100.
-
- Viestit: 5432
- Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Kyllä sillä koolla ON VÄLIÄ.
Vaikka otin D6:sta akkukahvan irti ja obiskaksi 40mm f2 STM pannarin joka taitaa olla pienin Canonin lasi niin ero aika valtava kun kävin eilen kävelyllä Fuji XT-2 Fuji 35mm f2 combon kanssa. Se ero on käytännön tasollakin todella ISO, enkä ole mikään tuulennussimameriheinä joka ei jaksaisi mukamas kantaa isoakin kalustoa eli siitä se ei ole kiinni...
Vaikka otin D6:sta akkukahvan irti ja obiskaksi 40mm f2 STM pannarin joka taitaa olla pienin Canonin lasi niin ero aika valtava kun kävin eilen kävelyllä Fuji XT-2 Fuji 35mm f2 combon kanssa. Se ero on käytännön tasollakin todella ISO, enkä ole mikään tuulennussimameriheinä joka ei jaksaisi mukamas kantaa isoakin kalustoa eli siitä se ei ole kiinni...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: Maalis 13, 2018 20 : 44
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Okei hyvä tietää, että tuolla 12-40mm objektiivilla pärjäisi pitkälle. Eikö tuosta 25mm linssin pienemmästä f-arvosta olisi hyötyä? Jalusta voisi ainakin olla sellainen mikä menee hankintalistalle jossain vaiheessa.emerik kirjoitti:Eipä tuo 12-40mm tarvitse rinnalle nyt tuota 25mm 1.8 oikeastaan. Tosiaan kun kuvailee aikansa, niin siinä kyllä hahmottuu mitä voisi haluta lisää kameralaukkuunsa. Superlaajakulmaa, teleä, macroa, jalustaa vai ihan jotain muuta..rhai kirjoitti:Oiva valinta. Itselläni on tuo 12-40mm ja olen erittäin tyytyväinen siihen. Pari viikkoa sitten kokeilin tuota 25mm objektiivia ja sekin vaikutti erittäin pätevältä.Jali_ kirjoitti:Jos tuohon Olympukseen päädyn, niin juuri ensimmäinen objektiivi voisi olla tuo 12-40mm ja toinen sitten tuo 25mm kiinteä.
Hyvä huomio.rhai kirjoitti:Rungoista sen verran, että jos Panasoniciin päädyt, niin osta sellainen missä on kuvanvakaaja..
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: Maalis 13, 2018 20 : 44
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Tuosta koosta, niin mulla on käytännössä aina reppu mukana ihan sama mihin menenkin. Mittojen perusteella tuollainen pienempi kamera menisi oikein hyvin mukana jopa repun pienemmässäkin taskussa. Nuo peililliset järkkärit on aika helposti kaksi kertaa tuon Olympuksen kokoisia mittojen ja painon puolesta. Eli sellainen vaatisi käytännössä suoraan oman laukun jota pitäisi raahata mukana ja tämä ei kuulosta mulle kauheen miellyttävältä. Kaveri raahasi joskus lyhyellä Aasian reissulla mukana isoa kameralaukkua mukanaan muiden tavaroiden lisäksi ja mä menin koko reissun pelkillä käsimatkatavaroilla :D Ei näyttänyt kauheen mukavalta kannella tuota ylimääräistä tavaramäärää mukana.
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: Maalis 13, 2018 20 : 44
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Kävin vähän ihmettelemässä noite verkkiksessä tänään. Toi Olympus tuntuu kyllä juuri sopivalta omaan käteen. Samoin nuo säätörullien ja nappien paikat tuntuu tosi hyviltä. Vertasin sitä hieman Sonyn A6000 ja A6300 vehkeisiin ja noissa tuntuu ne rullat tosi luonnottomilta käyttää. Käyn vielä varmaan viikon alussa Rajalassa ihmettelemässä noita lisää, mutta kyllä nyt alkaa kovasti siltä tuntumaan että kallistuu tuohon Olympuksen puolelle.
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: Maalis 13, 2018 20 : 44
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Nyt olisi tuo runko rajattu Olympuksen om-d e-m10 mark 2:een. Vielä pitäisi päättää, että minkä linssin kanssa ostan sen. Vaihtoehtoina olisi 14-42 mm f/3.5-5.6 II R tai Olympus M.Zuiko 12-50mm f/3.5-6.3 ED EZ. Tuo jälkimmäinen houkuttelisi hiukan sen takia, että sillä pääsee vähän laajemmalle, niin pääsisi kokeilemaan noita eri polttovälejä. Kumpaa te suosittelisitte alkuun, kun noissa seteissä ei ole hinnassa juurikaan eroa?
-
- Viestit: 1497
- Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Miten olisi optiikaksi Panan 12-60mm/3.5-5.6 käytettynä noin 100-150€ suomestakin tällä hetkellä?
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: Maalis 13, 2018 20 : 44
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Tuota linssiä onkin itseasiassa kehuttu aika monessa paikassa. Tässä on vaan sellainen juttu, että jos vertaa hinnan puolesta runko vs runko + 12-50mm niin siinä ei montaa kymppiä ole hintaeroa niin melkein kannattaa kittinä ostaa.Sahaaja kirjoitti:Miten olisi optiikaksi Panan 12-60mm/3.5-5.6 käytettynä noin 100-150€ suomestakin tällä hetkellä?
Nyt joitain kymmeniä videoita ja artikkeleita noista katselleena veikkaan, että tuo ensimmäinen linssi on suurimmaksi osaksi sitä varten, että näen millaisella polttovälillä tykkään kuvata. Mitä kuvia olen katsellut ja ne kuvat jotka omaa silmää miellyttää eniten on kuvattu välillä 7mm ja 25mm.
Tämä on tietty tämmöstä omaa jahkailua ennen ostopäätöstä ja kun kameralla oon viikon kuvaillut, niin mieli voi täysin muuttua ja varmaan muuttuukin moneen kertaan :D
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Ei ole noista kummastakaan objektiivista omakohtaista kokemusta; minulla on tuolle alueelle 12-40 Pro (EM1:n kanssa kulkevaksi) ja epl6:n mukana tullut 14-42 pannari (tuo yhdistelmä kulkee takin taskussa), sekä vielä 14-150 turistizoomi (mitä varten, en vielä tiedä...). Tyttärelle tuli em10mk kolmosen mukana tuo sinun mainitsemasi versio 14-42 zoomista, ja varsin laadukkaita kuvia on hän kissastaan sillä ottanut. Hänellä tähän asti käytössä vain valmisohjelmat, joita tuossa kolmosversiossa on paljon ja aika mukavasti sijoitettuna valikoihin. Testituloksia noitten objektiivien kohdalla olet varmaan katsellutkin, eikä niissä näytä kovin isoja eroja olevan kuvanlaadullisesti.
Eli vastakkain ovat 12-50 muutamat millit enemmän kumpaankin suuntaan, ja 14-42 huomattavasti pienempi koko, tuo versio ei ole paljon tuota pancake-versiota suurempi. Tuo 12-50 on myös ilmoitettu sääsuojatuksi, mutta kun kympin runko ei ole, ei sillä ole paljon merkitystä. Sitäkin on aika vaikea arvioida, jos tuo ensimmäinen kittizoomi menee myöhemmin myyntiin jonkun muun tieltä, että kumpi on helpompi myytävä.
Minun käsitykseni mukaan tuossa välissä joudut valinnan tekemään tuolla koko vastaan nuo lisämillit akselilla. Tuskin kumpikaan valinta ihan metsään menee?
Tuo tyttären 10mk3 tuli muuten veljensä löytämänä asiakaspalautettuna, täydellä takuulla ja kakkosversion hinnalla, ja oli hänen käyttöönsä oikea valinta helpomman käytön takia. Kakkosversiossahan on enemmän joitain teknisiä ominaisuuksia.
Kuten itsekin totesit, kittilinssi tulee melkein ilmaiseksi, jos tuon rungon kuitenkin haluaa, eli tuo käytetyn objektiivin osto on vähän pois laskuista, vaikka muuten olisikin hyvä vaihtoehto. En osaa muuta sanoa, kuin että valitse jompi kumpi, ole siihen tyytyväinen, ja ota paljon kuvia!
JL Anttola
Eli vastakkain ovat 12-50 muutamat millit enemmän kumpaankin suuntaan, ja 14-42 huomattavasti pienempi koko, tuo versio ei ole paljon tuota pancake-versiota suurempi. Tuo 12-50 on myös ilmoitettu sääsuojatuksi, mutta kun kympin runko ei ole, ei sillä ole paljon merkitystä. Sitäkin on aika vaikea arvioida, jos tuo ensimmäinen kittizoomi menee myöhemmin myyntiin jonkun muun tieltä, että kumpi on helpompi myytävä.
Minun käsitykseni mukaan tuossa välissä joudut valinnan tekemään tuolla koko vastaan nuo lisämillit akselilla. Tuskin kumpikaan valinta ihan metsään menee?
Tuo tyttären 10mk3 tuli muuten veljensä löytämänä asiakaspalautettuna, täydellä takuulla ja kakkosversion hinnalla, ja oli hänen käyttöönsä oikea valinta helpomman käytön takia. Kakkosversiossahan on enemmän joitain teknisiä ominaisuuksia.
Kuten itsekin totesit, kittilinssi tulee melkein ilmaiseksi, jos tuon rungon kuitenkin haluaa, eli tuo käytetyn objektiivin osto on vähän pois laskuista, vaikka muuten olisikin hyvä vaihtoehto. En osaa muuta sanoa, kuin että valitse jompi kumpi, ole siihen tyytyväinen, ja ota paljon kuvia!
JL Anttola
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: Maalis 13, 2018 20 : 44
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Mä taidan nyt päätyä tuohon 14-42 pannukakkuversioon. Ihan sen mukana kuljetettavuuden takia. Anttola mainitsit tuon koko asian, niin katsoin camerasize.comista noita ja tuo 12-50 on melkeen tuplasti pidempi kuin 14-42 se pidempi r versio. Ja tuo pannukakku on vielä tuosta puolet pienempi. Tosta 14-42 pidemmästä versiosta saa vissiinkin hiukan parempia kuvia ulos, mutta niin niin merkittävästi, että vaihtaisin tuon tosi pienen koon siihen.
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Jos päädyt tuohon pannariin, siihen saa sellasta objektiivin suojusta, joka aukeaa automaattisesti kait kun virrat pannee päälle kameraan. Sama suoja käyp muistaaksein 17 mm primeen. Ei tarvi erikseen irrotella tulppaa turistina kulkeissa. Oon ite ollu tuohon pannariin melko tyytyväinen; ei se sama oo kuvanjäljeltään ko 12-40 Pro, mutta turistikäytössä kätsä, ja esim. miun paapuurin (mp-takin) taskuun mennee mukavasti epl6 tuon pannarin kanssa.
JL Anttola
EDIT: LC-37C on tuon härvelin olympus-tunnus, jos kiinnostuit tietoa ehtimään. Tuo 17 milliseen käypäsyys tais olla muistiharha?
JL Anttola
EDIT: LC-37C on tuon härvelin olympus-tunnus, jos kiinnostuit tietoa ehtimään. Tuo 17 milliseen käypäsyys tais olla muistiharha?
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: Maalis 13, 2018 20 : 44
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Tulipa tänään ostettua tuo Olympus 10 mk2 ja kittinä 14-42mm pannukakku, sekä muistikortti. Sitten ei muuta kuin opettelemaan manuaalimoodissa kuvaamista :D Onneksi youtube on täynnä tutoriaaleja. Varmaan hommaan lightroom subscriptionin tässä myös niin pystyy raw kuvia napsimaan.
Kiitos paljon kaikille valinnassa auttaneille! Erityis kiitos Anttolalle. Tuun varmaan jatkossakin kyselemään tyhmiä täällä :D Viimeistään kun jotain uutta pitää ostaa. Varmaan joku pieni laukku ja mahdollisesti kolmijalka ensimmäisenä.
Kiitos paljon kaikille valinnassa auttaneille! Erityis kiitos Anttolalle. Tuun varmaan jatkossakin kyselemään tyhmiä täällä :D Viimeistään kun jotain uutta pitää ostaa. Varmaan joku pieni laukku ja mahdollisesti kolmijalka ensimmäisenä.
-
- Viestit: 1464
- Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Tyhmiä kysymyksiä ei ole, vain tietämättömyyttä erilaisista syistä. Joten kysy, jos et tiedä etkä saa itse selville.Jali_ kirjoitti:Tuun varmaan jatkossakin kyselemään tyhmiä täällä
Mutta valitettavasti tyhmistä vastauksista ei ole puutetta etenkään Facebookissa
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: Maalis 13, 2018 20 : 44
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Tämä on ihan totta! Mulla on toi facebookin käyttö jääny just tästä syystä hiukan taka-alalle. Ihmisen kirjottelee sinne ihan mitä sattuu nykyään. Oli kyse sitten mistä aiheesta tahansa.Pan kirjoitti:Tyhmiä kysymyksiä ei ole, vain tietämättömyyttä erilaisista syistä. Joten kysy, jos et tiedä etkä saa itse selville.Jali_ kirjoitti:Tuun varmaan jatkossakin kyselemään tyhmiä täällä
Mutta valitettavasti tyhmistä vastauksista ei ole puutetta etenkään Facebookissa
Mulla tulee ensimmäisenä kysymyksenä heti mieleen, että mitä toimintoja noille olympuksen fn-namiskoille kannattaisi asettaa? :D Tietty varmaan jokaisella ihmisellä ne on vähän eri tavalla.
Täytyy vielä loppuun lisätä, että nuo kuvat mitä tosta laitteesta tulee on omaan aikaisempaan vertailupohjaan verrattuna todella hyviä vaikka on vasta tuo kittilinssi. Aiemmin lähinnä siis puhelimella kuvannut ja hieman jollain halvemman pään digikameralla joskus 5 vuotta sitten.
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Onnittelut kamerahankinnasta ja kiitokset kiitoksista!
Olen itse omiin kameroihini varsin vähän tehnyt mitään omia toimintoja, ne ovat melkein tehtaan asetuksissa, kun ei ollut painolastina mitään canon tai nikon oppia. Autofokuksen tarkennusalueen nopea muuttaminen yhdelle pisteelle, yhdeksälle pisteelle ja koko alalle kannattanee joko opetella kestomuistiin super control panelin kautta tai laittaa johonkin napille.
Itse suosittelisin sellaista opettelemistapaa, että aina kannattaa aluksi ottaa yksi kuva aivan iA-moodilla; se yleensä onnistuu kohtuullisesti. Ja jos kuvaamistapahtumaan löytyy valmisohjelma scn:stä, myös sitä kannattaa käyttää. Ja sitten katsoa tiedoista, mitä säätöjä kamera käytti, ja käyttää vähän ajatusta ja vaivaa siihen, miksi se tuossa ohjelmassa laittaa tuollaiset säädöt. Niin alkaa maailma avautua vähän kerrallaan.
Manuaalisäädöillä, nyt kun sinulla on uusi leikkikalu ja kova into, kannattanee hakea sellaisia raja-arvoja säätöjä varten. Kuvaa jotain sellaista kohdetta, mistä kuvan tarkkuus on helposti nähtävissä, ja missä autofokus osuu helposti kohdalleen, eli kontrastia on kohteessa riittävästi, vaikka 14 - 17 - 25 - 42 milleillä käsivaralta lisäten valotusaikaa vähän kerrallaan, ja ehkä sama joltain tolppanojalta. Saat itsellesi hyvän käsityksen, kuinka pitkiä valotusaikoja voit käyttää, mihin asti kameran vakaaja hoitaa homman. Silloin sinulla on hyvä käsitys, kuinka paljon voit aikoja pidentää, ettei oma tärinä tai heiluminen pilaa kuvaa. Ja sama testi ehkä hieman hämärässä kuvaten ISO-arvon kanssa, taas sitä nostaen haet itsellesi käsityksen, kuinka paljon voit ISO-arvoa nostaa, ennenkuin kuvaan tuleva kohina on omasta mielestäsi sietorajalla. Muodostuu käsitys, mihin asti voit niitä kumpaakin nostaa, kun valo ei oikein riitä. Ainakin itse opin noita asioita varsin pieninä annoksina, on turha kuvitella, että luenpa manuaalin kerran läpi ja sitten osaan...
Periaatteethan ovat simppelit: aukolla muutat kuvan syväterävyyttä. m43:lla sitä on enemmän kuin suurikennoisella, mikä on joskus etu, mutta esim. muotokuvissa, jos haluaa taustan eristää sumeaksi, voi olla haitta. Ajalla vaikutat liikkeen pysäytykseen. Herkkyys eli ISO arvo mahdollisimman pienellä numerolla (ISO200) antaa parhaan kuvanlaadun, eniten dynamiikkaa ja vähiten kohinaa, mutta jos pienellä ISO:lla ei saa muita arvoja riittämään, on sitten pohdittava, mikä on tärkeintä, riittävä syväterävyys, mahdollisimman pieni kohina vai liikkeen pysäyttäminen.
Minun mielestäni niitä kameran tarjoamia konstejakin kannattaa käyttää, ei ne siellä turhaan ole! Mutta ennenkaikkea, nautinnollista harjoittelua, antoisia kuvaussessioita ja hyviä kuvia! Laita tänne esille tuotoksia, kun niitä alkaa tulla.
JL Anttola
Olen itse omiin kameroihini varsin vähän tehnyt mitään omia toimintoja, ne ovat melkein tehtaan asetuksissa, kun ei ollut painolastina mitään canon tai nikon oppia. Autofokuksen tarkennusalueen nopea muuttaminen yhdelle pisteelle, yhdeksälle pisteelle ja koko alalle kannattanee joko opetella kestomuistiin super control panelin kautta tai laittaa johonkin napille.
Itse suosittelisin sellaista opettelemistapaa, että aina kannattaa aluksi ottaa yksi kuva aivan iA-moodilla; se yleensä onnistuu kohtuullisesti. Ja jos kuvaamistapahtumaan löytyy valmisohjelma scn:stä, myös sitä kannattaa käyttää. Ja sitten katsoa tiedoista, mitä säätöjä kamera käytti, ja käyttää vähän ajatusta ja vaivaa siihen, miksi se tuossa ohjelmassa laittaa tuollaiset säädöt. Niin alkaa maailma avautua vähän kerrallaan.
Manuaalisäädöillä, nyt kun sinulla on uusi leikkikalu ja kova into, kannattanee hakea sellaisia raja-arvoja säätöjä varten. Kuvaa jotain sellaista kohdetta, mistä kuvan tarkkuus on helposti nähtävissä, ja missä autofokus osuu helposti kohdalleen, eli kontrastia on kohteessa riittävästi, vaikka 14 - 17 - 25 - 42 milleillä käsivaralta lisäten valotusaikaa vähän kerrallaan, ja ehkä sama joltain tolppanojalta. Saat itsellesi hyvän käsityksen, kuinka pitkiä valotusaikoja voit käyttää, mihin asti kameran vakaaja hoitaa homman. Silloin sinulla on hyvä käsitys, kuinka paljon voit aikoja pidentää, ettei oma tärinä tai heiluminen pilaa kuvaa. Ja sama testi ehkä hieman hämärässä kuvaten ISO-arvon kanssa, taas sitä nostaen haet itsellesi käsityksen, kuinka paljon voit ISO-arvoa nostaa, ennenkuin kuvaan tuleva kohina on omasta mielestäsi sietorajalla. Muodostuu käsitys, mihin asti voit niitä kumpaakin nostaa, kun valo ei oikein riitä. Ainakin itse opin noita asioita varsin pieninä annoksina, on turha kuvitella, että luenpa manuaalin kerran läpi ja sitten osaan...
Periaatteethan ovat simppelit: aukolla muutat kuvan syväterävyyttä. m43:lla sitä on enemmän kuin suurikennoisella, mikä on joskus etu, mutta esim. muotokuvissa, jos haluaa taustan eristää sumeaksi, voi olla haitta. Ajalla vaikutat liikkeen pysäytykseen. Herkkyys eli ISO arvo mahdollisimman pienellä numerolla (ISO200) antaa parhaan kuvanlaadun, eniten dynamiikkaa ja vähiten kohinaa, mutta jos pienellä ISO:lla ei saa muita arvoja riittämään, on sitten pohdittava, mikä on tärkeintä, riittävä syväterävyys, mahdollisimman pieni kohina vai liikkeen pysäyttäminen.
Minun mielestäni niitä kameran tarjoamia konstejakin kannattaa käyttää, ei ne siellä turhaan ole! Mutta ennenkaikkea, nautinnollista harjoittelua, antoisia kuvaussessioita ja hyviä kuvia! Laita tänne esille tuotoksia, kun niitä alkaa tulla.
JL Anttola
-
- Viestit: 979
- Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
tervehdys.
Senverran lisäystä Anttolan ohjeisiin, että kannattaa sitten heti kuvata Raw tai raw+jpeg. Itse kuvasin aikanaan epelillä eka kortin jpekkiä, muutama kuva näin jälkikäteen vaivaa kun ei ollut enempää säätövaraa. Kameran mukana tulleella viewer-ohjelmalla saa rawista tehtyä melkein kaikki samat temput mitä kamera tekee jpekkiin taide/aihe suotimilla. Kun raw on erikseen tallennettuna voi siihen aina palata.
Senverran lisäystä Anttolan ohjeisiin, että kannattaa sitten heti kuvata Raw tai raw+jpeg. Itse kuvasin aikanaan epelillä eka kortin jpekkiä, muutama kuva näin jälkikäteen vaivaa kun ei ollut enempää säätövaraa. Kameran mukana tulleella viewer-ohjelmalla saa rawista tehtyä melkein kaikki samat temput mitä kamera tekee jpekkiin taide/aihe suotimilla. Kun raw on erikseen tallennettuna voi siihen aina palata.
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: Maalis 13, 2018 20 : 44
Re: Peilitön järjestelmäkamera täysin aloittelijalle.
Nyt on tullut käytyä noita asetuksia läpi perjantaista asti ja aika hyvä kuva tullut, että mitä sieltä löytyy. Tuon tarkennusalueen muuttamisen laitoinkin jo pikanapille. Ja muutama muukin hyödyllinen asetus sieltä löytyi mitä laittaa noille ylimääräisille napeille.JL Anttola kirjoitti:Onnittelut kamerahankinnasta ja kiitokset kiitoksista!
Olen itse omiin kameroihini varsin vähän tehnyt mitään omia toimintoja, ne ovat melkein tehtaan asetuksissa, kun ei ollut painolastina mitään canon tai nikon oppia. Autofokuksen tarkennusalueen nopea muuttaminen yhdelle pisteelle, yhdeksälle pisteelle ja koko alalle kannattanee joko opetella kestomuistiin super control panelin kautta tai laittaa johonkin napille.
Itse suosittelisin sellaista opettelemistapaa, että aina kannattaa aluksi ottaa yksi kuva aivan iA-moodilla; se yleensä onnistuu kohtuullisesti. Ja jos kuvaamistapahtumaan löytyy valmisohjelma scn:stä, myös sitä kannattaa käyttää. Ja sitten katsoa tiedoista, mitä säätöjä kamera käytti, ja käyttää vähän ajatusta ja vaivaa siihen, miksi se tuossa ohjelmassa laittaa tuollaiset säädöt. Niin alkaa maailma avautua vähän kerrallaan.
Manuaalisäädöillä, nyt kun sinulla on uusi leikkikalu ja kova into, kannattanee hakea sellaisia raja-arvoja säätöjä varten. Kuvaa jotain sellaista kohdetta, mistä kuvan tarkkuus on helposti nähtävissä, ja missä autofokus osuu helposti kohdalleen, eli kontrastia on kohteessa riittävästi, vaikka 14 - 17 - 25 - 42 milleillä käsivaralta lisäten valotusaikaa vähän kerrallaan, ja ehkä sama joltain tolppanojalta. Saat itsellesi hyvän käsityksen, kuinka pitkiä valotusaikoja voit käyttää, mihin asti kameran vakaaja hoitaa homman. Silloin sinulla on hyvä käsitys, kuinka paljon voit aikoja pidentää, ettei oma tärinä tai heiluminen pilaa kuvaa. Ja sama testi ehkä hieman hämärässä kuvaten ISO-arvon kanssa, taas sitä nostaen haet itsellesi käsityksen, kuinka paljon voit ISO-arvoa nostaa, ennenkuin kuvaan tuleva kohina on omasta mielestäsi sietorajalla. Muodostuu käsitys, mihin asti voit niitä kumpaakin nostaa, kun valo ei oikein riitä. Ainakin itse opin noita asioita varsin pieninä annoksina, on turha kuvitella, että luenpa manuaalin kerran läpi ja sitten osaan...
Periaatteethan ovat simppelit: aukolla muutat kuvan syväterävyyttä. m43:lla sitä on enemmän kuin suurikennoisella, mikä on joskus etu, mutta esim. muotokuvissa, jos haluaa taustan eristää sumeaksi, voi olla haitta. Ajalla vaikutat liikkeen pysäytykseen. Herkkyys eli ISO arvo mahdollisimman pienellä numerolla (ISO200) antaa parhaan kuvanlaadun, eniten dynamiikkaa ja vähiten kohinaa, mutta jos pienellä ISO:lla ei saa muita arvoja riittämään, on sitten pohdittava, mikä on tärkeintä, riittävä syväterävyys, mahdollisimman pieni kohina vai liikkeen pysäyttäminen.
Minun mielestäni niitä kameran tarjoamia konstejakin kannattaa käyttää, ei ne siellä turhaan ole! Mutta ennenkaikkea, nautinnollista harjoittelua, antoisia kuvaussessioita ja hyviä kuvia! Laita tänne esille tuotoksia, kun niitä alkaa tulla.
JL Anttola
Tuota olen nyt tehnytkin, että otan ensiksi automaatilla kuvan ja katson mitä kamera itse valitsee arvoiksi.
Noita valmisohjelmia en olekkaan kokeillut vielä. Ne pitäisi käydä läpi. Oon vähän yrittänytkin katsoa, et miten paljon noita arvoja voi säätää, että kuva menee huonoksi. Lähinnä kuinka hitaaksi sulkimen voi laittaa ja kuinka korkealle ISOn voi nostaa. En oo mun ottamia kuvia sen enempää vielä isolta ruudulta katsonut, niin vasta siinä näkee paremmin.
Ei oo vielä mitään sen kummempia kuvia tullu otettua. Lähinnä harjottelua niin, että ottaa tosi monta kuvaa samasta kohteesta eri säädöillä vaan. Meinasin nyt torstaina ottaa sen Lightroomin, niin voi koneella alkaa noita paremmin käymään läpi.
Ja tosiaan niinku jopisalo tuossa kirjotti, niin oonkin ottanu nyt kaikki kuvat Raweina.