Olen täsmälleen samaa mieltä.apertority kirjoitti:Hei,
Sanoisin heti ensiksi mielipiteeni kameroiden keveydestä. Mikä tahansa kamera, joka ei mahdu taskuun, vaatii sen raahaamisen vaivan - olkoon se kuinka kevyt tahansa.
Kirjoituksesi on erinomainen opastus aloittelijalle ja lisäksi hyvin kirjoitettu.
Tuosta painosta vielä: Sen vaikutukset voi ajatella jakaantuvan kantopainoon ja kannattelupainoon.
Kun halutaan kantaa mukana useampaa objektiivia ja jopa jalustaa, kuten minulle maisemakuvauksessa monesti käy, niin kameran paino ei ole mukana kovin isolla osuudella.
Voi tietysti ajatella myös kuvaajia, joiden on pidettävä mukanaan useita runkoja, mutta tavitseeko maisemia kuvatessa niinkään runkoja tukuttain, jolloin yhteuspainolla olisi merkitystä.
Olen kuullut (ammatti-)kuvaajien valittavan kameraa kannatellessaan käsien väsymistä pitkien kuvaussessioiden aikana. Onko maisemakuvaus kuitenkaan tämän tyyppistä kuvaamista. Minä en ole ilmiötä havainnut koskaan DSLR-kaluston kanssa.
Hyvin tiedän ihmisen sietävän staattista lihasjännitytä varsin rajallisesti. Markka-aikaan en läpaissyt testiä, jossa kolikkoa piti kannatella ojennetun käden kämmenellä .. oliko se 10 minuuttia. Harvoin olen joutunut kameran kanssa kuitenkaan kovin pitkään staattiseen tilanteeseen.