Aloittelijan kysymyksiä urheilukuvauksesta
-
Re: Aloittelijan kysymyksiä urheilukuvauksesta
Sitte vielä se 7200:n paras puoli....siinä on kroppikennon kroppaus eli ylimääräinen 1,3 kerroin.
Nopeasti 70-luvun joukko-opilla laskettuna esim sigman asiallinen 150-600 sports , kertoimella 1,8 muuttuu tirppanakuvaajan märäksi päiväuneksi menettämättä tippaakaan valovoimasta ,ainoastaan häipyy joutavat pikselit ja vinjetointi ja epäterävyys reunoilta.
Nopeasti 70-luvun joukko-opilla laskettuna esim sigman asiallinen 150-600 sports , kertoimella 1,8 muuttuu tirppanakuvaajan märäksi päiväuneksi menettämättä tippaakaan valovoimasta ,ainoastaan häipyy joutavat pikselit ja vinjetointi ja epäterävyys reunoilta.
-
Putki on Nikon 70-200 f/4. Kalustonhan pitäisi soveltua tuohon hommaan oikein hyvin, sen takia nyt kyselenkin, että saisi vähemmän ohi tarkentuneita.
Ajattelin tuota pitkää viivettä, tuossa kuvassa kohde tuli kohti pientä juoksua niin voisihan se olla, että tarkennus on hukkunut hetkeksi ja kohde tuli lähemmän niin kamera luuli jotain tulleen väliin eikä tarkentanut uudelleen.
Täytyy kokeilla noita eri asetuksia, lyhyempi viive, nostaa herkkyyttä+pienempi aukko tai pitempi suljinaika niin ei tarvitse nostaa herkkyyttä.
Laitoin tuonne noita enemmän onnistuneita kuvia pelistä.
https://artovuorinen.kuvat.fi/kuvat/Sal ... 0.11.2017/
Yli 500 kuvaa otin ja nuo 37 voisi olla sellaisia mitä voi pitää onnistuneina. Ei kaikki muut toki tarkennus ongelmista kärsi vaan paljon tilanteita missä ei näy kenenkään kasvot ym, missä ei ole kuvana mitään pointtia.
Ajattelin tuota pitkää viivettä, tuossa kuvassa kohde tuli kohti pientä juoksua niin voisihan se olla, että tarkennus on hukkunut hetkeksi ja kohde tuli lähemmän niin kamera luuli jotain tulleen väliin eikä tarkentanut uudelleen.
Täytyy kokeilla noita eri asetuksia, lyhyempi viive, nostaa herkkyyttä+pienempi aukko tai pitempi suljinaika niin ei tarvitse nostaa herkkyyttä.
Laitoin tuonne noita enemmän onnistuneita kuvia pelistä.
https://artovuorinen.kuvat.fi/kuvat/Sal ... 0.11.2017/
Yli 500 kuvaa otin ja nuo 37 voisi olla sellaisia mitä voi pitää onnistuneina. Ei kaikki muut toki tarkennus ongelmista kärsi vaan paljon tilanteita missä ei näy kenenkään kasvot ym, missä ei ole kuvana mitään pointtia.
-
Lyhyillä suljinajoilla myös vakaaja pois päältä.
-
...näin oikein , unohdetaan välillä hifistelyt ja hienostelut (hienot sommittelut yms) , annat sarjakuvauksen laulaa , eikä se tietokoneen roskiskaan täyty kovin äkkiä. Hiirellä voi rajata jos äkkää helmiä joukosta. Eri asetuksilla muistikorttia täyteen. Terävien ja suttujen suhde muuttuu väkisinkin.
Kamppeissa ei oo vikaa...
Kamppeissa ei oo vikaa...
-
Tarkasta vielä oman mielenrauhan vuoksi, että tarkennus osuu kohdalleen. (7200:ssa sen voi tehdä automaattisesti livejuun avulla) Ainaki 7000:ssa pitää säätää kaikki objektiivit erikseen. Jos valo antaa myöten niin kokeile aukkoa 8 (pitäis olla paras terävyys) ellei kohinaa tuu liikaa.
Jos ei tämäkään auta niin sitten kauppaan...ja kassiin nikonin kiinteä 300mm f4 (nopea, kevyt mutta terävä)
Jos ei tämäkään auta niin sitten kauppaan...ja kassiin nikonin kiinteä 300mm f4 (nopea, kevyt mutta terävä)
-
Vois kyllä tarkistaa huvikseen tarkennuksen.
Tuo 300 mm on ihan liian pitkä salibandyyn. 70 mm on liian pitkä jos tilanne samalla reunalla missä kuvaat. Luulisin, että tuo 70-200 olisi optimi täyskennoisen kanssa.
Tuo 300 mm on ihan liian pitkä salibandyyn. 70 mm on liian pitkä jos tilanne samalla reunalla missä kuvaat. Luulisin, että tuo 70-200 olisi optimi täyskennoisen kanssa.
-
Kuulostaa täysin käsittämättömältä, että 500 kuvasta saisit vain jokusen kymmenen teknisesti onnistuneen noilla vehkeillä. Valotusarvot näyttää olevan ok, joten tarkennuksessa on jotain ropleemaa. Onko niissä epäonnistuneissa kuvissa tarkennus edes sinne päin, vai onko se hukkunut yleensä taustaan? Jos se on yleensä osunut kohteeseen, mutta ekan sivun esimerkkikuvan tavalla vähän takana, veikkaisin kans, että sun kombo tarkentaa vähän taakse. Toinen vaihtoehto on, että tuo 9 pisteen rypäs on liikaa noin lähellä meneviin kohteisiin. Ootko koittanut yhden pisteen af-c:tä ja tähtäämällä mahdollisimman tarkasti naamoihin?
Oon tasan kerran ite käynyt kuvaamassa sählyä ja mun vehkeet oli sillon d700 & nikon 70-200 2.8 vr1. Näistä kuvista en ole poistanut kuin joitain otoksia välistä kuten kuvien nimestä voi päätellä ja nekin enemmän kuvan kiinnostamattomuuden, kun teknisen epäonnistumisen takia:
https://try.kuvat.fi/kuvat/Urheilu/Suom ... i+Rangers/
En tiedä miten proot noita kuvaa, mutta itse vetelin kasuaalisti yhdellä pisteellä af-c:llä. Jos nuo vehkeet pysty tuohon, pystyy kyllä sinunkin.
Oon tasan kerran ite käynyt kuvaamassa sählyä ja mun vehkeet oli sillon d700 & nikon 70-200 2.8 vr1. Näistä kuvista en ole poistanut kuin joitain otoksia välistä kuten kuvien nimestä voi päätellä ja nekin enemmän kuvan kiinnostamattomuuden, kun teknisen epäonnistumisen takia:
https://try.kuvat.fi/kuvat/Urheilu/Suom ... i+Rangers/
En tiedä miten proot noita kuvaa, mutta itse vetelin kasuaalisti yhdellä pisteellä af-c:llä. Jos nuo vehkeet pysty tuohon, pystyy kyllä sinunkin.
-
Tämä on hyvä huomio. Suljinajat lyhyeksi ja vakaaja pois niin kuvaajan nopeat liikkeet ei riitele vakaajan toiminnan kanssa oli moodi mikä hyvänsä.lanmtu kirjoitti:Lyhyillä suljinajoilla myös vakaaja pois päältä.
-
Siis kyllä siellä teknisesti onnistuneita oli paljon enemmän, 220 kuvaa jäi kovalevylle alkukarsinnan jälkeen ja nuo 37 oli mielestäni sellaisia missä oli muutenkin kuin teknisesti onnistuttu (näin aloittelijaksi).
En ole kokeillut tuota yhden pisteen tarkennusta. Olin ensimmäistä kertaa kuvaamassa urheilua ja muutenkin kuvauskokemus on aika vähäistä.
Oli muuten tuo vakaaja päällä, täytyykin ottaa pois seuraavalla kerralla.
Kokeilin tuota tarkennuksen säätöä, 200mm f/4 tarkennus noin 1 cm edessä. En usko, että näissä vehkeissä mitään vikaa on, asetusten haku kohdalleen ja lisää harjoittelua.
En ole kokeillut tuota yhden pisteen tarkennusta. Olin ensimmäistä kertaa kuvaamassa urheilua ja muutenkin kuvauskokemus on aika vähäistä.
Oli muuten tuo vakaaja päällä, täytyykin ottaa pois seuraavalla kerralla.
Kokeilin tuota tarkennuksen säätöä, 200mm f/4 tarkennus noin 1 cm edessä. En usko, että näissä vehkeissä mitään vikaa on, asetusten haku kohdalleen ja lisää harjoittelua.
-
Vakautin ei pysäytä liikettä.ookke66 kirjoitti:Et maininnu tuossa oliko nikonin oma putki vai joku muu ja minkälaiset vakauttimet. Aina valmistajan oma toimii tietysti parhaiten (nopeiten)
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
-
Totta ja muutamassa kuvassa joita katsoin oli suljin vain 1/640.villeh kirjoitti:Vakautin ei pysäytä liikettä.ookke66 kirjoitti:Et maininnu tuossa oliko nikonin oma putki vai joku muu ja minkälaiset vakauttimet. Aina valmistajan oma toimii tietysti parhaiten (nopeiten)
-
..."Oon tasan kerran ite käynyt kuvaamassa sählyä ja mun vehkeet oli sillon d700 & nikon 70-200 2.8 vr1. Näistä kuvista en ole poistanut kuin joitain otoksia välistä kuten kuvien nimestä voi päätellä ja nekin enemmän kuvan kiinnostamattomuuden, kun teknisen epäonnistumisen takia: "
...D700...on se taikasana . Voi silläki saada kuvat epäonnistumaan...vaatii vaan enemmän työtä.
Että voikin 500:lla saada jo hyvän kameran.
...D700...on se taikasana . Voi silläki saada kuvat epäonnistumaan...vaatii vaan enemmän työtä.
Että voikin 500:lla saada jo hyvän kameran.
-
Kyllä se kroppikerroin vaikuttaa yhtä lailla valovoimaan. Tietenkään sen enempää polttoväli kuin valovoimakaan ei muutu, mutta tulos on sama kuin täyskennolla, jos polttovälin ja aukon kertoo kroppikertoimella. Tällöin kennolle tulevan valon kokonaismäärä on sama, samoin syväterävyys on sama.ookke66 kirjoitti:Sitte vielä se 7200:n paras puoli....siinä on kroppikennon kroppaus eli ylimääräinen 1,3 kerroin.
Kroppirunko peruaatteessa toimii kuin telejatke. Ei sitä tietyn kokoista etulinssiä saa millään objektiivin taakse laitettavalla keräämään enempää valoa.
Tony Northrupilla on tästä hyviä videoita.
https://youtu.be/DtDotqLx6nA" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli siis lyhyesti 200 mm f/4 ISO 100 vastaa 300 mm f/6 ISO 225 FF:llä. Kummallakin tulee sama tulos. (320 mm, f/6,4 ISO 256 Canonisteilla). Nämä antavat kummassakin saman tuloksen kohinan ja syväterävyyden suhteen. Yksinkertaisuuden vuoksi voi tosin ajatella, että aukkoa pienentää yhdellä ja tuplaa ISO:n (Canonilla 1 1/3 aukkoa)
Toki kropista on hyötyä samoissa tilanteissa, kun telejatkeestakin. Jos ei ole tai ei ole varaa hankkia tarpeeksi pitkää putkea. Tosin terävimmät FF rungot kuten Canon 5DS R ovat aika lähellä kroppirunkoja pikselitiheydessä, jolloin kropin etu vähenee.
-
..."
Eli siis lyhyesti 200 mm f/4 ISO 100 vastaa 300 mm f/6 ISO 225 FF:llä."...
Nyt meni puurot ja vellit sekaisin. Jos mulla on täyskennoon prime 300mm f4 niin mulla on tasan tarkkaan d7000:ssa käytössä helvetin hyvä 450mm f4 , joka ei kärsi vinjetoinnista eika reunojen epäterävyydestä juurikaan. ja d7200:ssa noin 500mm f4, eikä kuvanlaadussa ole mitään sanomista.
Toki noin yleisesti FX on parempi laadultaan kuin DX.
Nyt meni puurot ja vellit sekaisin. Jos mulla on täyskennoon prime 300mm f4 niin mulla on tasan tarkkaan d7000:ssa käytössä helvetin hyvä 450mm f4 , joka ei kärsi vinjetoinnista eika reunojen epäterävyydestä juurikaan. ja d7200:ssa noin 500mm f4, eikä kuvanlaadussa ole mitään sanomista.
-
- Viesti:
Ihan vastaavasti voi tietysti ajatella että mullakin on D810 croppimoodissa käytössä 300mm f/2 kun nokalla on toi 200mm f/2, mutta ei sillä siltikään saa samanlaisia kuvia kuin saisi jos ois se oikea 300mm f/2 jota vois käyttää ilman kroppimoodia.ookke66 kirjoitti:Jos mulla on täyskennoon prime 300mm f4 niin mulla on tasan tarkkaan d7000:ssa käytössä helvetin hyvä 450mm f4 , joka ei kärsi vinjetoinnista eika reunojen epäterävyydestä juurikaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Paitsi että unohdit kertoa aukon croppikertoimella. Croppi rungossa tulee sama homma, kuin telejatkeella ja silloin myös suurin aukko kerrotaan kroppikertoimella. Jos asiaa halua tutkia enemmän, niin netistä kyllä löytää materiaalia. Valitettavasti se vaan menee noin.ookke66 kirjoitti:..."
-
Nyt varmaan pitää miettiä, kummalta kannalta suurinta aukkoa tarkastellaan. Urheilu ja lintukuvauksessa haetaan kyllä pitkää terävyysaluetta, jolloin suljinaika on se, jonka kannalta tätä aukkoa yleensä mietitään. Joten silloin se kropin nokalla tosiaan käyttäytyy kuin 450mm F4. DoF laskennassa taas aukko käyttäytyy rajauskertoimen mukaisesti.Valto. kirjoitti: Paitsi että unohdit kertoa aukon croppikertoimella. Croppi rungossa tulee sama homma, kuin telejatkeella ja silloin myös suurin aukko kerrotaan kroppikertoimella. Jos asiaa halua tutkia enemmän, niin netistä kyllä löytää materiaalia. Valitettavasti se vaan menee noin.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
-
- Viesti:
500 otetulla kuvalla ihan kelpo tulos. En olisi huolestunut. Mulla jossain Ypäjällä tulee 2000 kuvaa, joista levylle jää ehkä 100 ja blogiin päätyy 20.A.W. kirjoitti:Siis kyllä siellä teknisesti onnistuneita oli paljon enemmän, 220 kuvaa jäi kovalevylle alkukarsinnan jälkeen ja nuo 37 oli mielestäni sellaisia missä oli muutenkin kuin teknisesti onnistuttu (näin aloittelijaksi).
Ja veikkaan, että jollain Koivusen Vesalla lätkämatsin loppusaldo lienee jotain 3000/30/3 tai 3000/3/1.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Vielä kerran rautalangasta.
Otetaan kuva täyskennolla esim. kukka , tulostetaan se kokoon A4 ( kädessä on paperikuva kukasta kokoa A4)
Metatiedot : Polttoväli 50mm F1,8 ISO200 ja shutter 1/800 (tää on vaan esimerkki)
Hieno kuva lyhyellä syväterävyydellä ja kaunis bokeh taustalla .
Leikataan saksilla reunat pois ( cropataan) . Nyt kävellään kopiokoneelle ja suurennetaan saatu kuva kokoon A4 takaisin . Tässä hyvät herrat on nyt sama kuva otettuna kroppirungolla. Eikö näytäkkin ikäänkuin olisi otettu lähempää (isommalla polttovälillä), mutta ei ole !
Aukko = sama
Polttoväli = sama
Shutter = sama
ISO = sama
Syväterävyys = prikulleen sama
Ei kuulu enää topikkiin anteeksi . Minun puolesta case closed !
Otetaan kuva täyskennolla esim. kukka , tulostetaan se kokoon A4 ( kädessä on paperikuva kukasta kokoa A4)
Metatiedot : Polttoväli 50mm F1,8 ISO200 ja shutter 1/800 (tää on vaan esimerkki)
Hieno kuva lyhyellä syväterävyydellä ja kaunis bokeh taustalla .
Leikataan saksilla reunat pois ( cropataan) . Nyt kävellään kopiokoneelle ja suurennetaan saatu kuva kokoon A4 takaisin . Tässä hyvät herrat on nyt sama kuva otettuna kroppirungolla. Eikö näytäkkin ikäänkuin olisi otettu lähempää (isommalla polttovälillä), mutta ei ole !
Aukko = sama
Polttoväli = sama
Shutter = sama
ISO = sama
Syväterävyys = prikulleen sama
Ei kuulu enää topikkiin anteeksi . Minun puolesta case closed !
-
- Viesti:
Juu, näin kyllä. Mutta kun näissä kroppihommissa asiat liikkuu kuin tektoniset laatat maapallon pinnalla. Hieman nopeammin vain.ookke66 kirjoitti:Ei kuulu enää topikkiin anteeksi . Minun puolesta case closed !
Eli esimerkissäsi juuri noin. Mutta yleensä ollaan ottamassa sitä kuvaa täyskennolla ja kropilla siten, että kukka täyttää molemmissa tapauksissa juuri samalla tavalla sen printin. Eli silloin kropilla kuvauetäisyys ja sen mukana lähes kaikki muutkin muuttuvat sillä kroppikertoimella.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi