Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:Nyt sotkette kameran siihen että ollaan ulkona ja ihmetellään :) Kuusamossakin on paljon mukavampaa haistella kesäyötä ja odotella auringonnousua versus alkaa "suorittamaan" kun hetki on oikea.
Ei.
En ainakaan minä tarkoittanut pelkästään ulkona kuvailua, joka toki sekin on pirun kivaa. Tarkoitin ihan perus arjessa tapahtuvaa kuvaamista ja sen avulla vähän ajatusten siirtämistä jonnekin muualle tai johonkin muuhun kuin aivan siihen käsillä olevan hommaan. Esimerkkinä vaikka tuossa tovi sitten aloin ajattelemaan kun pojasta räppäsin kuvan kun syötin häntä. Siinä istuttiin vakiopaikoilla pöydän ääressä. Hän pöydän päässä ja minä hänen vieressä. Mietin että minkähän takia piti taas ottaa kuva kun mullahan vastaavia kuvia samalla sommittelulla ja samasta paikasta on vaikka kuinka entuudestaan. ”Eihän siinä muutu mikään” ajattelin. Sit rupesin funtsimaan että siinähän se muuttuva elementti on suoraan silmien edessä. Tuli sitä kautta ajateltua että valokuvauksessa ja valokuvissa aika voi olla muukin ominaisuus kuin se milloin painaa nappia. Aikaa voidaan sekuntien osien, sekuntien ja minuuttien lisäksi tutkailla myös vuosissa. Se on sitten taas avannut muita ajatuksia. Mut se 2s mikä meni kuvan ottamiseen ja 10s mikä meni tuon tajuamiseen, on jollain tavalla juuri sitä syytä minkä takia harrastaa valokuvausta. Se rentouttaa ja laittaa ajattelemaan. Ja luulenpa ettei toi niin hirveän uniikkia ole. Se on vain kivaa touhua.
Sen muuttuvan elementin takia on sen saman sommittelun kuvaamista tullut jatkettua. Ainakin siitä on ollut se hyöty, että on tullut tarkemmin ajatelleeksi ettei se muuttuva elementti tule enää ikinä olemaan samanlainen ja siitä pitää olla onnellinen joka päivä kun saa ilon vielä syöttää niillä vakiopaikoilla.
Juurikin noin sen homman pitäisikin mennä, silloin harrastaminen on kivaa ja leppoisaa niinkuin elämän kaikkineenkin kuuluisi olla.
Tuosta paistaa läpi sellainen kiva positiivinen asenne josta soisi muutaman muunkin foormulaisen ammentavan oppia ;)
nsamppa laittanu sanoiksi sellaista joka omassa päässänikin mielessä pyörinyt.
Ne pienet hetket elämässä siinä ohimennen taltioituna jäävät jos ei kuvaajalle niin kasvaville muksuille muistoksi. Sama se mitä kuvaa, aina toivottavasti joku saa niistä kuvista tulevaisuudessakin jotain irti.
Itse en kunnioita numeroita eli ISOja jne lainkaan kun kuvaan, kuvaan tunteella ja silmillä ja jälki kyllä sitten sen mukaista yleensä. Mutta se riittää miulle kun vaan käsissä oikea kamera eikä mikään lätyskä kännykkä.
nsamppa kirjoitti:
Sen muuttuvan elementin takia on sen saman sommittelun kuvaamista tullut jatkettua. Ainakin siitä on ollut se hyöty, että on tullut tarkemmin ajatelleeksi ettei se muuttuva elementti tule enää ikinä olemaan samanlainen ja siitä pitää olla onnellinen joka päivä kun saa ilon vielä syöttää niillä vakiopaikoilla.
Tämä!
Välillä pitää ”kuvata tuelta” ja ”ilmaista itseään” mutta on noiden muuttuvien elementtien kuvaaminen vaan myös tosi kivaa ja tärkeää. On ne muuttuvat elementit sitten omia lapsia tai vanhempia tai muita kavereita. Kun ne muuttuu ei jää kuin muistot ja kuvat. Kun isä nukkui pois runsas viikko sitten on ne kaikkein surkeimmatkin näpsyt nousseet arvoon arvaamattomaan.
Toi nyt on aivan pilipali huhuskeidaa ja kaikki mitä tolta kanavalta on nähny on just tommosia. Klippiin lyöty läjään vaan kaikki mitä kuka tahansa on voinu sanoa missä tahansa. Mut enivei. Ajatuksena kuitenkin aika kutkutteleva oli huhuissa perää tai ei. Jos näiden isojen lafkojen taktiikka oliskin tuo että duunataan joku karvalakki-halpis-malli ja sitä kautta saadaan taas low-end -> high-end polku tehtyä. Sehän niiden meininki ollu ja aika pitkään. Tosin siinä myös kennokoko muuttuu välissä mutta kuitenkin. Mielenkiintoinen ajatus.
Toi nyt on aivan pilipali huhuskeidaa ja kaikki mitä tolta kanavalta on nähny on just tommosia. Klippiin lyöty läjään vaan kaikki mitä kuka tahansa on voinu sanoa missä tahansa. Mut enivei. Ajatuksena kuitenkin aika kutkutteleva oli huhuissa perää tai ei. Jos näiden isojen lafkojen taktiikka oliskin tuo että duunataan joku karvalakki-halpis-malli ja sitä kautta saadaan taas low-end -> high-end polku tehtyä. Sehän niiden meininki ollu ja aika pitkään. Tosin siinä myös kennokoko muuttuu välissä mutta kuitenkin. Mielenkiintoinen ajatus.
Tästä muuten tulikin se mieleen että Sonyllahan on tohon jo se polku itseasiassa olemassa. Niillähän on jo varsin kattava kroppimallisto samalla mountilla. Liekö sillä sitten vaikutusta mihinkään. Mulla se kutina että tähän otsikon mittelöön vaikuttaa some aivan pirusti. YouTube etunenässä.
Toi nyt on aivan pilipali huhuskeidaa ja kaikki mitä tolta kanavalta on nähny on just tommosia. Klippiin lyöty läjään vaan kaikki mitä kuka tahansa on voinu sanoa missä tahansa. Mut enivei. Ajatuksena kuitenkin aika kutkutteleva oli huhuissa perää tai ei. Jos näiden isojen lafkojen taktiikka oliskin tuo että duunataan joku karvalakki-halpis-malli ja sitä kautta saadaan taas low-end -> high-end polku tehtyä. Sehän niiden meininki ollu ja aika pitkään. Tosin siinä myös kennokoko muuttuu välissä mutta kuitenkin. Mielenkiintoinen ajatus.
Tästä muuten tulikin se mieleen että Sonyllahan on tohon jo se polku itseasiassa olemassa. Niillähän on jo varsin kattava kroppimallisto samalla mountilla. Liekö sillä sitten vaikutusta mihinkään. Mulla se kutina että tähän otsikon mittelöön vaikuttaa some aivan pirusti. YouTube etunenässä.
Joo, Sonylla on ihan hyvä polku valmiina kun lähtivät jo vuosia sitten tälle tielle APS-C systeemillä (sama E-mount). Joka nyt sittemmin laajentunut myös kinojärjestelmäksi.
Olen muuten jo jonkun aikaa uumoillut, että Sony saattaa tuoda vielä uuden järjestelmän markkinoille joka on tarkoitettu kinoa isommille kennoille. Sehän ei olisi Sonylta periaatteessa iso ponnistus, paitsi objektiivien osalta.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska kirjoitti:
Joo, Sonylla on ihan hyvä polku valmiina kun lähtivät jo vuosia sitten tälle tielle APS-C systeemillä (sama E-mount). Joka nyt sittemmin laajentunut myös kinojärjestelmäksi.
Olen muuten jo jonkun aikaa uumoillut, että Sony saattaa tuoda vielä uuden järjestelmän markkinoille joka on tarkoitettu kinoa isommille kennoille. Sehän ei olisi Sonylta periaatteessa iso ponnistus, paitsi objektiivien osalta.
Mehän emme voi tietää mitä Sony meinaa joidenkin vuosien päästä tulevaisuudessa tehdä, mutta tuskin tietää myöskään Sony itse.
Jos Sony noin tekisi niin yllättyisin suuresti sillä digi-keskari näyttää markkinoidensa ohuuden vuoksi aika epähoukuttelevalta kehityssuunnalta. Fuji tutkii jos sieltä löytyisi oma niche, mutta myyntimäärät ovat taatusti hyvin pienet. Ja Hasselbladilla ja Pentaxilla taatusti vielä paljon pienemmät. Vastaavasti Sony joutuu lähivuosina satsaamaan täysillä kinoon ja 1.5 kroppiin, etteivät Canon ja Nikon ala jälleen vankistaa valta-asemaansa. Etenkin Canon on hämmentävän vahva - se vaan porskuttaa eteenpäin varsin keskinkertaisista kameroistaan huolimatta.
Sonyn käyttäjänä toivoisin, että ei kun vaan paukkuja lisää olemassa oleviin tuoteperheisiin. A7/9 sarja uusine objektiiveineen on ovat nyt hyvällä kehitysuralla, mutta kroppikameroissa Sonylla on paljon asioita selvitettävänä.
Keskarissa ei ole volyymimarkkinoita. FF on tämänpäivän keskari monessakin mielessä ja kennon kasvattaminen ei enää tuo mitään lisää paitsi painoa ja kömpelyyttä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
mremonen kirjoitti:Keskarissa ei ole volyymimarkkinoita. FF on tämänpäivän keskari monessakin mielessä ja kennon kasvattaminen ei enää tuo mitään lisää paitsi painoa ja kömpelyyttä.
Niinhän se käytännössä tahtoo olla... Mutta silti digikeskareilla vaikuttaa olevan hehkuttajansa. Ja jos ihan puhtaasti tekninen kuvanlaatu edellä mennään, niin kyllähän digikeskari pienempikennoiset pesee.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
mremonen kirjoitti:Keskarissa ei ole volyymimarkkinoita. FF on tämänpäivän keskari monessakin mielessä ja kennon kasvattaminen ei enää tuo mitään lisää paitsi painoa ja kömpelyyttä.
Kömpelyyteen on hankala ottaa kantaa kokeilematta, mutta kokoa näkee tässä. https://camerasize.com/compact/#805.630 ... 4.515,ha,t" onclick="window.open(this.href);return false; Osoitin kameran päällä se näyttää painotkin. Valitsin kinariin painavimman mutta f/4 ei tietenkään hyvin vastaisi XF:n aukkona.
mremonen kirjoitti:Keskarissa ei ole volyymimarkkinoita. FF on tämänpäivän keskari monessakin mielessä ja kennon kasvattaminen ei enää tuo mitään lisää paitsi painoa ja kömpelyyttä.
Kömpelyyteen on hankala ottaa kantaa kokeilematta, mutta kokoa näkee tässä. https://camerasize.com/compact/#805.630 ... 4.515,ha,t" onclick="window.open(this.href);return false; Osoitin kameran päällä se näyttää painotkin. Valitsin kinariin painavimman mutta f/4 ei tietenkään hyvin vastaisi XF:n aukkona.
Sonyn kinariin valitsit aika ison lasin, tuo fujin objektiivi on sellainen 25-51mm kinovastaava. Suoraa käsitystä koosta ei tuosta voi siis vetää. Jos laittaa samaisen kokovertailusivuston avulla vaikkapa Sonyyn 50/1.8 ja Fujiin 63/2.8 "normaalin", niin huomaa, että Sony on erittäin kompaktin kokoinen.
...Kuitenkin tässä huomaa, että jos lähdetään hakemaan kinovastaavuksia (kuvakulmat, dof vastaavuudet jne) , niin eri formaatit ovat yllättävän samalla viivalla kokonsa puolesta. Ei tietenkään täysin - iso kenno on aina isompi - mutta kuitenkin erot eivät ole niin valtaisat kuin voisi ajatella.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Koko on suorastaan absoluuttinen suure ja heikosti mielipide. Myös kennon mittoina kuvanlaatua ajatellen. Vertailuun edellä poimin toiseksi pariksi Nikon 50/1.8 vs Fujin 63,2.8. On melko turhaa väitellä eron suuruudesta onko se merkittävä tai suuri tai vähäinen, koska kokoero on. Painoja kannattaa tutkia erikseen, mutta kokoerot näyttävät olevan aika loogisia verraten kennojen eroon.
Suurennossuhde kennolta esitettävään valokuvaan on vaikuttaa kuvalaatuun. Tämä suuremman etu olisi mahdollista realisoida monella tapaa. Eräs on yksinkertaisemmat linssirakenteet (lp/mm terävyys saa olla vaatimattomampi) ja toinen vaikkapa herkkyyden nosto (koska kohina jää vähäisemmäksi).
No mutta pysytään vaan aiheessa eli vanhassa perinteessä. Ihmeesti se 36x24 jatkuu vaikka viimein voisi tehdä muunmuotoistakin samalla 43,3mm diagonaalilla. Esimerkiksi 34,6 x 26,1mm https://foorumi.kameralaukku.com/thread ... at.124816/" onclick="window.open(this.href);return false;
aikaarska kirjoitti:
...Kuitenkin tässä huomaa, että jos lähdetään hakemaan kinovastaavuksia (kuvakulmat, dof vastaavuudet jne) , niin eri formaatit ovat yllättävän samalla viivalla kokonsa puolesta. Ei tietenkään täysin - iso kenno on aina isompi - mutta kuitenkin erot eivät ole niin valtaisat kuin voisi ajatella.
Olen aikalailla samaa mieltä kanssasi. Tosin m43 kuvaajana täytyy ihmetellä miten hirveän painavan ja kalliin (kinovastaavasti) 50mm/2.4 obiskan olen mennnyt ostamaan :-) Vastaavasti jos tyydytään (jälleen kinovastaavasti) f/5.6 tai f/8 normi-, laajis- tai turistizoomiin, niin m43 pääsee enemmän sweet spottiinsa.
Kokonaisuutena kinokenno on kyllä hyvin lähelle paras kenno jos "vakavaa" kameraa halutaan. https://valovuoto.fi/kinokenno-on-paras-kenno/" onclick="window.open(this.href);return false;
Käytännössä kinokennon etua korostaa laaja objektiivivalikoima joka on myös melko kohtuuhintainen vrt. esim. mitä keskareihin tai m43 on saatavilla. Verrattuna em. formaatteihin kinokennot ovat myös yleensä tekniikan eturintamassa herkkyysominaisuuksien, dynamiikan ja resoluution suhteen - tämä vain korostaa kinon etua. Peilittömässä kamerassa keskari on myös alakynnessä sen takia koska (tietääkseni) ei ole edes olemassa lukunopeudeltaan tms. peilittömän vaatimuksille räätälöityä keskarikennoa.
Useimmat modernit kamerat ovat teknisesti priimaa, mutta miten on käyttäjäkokemus? Kuinka paljon sujuvuus ja hauskuus (ja muut omat preferenssit) painavat vaakakupissa speksien ohessa? Mikä on se kamera, joka toimii on oman käden jatkeena niin hyvin, ettei tartte miettiä, mitä plakaatissa lukee?
Entä "sunk costs"? Onko harrastajalle ruoho todella niin paljon vihreämpää aidan toisella puolella?
EDIT: linkissä siis alan harrastajan näkemys 2018 peilittömistä, ja niiden eroista. Paremmuusjärjestys koottu kokonaisuuden, ei yksittäisen ominaisuuden mukaan.
Laittakaa ny jotain selityksiä mitä niiden linkkien takana on. Mobiiliselaimet katkoo ne tuusan nuuskaksi muutenkin. Ja nyt on vuosi 2019. Viime vuoden parhaimmat Nintendot ei enää päde.