Voinhan minä ajatella, mutta koska oma mukavuudenhaluni pääsääntöisesti estää minua kuvaamasta äärioloissa, en näe sitä omaa harrastustani oleellisesti rajoittavana tekijänä. Olisiko minulta jäänyt 10 kuvaa ottamatta, jos kamera ei inahtaisikaan alle -10 asteessa. Ne ovat hienoja kuvia noin minun mittakaavassani, mutta en minä vedä itseäni kiikkuun siksi, että joudun joskus luopumaan niistä mahdollisuuksista.Maffer kirjoitti:Ajatelkaa nyt asiaa siltä kantilta, että jos peilittömät on tulevaisuus niin tällä hetkellä se on kuollut ennen syntymistään. Jos kaikki on peilittömiä tulevaisuudessa, on oltava myös sopivia laitteita karuihin olosuhteisiin. Millä himmelillä zone6 aikoo muuttaa tämän Fujin pakkaskelpoiseksi? Näen ratkaisuksi rakentaa erillisen laatikon kameran ympärille missä on sisällä lämmitys ja kontrollien operointi sukelluskotelon kaltaisella ratkaisulla.
Ja olen myös varma siitä, että ne, jotka kuvaavat äärioloissa työkseen tai harrastuksekseen löytävät keinot pitää kamerat käynnissä. Ehkä se lisää vähän vaivannäköä ja valituksia netissä, mutta tuskinpa yksikään kiinnostava kuva jää ottamatta. Sukelluskotelon tapainen järjestely ei luulisi olevan ylivoimainen, ja sellaisia tullee ihan valmiina kaupallisina tuotteina, jos kamerat eivät tosiaan toimi.
Ja jos ajattelen extremeharrastajan näkökulmasta, niin varmaan minä tekniikkaorientoituneena virittelisin joka tapauksessa sellaisia ja olisin luottavaisin mielin, että vehkeet toimivat tulee mitä tulee, ennemmin kuin ostaisin sadatta valmistajan 0 tai -10 C:lle speksaamaa vempelettä ja rukoilisin, että toimi nyt tämän kerran kiitos. Tähtikuvaajilla on ainakin kaikenlaisia virityksiä, jotka lämmittävät, mutta ei liikaa, mikä aiheuttaa suttua kuvaan.