Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
habannaama
Viestit: 5432
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja habannaama »

saloma-3 kirjoitti:Ei tuo Canon ainakaan testien mukaan ole mitenkään radikaalisti parempi kuvanlaadussa. Mutta täällä joku sitä suitsutti kovasti. Täytynee uskoa.
En ole koskaan ollut merkkiuskollinen kuvaaja, runkoja/objektiiveja ollut useimpia, kylläkin aiemmin Nikonia ja Canonia, mutta Canonissakin mm. Heliosta adapterilla ja nyt tämä Fuji, eli valitsin kaluston lähinnä tarpeen mukaan, en siksi minkä merkkinen se on, enkä koskaan ole sanonut/fanittanut että JUURI TÄMÄ TÄLLÄ HETKELLÄ OMISTAMANI on se KAUNEIN ja PARAS, enkä moista filosofiaa oikein edes ymmärrä, se kyllä näyttää täälläkin ikävä kyllä niin monasti olevan vallalla.

Ei minua kiinnosta mihin lopputulemaan jotkin nettitestit pääsevät, itse kun ollut parisenkymmentä vuotta painajana värimääritelmien ym siihen ammattiin liittyvien detaljien kanssa tekemisissä, opiskellut jonkin verran mm. kuvankäsittelyalaa ja valokuvannut filkka-ajoista lähtien ilman mitään kalustokiihkoa, niin se nyt vaan on elämän reaaliteetti tälläkin Eizolla tarkasteltaessa kuvakirjastoani, että Fuji XT-2 häviää kriittisellä tarkastelulla kuvanlaadullisesti Canon 6D:lle.

Luulisi kun itsellä uusi Fuji että olisin jotenkin että tottakai tämä on paras ja kaunein kun MINULLA ON TÄMÄ, mutta kun evvk, tämä on hetkien taltioimista varten, eikä nus...simista varten, pelkkä kalusto ilman tunnesidettä, niinkuin sen kuuluukin olla. Tottakai tämä on mukava lelu, en tätä muutoin olisi ostanut ja kuvanlaatu ON HYVÄ, mutta tottakai on parempia, onhan tätäkin paremmalla Canon 6D:llä parempia runkoja kuvanlaadullisesti, so what ?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
saloma-3
Viestit: 448
Liittynyt: Loka 31, 2004 18 : 34

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

Juu ihan samaa mieltä. Onko näyttö 4K vai 5K?
Entä kuinka isoksi printtaat, että ero näkyy?
Ihan vaan mielenkiinnosta.
Itselle riittää iPhone mainiosti ei siinä mitään.
Ei tarvitse ottaa ihan kovin vakavasti.
timtuun
Viestit: 205
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 50

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja timtuun »

https://www.dpreview.com/reviews/image- ... 3276572938" onclick="window.open(this.href);return false;

Tossa vertailussa 6d, XT-2, 5d mark III ja A7RIII. Toi vertailu antaa aika hyvän kuvan siitä erosta, jonka itse näen 5d:n ja XT-2:n välillä käytännössä. Täyskennoinen vaan on parempi, eikä sen pitäisi kai olla mikään hirvittävä yllätys. XT-2 tappelee ihan tasapäisesti muiden APS-C kennoisten kameroiden kanssa. Mutta ei toi mun XT-2 käyttöä estä. Itse asiassa kuvaan sillä paljon enemmän kuin 5d:llä, kun se keveytensä ansiosta lähtee paljon useammin mukaan.

Mut toi A7 on ihan läppä. Onko toi käytössä ollut linssi 85mm 1.8 tosiaan noin huono?
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Eroja tasaa huomattavasti jos kuvat tekee kunnolla paperille.

Näytöllä kiinnittää huomiota epäolennaisempiin asioihin ja näytön luoma vaikutelma mikrokontrastistakin voi olla väärä. Näytöllähän se kuvakaan harvoin näkyy luonnollisessa koossa. Yleensä aina alaspäin skaalattuna jolloin katselusofta vaikuttaa paljon.
Zone VI
habannaama
Viestit: 5432
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja habannaama »

zone6 kirjoitti:Eroja tasaa huomattavasti jos kuvat tekee kunnolla paperille.

Näytöllä kiinnittää huomiota epäolennaisempiin asioihin ja näytön luoma vaikutelma mikrokontrastistakin voi olla väärä. Näytöllähän se kuvakaan harvoin näkyy luonnollisessa koossa. Yleensä aina alaspäin skaalattuna jolloin katselusofta vaikuttaa paljon.
Itseasiassa tuohon kun yhdistää sen jos "photaroi" kuvaa rajusti pois alk.per. ulkoasustaan, erot "pikselitasolla" sen kun tasoittuvat ja tästä hyvä esimerkki kun tulostin XT-2:lla otetun kuvan A3:na "Hähnelin" taidepaperille" (en muista laatua, sellainen röpöpintainen matta...) niin lopputuloksesta ei kukaan kuolevainen pysty sanomaan millä kalustolla se on otettu.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja niffe »

Joo, nythän nuo vertailutaulut ovat asiallisempia kuin taannoin ne ikuiset kolikkokuvat, joissa vertailtiin kontrastia. Olennaista on se, että kamera kuin kamera ja kuvat ovat keskimäärin katseltavia. Sony FE 85mm on varmaan yksi parhaita Sony-ympäristöön tehtyjä optiikoita - ainakin hinta-laatusuhteeltaan. Toki isolla rahalla saa parempiakin, mutta tässä mennään jo kohttuukorvauksella reippaasti erinomaisen puolelle.
Kapama
Viestit: 674
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Kapama »

habannaama kirjoitti:
zone6 kirjoitti:Eroja tasaa huomattavasti jos kuvat tekee kunnolla paperille.

Näytöllä kiinnittää huomiota epäolennaisempiin asioihin ja näytön luoma vaikutelma mikrokontrastistakin voi olla väärä. Näytöllähän se kuvakaan harvoin näkyy luonnollisessa koossa. Yleensä aina alaspäin skaalattuna jolloin katselusofta vaikuttaa paljon.
Itseasiassa tuohon kun yhdistää sen jos "photaroi" kuvaa rajusti pois alk.per. ulkoasustaan, erot "pikselitasolla" sen kun tasoittuvat ja tästä hyvä esimerkki kun tulostin XT-2:lla otetun kuvan A3:na "Hähnelin" taidepaperille" (en muista laatua, sellainen röpöpintainen matta...) niin lopputuloksesta ei kukaan kuolevainen pysty sanomaan millä kalustolla se on otettu.
Mitä on "Hähnelin taidepaperi"? En ole koskaan tuommoisesta kuullutkaan."Röpöpintainen matta" on myös melko laaja käsite, kun puhutaan papereista. Katsoin kahdesta näytekansiosta, niin niistä löytyi jo 11 erilaista röpöpintaista paperia. Kaikki käyttäytyvät eri tavalla.

Kapa
habannaama
Viestit: 5432
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Hahnemühle bamboo:ta tarkoitin.

Suosittelen kokeilemaan, sopii tietynlaisiin kuviin ja lopputulos melko silmiä hivelevää.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
timtuun
Viestit: 205
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 50

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja timtuun »

niffe kirjoitti:Olennaista on se, että kamera kuin kamera ja kuvat ovat keskimäärin katseltavia. Sony FE 85mm on varmaan yksi parhaita Sony-ympäristöön tehtyjä optiikoita - ainakin hinta-laatusuhteeltaan. Toki isolla rahalla saa parempiakin, mutta tässä mennään jo kohttuukorvauksella reippaasti erinomaisen puolelle.
Joo kyllä noi on kaikki täysin käyttökelpoisia lopputuloksia. Se, mikä mut yllätti oli ettei A7R III pyyhkinytkään joka osa-alueella Canonia mennen tullen. Odotin suurempaa eroa ja siksi epäilin linssin laatua. Tietynlaisissa tekstuureissa, kuten yllä linkatun studiokuvan lehtitekstuurit, Canon on omaan silmään jopa hieman parempi mikrokontrastin ja tarkkuuden osalta. Tosin eipä tuota kuvaa tarvitse raahata kuin hieman vasemmalle, niin Sony voittaa selkeästi.

Tässä vielä linkit:

Lehden keskellä olevat huippuvalot ja varjot on mun silmään Canonilla hieman A7R III:tä parempia. Nikon 850 selvästi paras.
https://www.dpreview.com/reviews/image- ... 6929187095" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä taas Sony on selvästi Canonia edellä. Nikon edelleen paras.
https://www.dpreview.com/reviews/image- ... 7432965433" onclick="window.open(this.href);return false;
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja niffe »

Joo, ihan samaa olen toitottanut täällä välillä. Pitäisi olla nuo kaikki kamerat ja sitten käyttää siellä, missä mikäkin toimii parhaiten. Aikoinaan DXO-keinotodellisuusjengi naureskeli mulle, kun totesin selattuani (kymmeniä tuhansia) kuviani samankaltaisista tilaisuuksista ja totesin, että ihan sama miten noita penkittää, niin 6D:llä tuli mukavamman näköistä jälkeä (lue myytävämpää) tietyissä valaistusolosuhteissa kuin sen hetken superkunkkukameralla D810. Sama toistui sitten, kun koestettavana oli A7R2. Kuitenkin sitä vaan manipuloituu tässä suurten auktoriteettien luomassa paineessa ja tekee hankintoja, jotka eivät kriittisesti tarkasteltuna aina johda parannuksiin niissä kuvauksissa, joita minä teen.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Otsikon aiheeseen. Vielä tovi menee.

1. Nikon D850
2. Nikon D7500
3. Sony α7R III
4. Canon EOS 5D Mark IV
5. Panasonic LUMIX G9 PRO
6. Olympus Tough TG-5
7. Panasonic LUMIX GX8
8. Nikon COOLPIX P900
9. Canon EOS 6D Mark II
10. Nikon D500

https://nikonrumors.com/2018/03/15/niko ... z5AGvKdf6H" onclick="window.open(this.href);return false;
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Miksus
Viestit: 2685
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Miksus »

mremonen kirjoitti:Otsikon aiheeseen. Vielä tovi menee.

1. Nikon D850
2. Nikon D7500
3. Sony α7R III
4. Canon EOS 5D Mark IV
5. Panasonic LUMIX G9 PRO
6. Olympus Tough TG-5
7. Panasonic LUMIX GX8
8. Nikon COOLPIX P900
9. Canon EOS 6D Mark II
10. Nikon D500

https://nikonrumors.com/2018/03/15/niko ... z5AGvKdf6H" onclick="window.open(this.href);return false;
Tammikuun tilastossa ei näy taas D7500 ollenkaan, no, tilasto se on tuokin.

https://nikonrumors.com/2018/02/14/niko ... 2018.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony_A
Viestit: 433
Liittynyt: Elo 19, 2009 15 : 32
Paikkakunta: Kouvola

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

mremonen kirjoitti:Otsikon aiheeseen. Vielä tovi menee.

1. Nikon D850
2. Nikon D7500
3. Sony α7R III
4. Canon EOS 5D Mark IV
5. Panasonic LUMIX G9 PRO
6. Olympus Tough TG-5
7. Panasonic LUMIX GX8
8. Nikon COOLPIX P900
9. Canon EOS 6D Mark II
10. Nikon D500

https://nikonrumors.com/2018/03/15/niko ... z5AGvKdf6H" onclick="window.open(this.href);return false;
En osaa Japania, enkä tiedä millainen kamerakauppa MapCamera on, mutta en usko, että yksikään tämän listan kameroista on valmistajansa eniten myymä malli. Listan uutisarvo tällaisenaan mulle: nice to know...
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
Kapama
Viestit: 674
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Kapama »

habannaama kirjoitti:Hahnemühle bamboo:ta tarkoitin.

Suosittelen kokeilemaan, sopii tietynlaisiin kuviin ja lopputulos melko silmiä hivelevää.
Bamboo on hieno paperi, arkkina ongelmallinen. Ei pysy suorana, joten ongelmia paperinsyötön kanssa, ainakin Epsonin printtereillä. Käytänkin sitä ainoastaan rullana. Sen kun saa sisään, niin sitten toimii.

Kapa
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

timtuun kirjoitti:
niffe kirjoitti:Olennaista on se, että kamera kuin kamera ja kuvat ovat keskimäärin katseltavia. Sony FE 85mm on varmaan yksi parhaita Sony-ympäristöön tehtyjä optiikoita - ainakin hinta-laatusuhteeltaan. Toki isolla rahalla saa parempiakin, mutta tässä mennään jo kohttuukorvauksella reippaasti erinomaisen puolelle.
Joo kyllä noi on kaikki täysin käyttökelpoisia lopputuloksia. Se, mikä mut yllätti oli ettei A7R III pyyhkinytkään joka osa-alueella Canonia mennen tullen. Odotin suurempaa eroa ja siksi epäilin linssin laatua. Tietynlaisissa tekstuureissa, kuten yllä linkatun studiokuvan lehtitekstuurit, Canon on omaan silmään jopa hieman parempi mikrokontrastin ja tarkkuuden osalta. Tosin eipä tuota kuvaa tarvitse raahata kuin hieman vasemmalle, niin Sony voittaa selkeästi.

Tässä vielä linkit:

Lehden keskellä olevat huippuvalot ja varjot on mun silmään Canonilla hieman A7R III:tä parempia. Nikon 850 selvästi paras.
https://www.dpreview.com/reviews/image- ... 6929187095" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä taas Sony on selvästi Canonia edellä. Nikon edelleen paras.
https://www.dpreview.com/reviews/image- ... 7432965433" onclick="window.open(this.href);return false;
Vertailun setup
- valittu ISO 200 joka on omiaan tasoittamaan sekä kennokoon että teknologiasukupolvien eroa. ISO100 tai yhtään korkeammat ISO näyttäisivät aika eri tilannetta. Kuten tylsät insinöörikäyrätkin näyttävät
http://www.photonstophotos.net/Charts/P ... 0ILCE-7RM3" onclick="window.open(this.href);return false;
- tarkastellaan eri suurennoksella, jolloin suurempipikselisellä on huomattava etu kun valitaan sopiva tarkkailukohta. Mikään järkevä vertailu pitäisi tehdä samalla suurennoksella
- heittämällä tuosta RAW-fileet sekä analysaattoreihin (RAWdigger) että Adoben workflow:hun default kameraprofiililla nähdään että noihin heitetään Adoben RAW-konversiossa aika erilaiset käyrät niskaan. Canon esim. boostaa (RAWDiggerin histogrammeissa tätä eroa ei näy) mm. vihreän saturaatiota/luminanssia siten, että Canon näyttää näiden kuvien vihreissä mukavammalta; myös samaan kokoon eli fiksuun vertailuun exportattuna. Ylipäätään Canonin kameraprofiiilit tuottavat snadisti esim. Sony kivempia värejä Adoben workflow:n vakioasetuksilla; tähän ei tarvitse edes keksiä mitään maagisia käärmeöljyjä Bayer-filttereistä (värikanavien erotteluissa ei oikeita eroja ole, nämä on mitattuja juttuja), koska Rawdiggerin ja Adoben histogrammeja vertaamalla huomaa helposti että kyse on kameraprofiileista. Jos ajaa suurempia määriä RAW-kuvia läpi Adoben workflow:sta minimaalisella käsittelyllä voi tällä toki olla oikeasti merkitystä.
temama
Viestit: 10726
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja temama »

tn1krr kirjoitti: Vertailun setup
- valittu ISO 200 joka on omiaan tasoittamaan sekä kennokoon että teknologiasukupolvien eroa. ISO100 tai yhtään korkeammat ISO näyttäisivät aika eri tilannetta. Kuten tylsät insinöörikäyrätkin näyttävät
http://www.photonstophotos.net/Charts/P ... 0ILCE-7RM3" onclick="window.open(this.href);return false;
- tarkastellaan eri suurennoksella, jolloin suurempipikselisellä on huomattava etu kun valitaan sopiva tarkkailukohta. Mikään järkevä vertailu pitäisi tehdä samalla suurennoksella
- heittämällä tuosta RAW-fileet sekä analysaattoreihin (RAWdigger) että Adoben workflow:hun default kameraprofiililla nähdään että noihin heitetään Adoben RAW-konversiossa aika erilaiset käyrät niskaan. Canon esim. boostaa (RAWDiggerin histogrammeissa tätä eroa ei näy) mm. vihreän saturaatiota/luminanssia siten, että Canon näyttää näiden kuvien vihreissä mukavammalta; myös samaan kokoon eli fiksuun vertailuun exportattuna. Ylipäätään Canonin kameraprofiiilit tuottavat snadisti esim. Sony kivempia värejä Adoben workflow:n vakioasetuksilla; tähän ei tarvitse edes keksiä mitään maagisia käärmeöljyjä Bayer-filttereistä (värikanavien erotteluissa ei oikeita eroja ole, nämä on mitattuja juttuja), koska Rawdiggerin ja Adoben histogrammeja vertaamalla huomaa helposti että kyse on kameraprofiileista. Jos ajaa suurempia määriä RAW-kuvia läpi Adoben workflow:sta minimaalisella käsittelyllä voi tällä toki olla oikeasti merkitystä.
Kerranki joku puhuu järkeä vaihteexi!

Mäkin yritin puhua järkeä noista väreistä tässä pari päivää sitten, mutta eihän juuri kukaan tällästä hölösuuta uskoa. Skriivasin juurikin adoben väriprofiileista ja raw filuista, mutta siitä huolimatta jopa foorumin ns taitonestorit vaan sanoivat, että ei, kyllä se Canon vaan tuottaa kivempia värejä..justjust.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
T71
Viestit: 3602
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti:
tn1krr kirjoitti: Vertailun setup
- valittu ISO 200 joka on omiaan tasoittamaan sekä kennokoon että teknologiasukupolvien eroa. ISO100 tai yhtään korkeammat ISO näyttäisivät aika eri tilannetta. Kuten tylsät insinöörikäyrätkin näyttävät
http://www.photonstophotos.net/Charts/P ... 0ILCE-7RM3" onclick="window.open(this.href);return false;
- tarkastellaan eri suurennoksella, jolloin suurempipikselisellä on huomattava etu kun valitaan sopiva tarkkailukohta. Mikään järkevä vertailu pitäisi tehdä samalla suurennoksella
- heittämällä tuosta RAW-fileet sekä analysaattoreihin (RAWdigger) että Adoben workflow:hun default kameraprofiililla nähdään että noihin heitetään Adoben RAW-konversiossa aika erilaiset käyrät niskaan. Canon esim. boostaa (RAWDiggerin histogrammeissa tätä eroa ei näy) mm. vihreän saturaatiota/luminanssia siten, että Canon näyttää näiden kuvien vihreissä mukavammalta; myös samaan kokoon eli fiksuun vertailuun exportattuna. Ylipäätään Canonin kameraprofiiilit tuottavat snadisti esim. Sony kivempia värejä Adoben workflow:n vakioasetuksilla; tähän ei tarvitse edes keksiä mitään maagisia käärmeöljyjä Bayer-filttereistä (värikanavien erotteluissa ei oikeita eroja ole, nämä on mitattuja juttuja), koska Rawdiggerin ja Adoben histogrammeja vertaamalla huomaa helposti että kyse on kameraprofiileista. Jos ajaa suurempia määriä RAW-kuvia läpi Adoben workflow:sta minimaalisella käsittelyllä voi tällä toki olla oikeasti merkitystä.
Kerranki joku puhuu järkeä vaihteexi!

Mäkin yritin puhua järkeä noista väreistä tässä pari päivää sitten, mutta eihän juuri kukaan tällästä hölösuuta uskoa. Skriivasin juurikin adoben väriprofiileista ja raw filuista, mutta siitä huolimatta jopa foorumin ns taitonestorit vaan sanoivat, että ei, kyllä se Canon vaan tuottaa kivempia värejä..justjust.
Johtuu varmaan siitä, että Canonilla saa kuviin paremmat värit.
Ei kai Sonyn kokoinen firma nyt ole niin tyhmä, että tahallaan säätää kameroihinsa sellaisen vihreän kalvon, että heikompaa oksettaa?
Ja kameran ja objektiivin värit on sitten ihan eri juttu. Tässä kohtaa huomauttaisin, että kysyin jo aiemmin mitä eroa on Sonyn ja muiden objektiiveissa, kun lopputulos on usein ylisaturoitunutta ilotulitusta ja sävyltään outoa tavaraa.
Canon ja Zeiss on toimiva yhdistelmä ja sekä Canon, että Sigma ovat äskettäin muuttaneet objektiiviensa väripalettia selvästi viileämpään ja nautraalimpaan suuntaan. Mutta miten on Sonyn värimaailma näihin verrattuna, SE oli se kysymys!
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

T71 kirjoitti:
temama kirjoitti:
tn1krr kirjoitti: Vertailun setup
- valittu ISO 200 joka on omiaan tasoittamaan sekä kennokoon että teknologiasukupolvien eroa. ISO100 tai yhtään korkeammat ISO näyttäisivät aika eri tilannetta. Kuten tylsät insinöörikäyrätkin näyttävät
http://www.photonstophotos.net/Charts/P ... 0ILCE-7RM3" onclick="window.open(this.href);return false;
- tarkastellaan eri suurennoksella, jolloin suurempipikselisellä on huomattava etu kun valitaan sopiva tarkkailukohta. Mikään järkevä vertailu pitäisi tehdä samalla suurennoksella
- heittämällä tuosta RAW-fileet sekä analysaattoreihin (RAWdigger) että Adoben workflow:hun default kameraprofiililla nähdään että noihin heitetään Adoben RAW-konversiossa aika erilaiset käyrät niskaan. Canon esim. boostaa (RAWDiggerin histogrammeissa tätä eroa ei näy) mm. vihreän saturaatiota/luminanssia siten, että Canon näyttää näiden kuvien vihreissä mukavammalta; myös samaan kokoon eli fiksuun vertailuun exportattuna. Ylipäätään Canonin kameraprofiiilit tuottavat snadisti esim. Sony kivempia värejä Adoben workflow:n vakioasetuksilla; tähän ei tarvitse edes keksiä mitään maagisia käärmeöljyjä Bayer-filttereistä (värikanavien erotteluissa ei oikeita eroja ole, nämä on mitattuja juttuja), koska Rawdiggerin ja Adoben histogrammeja vertaamalla huomaa helposti että kyse on kameraprofiileista. Jos ajaa suurempia määriä RAW-kuvia läpi Adoben workflow:sta minimaalisella käsittelyllä voi tällä toki olla oikeasti merkitystä.
Kerranki joku puhuu järkeä vaihteexi!

Mäkin yritin puhua järkeä noista väreistä tässä pari päivää sitten, mutta eihän juuri kukaan tällästä hölösuuta uskoa. Skriivasin juurikin adoben väriprofiileista ja raw filuista, mutta siitä huolimatta jopa foorumin ns taitonestorit vaan sanoivat, että ei, kyllä se Canon vaan tuottaa kivempia värejä..justjust.
Johtuu varmaan siitä, että Canonilla saa kuviin paremmat värit.
Ei kai Sonyn kokoinen firma nyt ole niin tyhmä, että tahallaan säätää kameroihinsa sellaisen vihreän kalvon, että heikompaa oksettaa?
Ja kameran ja objektiivin värit on sitten ihan eri juttu. Tässä kohtaa huomauttaisin, että kysyin jo aiemmin mitä eroa on Sonyn ja muiden objektiiveissa, kun lopputulos on usein ylisaturoitunutta ilotulitusta ja sävyltään outoa tavaraa.
Canon ja Zeiss on toimiva yhdistelmä ja sekä Canon, että Sigma ovat äskettäin muuttaneet objektiiviensa väripalettia selvästi viileämpään ja nautraalimpaan suuntaan. Mutta miten on Sonyn värimaailma näihin verrattuna, SE oli se kysymys!
Värimaailma juontaa varmaan 85% kuvankäsittelystä sekä käyttämästäsi konvertterista. Itse en ole huomannut Sonyssa hirveää eroa Nikoniin nähden, mutta Nikonin kuvat ovatkin kuulemma väreiltään aivan skeidaa :-/
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja niffe »

Täytyy varmaan perehtyä tuohon kameroiden värinmuodostukseen jossain välissä, kun vaan on aikaa. Aikaisemmasta elämästä on kokemusta vain kuvanvalmistamolaitteista, niiden tulostimista ja skannereista, joiden värinmuodostus oli muistaakseni (jo 15-20 vuotta sitten) huomattavasti monimutkaisempaa kuin mitä tässä nyt on annettu ymmärtää alkaen hierarkisista profiileista, odotusarvoisista väridominanteista ja erilaisiin patterneihin liittyvistä dominanteista. Suurkuvanvalmistamoissa oli useampia tietokoneita pelkästään veivaamassa digikamerakuvista tiettyjen etäisesti keinoälyä muistuttavien hierarkisten "algoritmiparvien" avulla paremman näköisiä. Nyt tässä jotenkin jää sellainen käsitys, että profiilien ollessa samat kun värisuodin puretaan, niin kaikilla kameroilla tulee samanlainen kuva, mitä en kyllä niele ilman pientä lisäselvittelyä. Toki saatan olla väärässäkin. Kuvanvalmistamolaitteissa tuo polku, jossa pelkästään sitä profiilia käsiteltiin, jolla jokin tietty kamera lähetti kuvia, skanneri skannasi tai tulostin tulosti, oli nivelletty "värimuunnosavaruuden" kautta toisiinsa kattaen polun jokaisen kuvanlähteen, tulostimen ja materiaalin suuntaan. Muunnoksissa jo pelkästään väriavaruuden epävastaavuudet ja epätarkkuudet tekivät laskennasta haasteellisen, eikä kaikkia muunnoksia voitu toteuttaa suoraviivaisesti lookup-taulukoilla, vaikka sellaiset toki olivat kaiken pohjana offsetteineen. Jos vertaisimme kameraa tallentimena nyt esimerkiksi skannereihin, joissa esimerkiksi valonlähteet ovat erittäin stabiileja, kuva otetaan kolmella valotuksella (RGB) ja siltikin värien muodostaman valon koostumusta joudutaan korjaamaan. Kuulostaa siis uskomattomalta, että kameroiden ohjelmistoilla ei olisi juurikaan tekemistä kuvanmuodostuksen kanssa digikameroissa. Vaikuttaa jotenkin ikäänkuin olisi liikaa liikkuvia osia tuossa värintuottamisprosessissa pelkästään jo mainittujen väriaistimuksen poikkeamien lisäksi.
Shuko
Viestit: 1963
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Kun katsot vuorotellen yhdellä silmällä kuvaa, jos toisella sen värit näyttää esim. aavistuksen kylmemmiltä kuin toisella. Kumpi silmä näyttää "oikein" vai näyttääkö kumpikaan? Entä onko niiden yhdistetty sekoituskaa totuus?
Vastaa Viestiin