Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Hel_NiS kirjoitti:Yli neljäkymmentä sivua tekstiä pelkästään tällä foorumilla (+tuhansia muilla) kamerasta jota harva on edes nähnyt ja jota myydään sitä mukaa kun niitä kauppoihin saadaan on "ei kiinnostava".
Pelkästään Fred Mirandan Nikon-osion ensimmäisellä sivulla on yli tuhat sivua juttua tästä kamerasta.
Joopa. Ehkä se sitten vain johtuu omasta katstantokannasta. Ei kuitenkaan aiheuttanut allekirjoittaneessa samanlaista onnentunnetta, kuin D800/D810:n tai D500:n julkaisu.
Kryptokselle: jos tarvitsee kahta runkoa, ei sitä yhdellä voi korvata, vaikka olisi sitten kuinka monikäyttöinen. Yksi ei muutu kahdeksi. Siitä sitten voidaan keskustella, että kuka oikeasti tarvitsee kahta runkoa. Tai edes sitä yhtä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
mremonen kirjoitti:
Kryptokselle: jos tarvitsee kahta runkoa, ei sitä yhdellä voi korvata, vaikka olisi sitten kuinka monikäyttöinen. Yksi ei muutu kahdeksi. Siitä sitten voidaan keskustella, että kuka oikeasti tarvitsee kahta runkoa. Tai edes sitä yhtä.
Ymmärrän mitä tarkoitat ja puhuin itsekin tapahtumakuvauksesta ym. aiemmin, mutta pysyn edelleen kannassani käyttäen itseäni esimerkkinä. Periaatteessa tarvitsen -- menemättä syvemmälle tarpeen määrittelyyn -- kaksi runkoa, kroppirunkoisen ja täyskennon. Tarvitsen harvoin niitä molempia yhtä aikaa. Siksi D850 olisi monessa tilanteessa minulle, ja veikkaan usealle muullekin, hyvä valinta yleiskameraksi vailla merkittäviä kompromisseja.
mremonen kirjoitti:
Kryptokselle: jos tarvitsee kahta runkoa, ei sitä yhdellä voi korvata, vaikka olisi sitten kuinka monikäyttöinen. Yksi ei muutu kahdeksi. Siitä sitten voidaan keskustella, että kuka oikeasti tarvitsee kahta runkoa. Tai edes sitä yhtä.
Ymmärrän mitä tarkoitat ja puhuin itsekin tapahtumakuvauksesta ym. aiemmin, mutta pysyn edelleen kannassani käyttäen itseäni esimerkkinä. Periaatteessa tarvitsen -- menemättä syvemmälle tarpeen määrittelyyn -- kaksi runkoa, kroppirunkoisen ja täyskennon. Tarvitsen harvoin niitä molempia yhtä aikaa. Siksi D850 olisi monessa tilanteessa minulle, ja veikkaan usealle muullekin, hyvä valinta yleiskameraksi vailla merkittäviä kompromisseja.
Jos D850 on ykkönen, niin mikään ei tietenkään määrää, että kakkoskamera on D500 tyylinen väkevä 1.5 kropin kamera. Tuo on varmaan hyvä valinta, mutta kuitenkin henkilökohtainen valinta. Yhtä perustellusti paras valinta kakkoskameraksi voi olla taskuun mahuva RX100, myös videota taitava m43 tai peräti Hasselbladin uusi peilitön keskari. Joku voi jopa ajatella, että kakkoskamera löytyy kännykästä. Itse olen aika vahvasti sitä mieltä, että RX100 kannattaa aina pitää mukana. (Jos Nikon olisi saanut aikaiseksi DL-kamerat, niin kuljettaisin mukanani sellaista.)
Eilen illalla juutuubiin ilmestyi Camera Storen D850 testi. Kamerakaupan pojat vakuuttivat ainakin minut siitä, että D850 on ehdotonta parhautta täyskennoisten peilikameroiden saralla lähes kaikissa kuvaustilanteissa. Hmm.... Vaikka edellä kirjoitinkin kamerakuumeen olevan varsin laimeaa, niin koskaan ei pidä sanoa ei koskaan. https://youtu.be/A_OMIRHXynQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut nomad, Syys 21, 2017 9 : 09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harrastaja pärjää yhdellä, useimmiten. Jos aikoo tehdä hommaa työkseen, kaksi kameraa on käytännössä pakko. Yhden kerran on käynyt niin, että hääpari aikoi juuri alkaa sovittaa sormuksia ja kamera sanoi err. Sain sen onneksi parissa sekunnissa kuntoon, mutta mielessäni siunailin, että vieressä makoili toinen käyttövalmis kamera.
Itsellä on tällä hetkellä neljä järkkäriä, pari pokkaria (yksi vesitiivis) ja kännykkä. Joka tilanteeseen löytyy sopiva.
nomad kirjoitti:Jos D850 on ykkönen, niin mikään ei tietenkään määrää, että kakkoskamera on D500 tyylinen väkevä 1.5 kropin kamera. Tuo on varmaan hyvä valinta, mutta kuitenkin henkilökohtainen valinta. Yhtä perustellusti paras valinta kakkoskameraksi voi olla taskuun mahuva RX100, myös videota taitava m43 tai peräti Hasselbladin uusi peilitön keskari.
Näin ajatellen mulla on siis 5 "runkoa" (D810, D500, a6000, NEX-5N ja RX100). Kahta ensimmäistä lukuunottamatta en oikein noita laske keskenään verrannollisiksi. Tai siis, jos lähden kahdella rungolla liikkeelle, mulla on joko D810/D500 -kombo tai sitten a6000/NEX-5N-kombo. Ja niistäkin vain tuo ensimmäinen oikeastaan ajaa sen, mitä kahdelta rungolta haen: 100%:sta ristiinkäytettävyyttä.
Nyt on parit tapahtumakuvaukset menneet ruvelle yhdellä rungolla tunatessa. Tosin ei siitä peruuttamatonta vahinkoa ole tullut, mutta sitä nyt ei olisi tullut, vaikkei mulla olisi ollut sitä ensimmäistäkään runkoa.
D850:n puolesta puhuisi lievästi se, että se on lähempänä D500:sta kuin D810 käyttötuntumaltaan. Onko se sitä kahden tonnin edestä, niin aika näyttää.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Jep. Kosketusnäyttöä ja näytön kääntämistä, nappeja ja muuta. Eipä sillä suurta väliä ole, mutta parit hetket on aina menneet ihmetellessä, kun vaihtaa rungosta toiseen.
Samoin voisi kaikki asetukset ja napit konffata samoiksi rungosta riippumatta.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Saako D850:een, tai niihin Nikon runkoihin joissa on myös DX-tila, FX/DX vaihdon yhden napin taakse? Olisi varsin kätevää jos nokalla olisi vaikka 70-200:nen ja tarpeen mukaan yhdellä painalluksella voisi vaihtaa kroppimoodiin.
Kryptos kirjoitti:Saako D850:een, tai niihin Nikon runkoihin joissa on myös DX-tila, FX/DX vaihdon yhden napin taakse? Olisi varsin kätevää jos nokalla olisi vaikka 70-200:nen ja tarpeen mukaan yhdellä painalluksella voisi vaihtaa kroppimoodiin.
Miksi? Miksi et kuvaisi FX niin sulla jää kaikki vaihtoehdot kroppaamiseen jälkikäteen? Mitä hyötyä DX-kuvaamisesta on, jos et välttämättä tarvitse valmiita kuvia suoraan kamerasta (mitä sun kuvat täällä foorumilla ainakaan eivät näytä olevan).
Sommittelu on luontevampaa crop-tilassa, jos etsimessä näkyy selvästi rajaus. Lisäksi sarjakuvanopeus käsittääkseni on nopeampi, mistä voi olla hyötyä samassa käyttötilanteessa.
Kryptos kirjoitti:Sommittelu on luontevampaa crop-tilassa, jos etsimessä näkyy selvästi rajaus. Lisäksi sarjakuvanopeus käsittääkseni on nopeampi, mistä voi olla hyötyä samassa käyttötilanteessa.
Ja tiedostot pienempiä.
Edellä linkkaamassani Camera Storen videossa käsiteltiin kroppimoodia aika perusteellisesti.
Tämäkin on välillinen etu, varsinkin kun toistaiseksi käsittelen kuvani 2013 MacBook Airilla, joka pärjää edelleen yllättävän hyvin, mutta alkaa olla kuitenkin niillä rajoilla projekteissani, että tarvitsisin nopeamman koneen. Ja lottovoiton.
Täytyy katsoa video kokonaan, ennätin vasta alkuun. Kiitos vinkistä.
Kryptos kirjoitti:Tämäkin on välillinen etu, varsinkin kun toistaiseksi käsittelen kuvani 2013 MacBook Airilla, joka pärjää edelleen yllättävän hyvin, mutta alkaa olla kuitenkin niillä rajoilla projekteissani, että tarvitsisin nopeamman koneen. Ja lottovoiton.
Täytyy katsoa video kokonaan, ennätin vasta alkuun. Kiitos vinkistä.
MB Air voi kyykätä aika hyvin kun lataat kirjastoon kuvausreissun setin 718 kpl D850 raw tiedostoja :-) Mutta tässähän on myös se pieni raw, joka saattaa olla järkevä jos esim jostain tapahtumasta joutuu napsimaan 480 lärvikuvaa. Tällä kertaa nikon on ilmeisesti myös saanut aikaiseksi sellaisen raw:n pienentämisen, joka ei kohtuuttomasti heikennä dynamiikkaa tai kuvan käsiteltävyyttä, vaan ainoastaan resoluutiota.
No sen kun näkisi. Oliskin joku kunnollinen pixel-binning mutta se alkaa tulee kyseeseen jollain 70MP rungolla sitten. Tyyliin Phase One. Ne sai CCD-kennolla aikaiseksi jo toimivat korkeat herkkyydet sillä eli kuvanlaatu parani dynamiikan kanssa pikkutiedostolla.
En ole käyttänyt koskaan Nikonin kroppimoodia saatikka omistanut Nikoneihin yhtään kroppi-objektiivia. En vain pysty löytämään sille mitään käyttöä. Yhtä vähän kuin jpg-kuvauksesta. Varmaan niille joku tarve ja käyttö on, mutta ei kyllä omassa kuvaustyylissä ole moiselle tarvetta.
Nikonin FF-etsimessä DX-rajauksen näkee helposti siitä tarkennuspisteiden alueesta. Eli mitään erillistä DX-moodia ei tarvita. IMHO.
Tosin, jos joku sellaista haluaa käyttää, ei se liene minulta pois.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
nomad kirjoitti:
MB Air voi kyykätä aika hyvin kun lataat kirjastoon kuvausreissun setin 718 kpl D850 raw tiedostoja :-)
Voi hyvinkin olla. Olen tosin editonut koemielessä 5DSR:n raakakuvia ja se sujui yllättävän kivuttomasti. Parista koekuvasta ei tosin vielä voi paljon sanoa, enkä vienyt yhtään kuvaa Photoshopin puolelle. Joka tapauksessa kone päivittyy jossakin välissä, mahdollisesti jopa ennen kameraa. Onhan tämä nykyinen jo päivityksen tarpeessa, mitä tulee kuvankäsittelyyn. Huonoin puoli tässä on näyttö, joka ei sovellu kuvien käsittelyyn ns. reissun päällä - tai oikeastaan missään. Mutta tämäpä tästä.
Kryptos kirjoitti:Saako D850:een, tai niihin Nikon runkoihin joissa on myös DX-tila, FX/DX vaihdon yhden napin taakse?
D850 en tiedä, mutta D800 saa vaihdettu kun painaa nappia ja rullasta vaihtaa kroppimoodia (joista siis on useampi kuin FX/DX). Parin kokeilun jälkeen ei ole tullut koskaan käytettyä vaikka sarjakuvaus vähän nopeutuukin. En vain osaa rajata etsimen viivojen mukaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Kryptos kirjoitti:Kun ostaa Sonyn viimeisen Playstationin, se on jo vanhentunut puolen vuoden päästä, kun Sony julkistaa toisen ominaisuusbingosta ja rautabingosta koostetun teknisillä spekseillä markkinoidun härvelinsä.
D850 on niin hyvä runko, että sillä kuvaa seuraavat 10 vuotta vailla huolen häivää. Niin tosin kuvaa omalla "vanhalla" 6D:lläkin. Kuvan laadussa nykyaikaiset kamerat ovat olleet jo vuosia niin hyviä, että vain pikselinviilajat ovat kiinnostuneita niiden välisistä eroista.
Nyt täytyy valitettavasti myöntää, että putosin tässä kohtaa logiikan rattailta ja jäin pyörimään hämmentyneenä tämän ajatuksen ympärille.
Eli Nikonin ja Canonin osalta kamerat ovat käyttökelpoisia seuraavat 10 vuotta, koska julkaisutahti on hidas. Mutta Sonyn osalta kamerat vanhenevat puolessa vuodessa, koska uusia malleja julkaistaan tiheämmin? Ei kai uusien mallien julkaisu faktisesti huononna edellistä kameraa, tai jos huonontaa, eikö vaikutus pitäisi näkyä kaikissa kameroissa merkistä riippumatta? Ymmärtääkseni esim a7r2 edustaa edelleen ihan käypää kameraa, vaikka sen julkaisusta on kulunutkin jo kai 2,5 vuotta. Jos tässä taas viitataan jälleeenmyyntiarvoon, sillä ei lienee juurikaan merkitystä jos kameraa on tarkoitus pitää mainittu 10 vuotta.
Toli kirjoitti:Nyt täytyy valitettavasti myöntää, että putosin tässä kohtaa logiikan rattailta ja jäin pyörimään hämmentyneenä tämän ajatuksen ympärille.
Eli Nikonin ja Canonin osalta kamerat ovat käyttökelpoisia seuraavat 10 vuotta, koska julkaisutahti on hidas. Mutta Sonyn osalta kamerat vanhenevat puolessa vuodessa, koska uusia malleja julkaistaan tiheämmin?
Juu, ei se nyt niin suoraviivaista ole. Eikä nyt ehkä ihan puoli vuotta vs. 10 vuotta. Mutta pointti on siinä, että peilittömät edelleen ovat kehityskaarensa siinä vaiheessa, että seuraava malli tuo uusia ominaisuuksia ja vie teknistä ratkaisua niin paljon eteenpäin, että edellinen malli tuntuu vanhanaikaiselta. Eihän se absoluuttisesti muutu sen huonommaksi, suhteellisesti vain.
Peilikamerat ovat sen sijaan jo ns. Plateau of Producitivity-vaiheen loppusuoralla, jolloin teknologian tuomista mahdollisuuksista on käytännössä puristettu kaikki irti.
Vertailuna vaikka polttomoottori- vs. sähköautot. Polttomoottoriautoissa suurin uudistus mallisarjojen välillä alkaa olemaan väri ja kojetaulun listat. Sähköautot kehittyvät julkaisuversiosta toiseen niin paljon, että vanhan (rahallinen) arvo romahtaa. Kuka haluaa ostaa käytettyä, jos lähes samalla hintaa saa kaksi kertaa pidemmälle kulkevan uuden?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi