Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Sahaaja kirjoitti:Kysymys ilman että luen juttua: Mikä siinä on huonoa tai vähemmän hyvää?
Luen kun kehtaan/kerkeen/muistan.........
- Etsin on vähän kompromissi verrattuna kalliimpiin malleihin, ei ole niin tarkka kuin muissa malleissa. Still-puolella siinä on suppea dynamiikka ja video-puolella osasuurennus on epäselvä.
- Sääsuojauksen vaikutus on epäselvä niinku kaikissa A7:issa.
- Kenno tuottaa kuumia pikseleitä pitkillä valotusajoilla
- Hidas elektroninen suljin
- 4K30p video toimii jostain syystä oudolla 1.2 kropilla
nsamppa kirjoitti:Käsittääkseni 4K 25fps:ssä ei oo 1.2 kroppia ja sehän lienee meille se tärkein. Eikö näin ole, vai olenko käsittänyt väärin?
Joo, 4K25p downsamplataan 6K kuvasta eikä siinä ole kroppia, kun taas 4K30p tehdään 5K kuvasta, jolloin siihen tulee tuo kroppi. En ole oikein videomies, mutta oman käsitykseni mukaan sensorin lukunopeus ei riitä 30 kuvaan sekunnissa kun kuitenkin luetaan koko kennoa.
nsamppa kirjoitti:Käsittääkseni 4K 25fps:ssä ei oo 1.2 kroppia ja sehän lienee meille se tärkein. Eikö näin ole, vai olenko käsittänyt väärin?
Joo, 4K25p downsamplataan 6K kuvasta eikä siinä ole kroppia, kun taas 4K30p tehdään 5K kuvasta, jolloin siihen tulee tuo kroppi. En ole oikein videomies, mutta oman käsitykseni mukaan sensorin lukunopeus ei riitä 30 kuvaan sekunnissa kun kuitenkin luetaan koko kennoa.
Näin ne muistikuvani oikeassa olivat. Mulla kohta kameran hankinta edessä ja vaikka videoheebeli olen, niin ei siinä A7SII:n hankinnassa oo oikein mitään mieltä nyt ku tuli tää otsikon perusprutku markkinoille. On toi vaan häikäisevän kova peli.
Hyvää turinointia toi artikkeli. Ei nyt mitään uutta ja ihmeellistä, mutta varsin mukavaa luettavaa. Hyvä meininkiä. .
Videokuvaajille voi tosiaan olla iso juttu, että m43:lla saa melko vakaata videota myös kävellessä - ilman mitään apuvälineitä.
Viime viikon työmatkalla huvittelin E-M1 mk2:lla Hesan rautatieasemalla kuvaten ihmisjoukkoa eri valotusajoilla 1/4-1 sek välillä. Hauskasti tuli liike-epäterävyyttä, eikä terävät kohdat menneet sutuksi. Hyvästä vakaajasta on todellista iloa myös still-kuvaajalle.
Sonyn vakaaja on mielestäni 2 stopin vehje. En luota siihen pitkillä valotusajoilla, mutta ainakin A7r3:ssa tuo on kuitenkin resoluution kannalta tärkeä.
Sain tuossa käsiini otsikon kameran ja nyt pari päivää pläräilyä takana. Vaikuttaa kyllä olevan hypensä arvoinen. Vakuutti siinä määrin että joutu laittaa yhden Leican lihoiksi ja ostamaan itsellekin tämän. Aikamoinen kamera kertakaikkiaan.
nsamppa kirjoitti:Sain tuossa käsiini otsikon kameran ja nyt pari päivää pläräilyä takana. Vaikuttaa kyllä olevan hypensä arvoinen. Vakuutti siinä määrin että joutu laittaa yhden Leican lihoiksi ja ostamaan itsellekin tämän. Aikamoinen kamera kertakaikkiaan.
Mitäs muita Sonyn peilittömiä sulla olikaan, noin vertailukohdiksi?
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa kirjoitti:Sain tuossa käsiini otsikon kameran ja nyt pari päivää pläräilyä takana. Vaikuttaa kyllä olevan hypensä arvoinen. Vakuutti siinä määrin että joutu laittaa yhden Leican lihoiksi ja ostamaan itsellekin tämän. Aikamoinen kamera kertakaikkiaan.
Mitäs muita Sonyn peilittömiä sulla olikaan, noin vertailukohdiksi?
Omana on A6500 ja siinä kans varsin kelpo kamera. Käytössä/käytössä ollu nex-6, nex-7, a7R, a7S, A7II, A7RII ja A7SII.
Vois joskus raapustaa ajan kanssa mitä kaikkea hyvää on tossa tullu vastaan, mutta nyt pikaiseen joutuu vaan toteamaan että onpahan kamera. Moni juttu ollu jo tiedossa, mut muutama mukava ominaisuus tullu vastaan. Esim. vaikka kasvotarkennuksen lisäksi tullu myös valotuksen säätö kasvojen mukaan. Erittäin näppärä. Yks vähän vekkuli juttu kans tullu vastaan. Taaperon kasvoja se ei tunnu löytävän niin hyvin kuin aikuisen. Huippu, huippu ja vielä kerran huippu kamera.
nsamppa kirjoitti:
Vois joskus raapustaa ajan kanssa mitä kaikkea hyvää on tossa tullu vastaan, mutta nyt pikaiseen joutuu vaan toteamaan että onpahan kamera. Moni juttu ollu jo tiedossa, mut muutama mukava ominaisuus tullu vastaan. Esim. vaikka kasvotarkennuksen lisäksi tullu myös valotuksen säätö kasvojen mukaan. Erittäin näppärä. Yks vähän vekkuli juttu kans tullu vastaan. Taaperon kasvoja se ei tunnu löytävän niin hyvin kuin aikuisen. Huippu, huippu ja vielä kerran huippu kamera.
Näin se just menee. Kun tulee seurattua ylikriittisiä juttuja kameroista ja joitakin yksityiskohtiin meneviä jumittautumisia (kuten esim. mahdollinen banding tässä tapauksessa), niin suuremmassa mittakaavassa moni hyvä asia saattaa mennä sivu suun.
A9, A7III ja A7RIII ovat antaneet seuraavan suunnan Sonyn kinopeilittömille. Todella mielenkiintoista seurata mitä sieltä tulee näiden jälkeen! Valokuvaus on hienossa murrosvaiheessa, vielä kun Canon ja Nikon täräyttävät omansa markkinoille, niin se on menoa...
Mukava kuulla positiivista turinaa A7III osalta. Siinä taitaa olla hinta/laatusuhde enemmän kuin kohdillaan.
Viimeksi muokannut aikaarska, Kesä 03, 2018 1 : 01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer kirjoitti:Mä laittaisin Sonit lihoiksi ja tilalle CCD Monochrom.
Joo, Sonylla kun on ilmeisesti varaa millä mällätä ja kokeilla, niin olisi mukava nähdä jotain speciaaleja erikoismalleja joistakin sen rungoista. Juurikin esimerkiksi Monochrom versio. Tulisi katu-uskottavuutta kun tarjoaisi erikoismiehille erikoistyökaluja myös. Tuskin olisi tuotannolisesti mahdoton ajatus. Kaivattua PR:ää ainakin tulisi.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa kirjoitti:Sain tuossa käsiini otsikon kameran ja nyt pari päivää pläräilyä takana. Vaikuttaa kyllä olevan hypensä arvoinen. Vakuutti siinä määrin että joutu laittaa yhden Leican lihoiksi ja ostamaan itsellekin tämän. Aikamoinen kamera kertakaikkiaan.
Mitäs muita Sonyn peilittömiä sulla olikaan, noin vertailukohdiksi?
Omana on A6500 ja siinä kans varsin kelpo kamera. Käytössä/käytössä ollu nex-6, nex-7, a7R, a7S, A7II, A7RII ja A7SII.
Vois joskus raapustaa ajan kanssa mitä kaikkea hyvää on tossa tullu vastaan, mutta nyt pikaiseen joutuu vaan toteamaan että onpahan kamera. Moni juttu ollu jo tiedossa, mut muutama mukava ominaisuus tullu vastaan. Esim. vaikka kasvotarkennuksen lisäksi tullu myös valotuksen säätö kasvojen mukaan. Erittäin näppärä. Yks vähän vekkuli juttu kans tullu vastaan. Taaperon kasvoja se ei tunnu löytävän niin hyvin kuin aikuisen. Huippu, huippu ja vielä kerran huippu kamera.
Luin joku aika sitten kasvojentunnistusta yleensä käsittelevä artikkelin. Nykyiset algoritmit heijastavat kuulemma globaaleja yhteiskunnallisia eriarvoisuuksia varsin tarkasti. Miesten kasvot tunnistetaan varmemmin kuin naisten kasvot, valkoisen rodun kasvot varmemmin kuin värillisen jne. Artikkelissa ei puhutta lapsista, mutta voin kuvitella, että aikuisen kasvot tunnistetaan varmemmin kuin lapsen kasvot. Valokuvaamisessa tämä on tietenkin pieni huoli jonka kanssa ehkä voidaan elää, mutta ongelmat moninkertaistuvat sen jälkeen kun kasvojentunnistusta aletaan käyttää esimerkiksi maksamisen valmistamisessa.
En ole omakohtaisesti huomannut Sonyn kasvojentunnistuksessa edellä mainittuja piirteitä vaikka hyvin erilaisia ihmisiä olenkin kuvannut :-)
Kokeiles rekisteröidä lapseisi kasvot kameraasi. paraneeko tunnistus sen jälkeen? Olen huomannut, että varsin kätevä ominaisuus tuo kasvojen rekisteröiminen. En tiedä vaikuttaako se kasvojen tunnistusvarmuuteen sinänsä, mutta rekisteröimisen avulla pystyy varmistamaan, että tilaisuuksissa kamera preferoi päähenkilöiden kasvoja kun kuvataan useita ihmisiä. Yleensä varsin käytännöllistä.
Sonin kasvojentunnistus toimii ihan miten sattuu. Mulla on musta ulkoilutakki missä on valkoinen vetoketjunreuna rintataskussa. R2 lukitsi siihen aina silmän. Myös EVF/Liveview tunnistin nappasi siihen kiinni niin että kun seisoi jalustan takana takanäyttö pimeni aina mikäli automaattinen tunnistus oli päällä.
Maffer kirjoitti:Mä laittaisin Sonit lihoiksi ja tilalle CCD Monochrom.
Tiedätkö Sampan kuvaustarpeista vai onko tämä sitä ainaista joku muu on Sonya parempi jankutusta?
Eli millä perusteilla pitäisi vaihto tehdä?
Miten videokuvaus liittyy siihen että esitin oman mielipiteeni? Tai että joku muu on Sonia parempi? Mun preferenssi on ollut jo vuoden verran mahdollisimman palikka kamera ja sattuneista syistä myös mustavalkoinen. Oletko koskaan katsonut rangefinderista läpi? Se on omalla kohdalla ainoa etsintyyppi millä kuvaisin vapaalta kädeltä vapaaehtoisesti kun näkee mitä siellä kuvan ulkopuolellakin tapahtuu.
Maffer kirjoitti:Mä laittaisin Sonit lihoiksi ja tilalle CCD Monochrom.
Tiedätkö Sampan kuvaustarpeista vai onko tämä sitä ainaista joku muu on Sonya parempi jankutusta?
Eli millä perusteilla pitäisi vaihto tehdä?
Miten videokuvaus liittyy siihen että esitin oman mielipiteeni? Tai että joku muu on Sonia parempi? Mun preferenssi on ollut jo vuoden verran mahdollisimman palikka kamera ja sattuneista syistä myös mustavalkoinen. Oletko koskaan katsonut rangefinderista läpi? Se on omalla kohdalla ainoa etsintyyppi millä kuvaisin vapaalta kädeltä vapaaehtoisesti kun näkee mitä siellä kuvan ulkopuolellakin tapahtuu.
Ja oletat että juuri A7III ketjussa useampaakin kiinnostaa tietää millä juuri sinä noin niinkuin yleisesti haluat kuvata?
Eiku juu, jokainenhan saa mielipiteensä toki aina ilmaista.
Ja aihetta sivuten, jos III kasvojen tunnistus toimii yhtä hyvin kuin r sisarensa, niin se on kyllä riittävän hyvä moneen tarkoitukseen. Esim. 55mm 1.8 täydellä aukolla, ja on silmässä. Kyllä tuota II mallinkin tunnistusta tulee käytettyä, ei se niin huono ole etteikö voisi käyttää.
nomad kirjoitti:En ole omakohtaisesti huomannut Sonyn kasvojentunnistuksessa edellä mainittuja piirteitä vaikka hyvin erilaisia ihmisiä olenkin kuvannut :-)
Meillä on harrastuksen parissa erän kiinalainen tyttö ja hänen kanssa huomasin, että ainakin R2:n tunnistaa heikommin. Noin yleisesti olen oikein tyytyväinen kuinka hyvin se toimii, vaikka tietysti Mafferilla ei mikään toimi mitenkään missään milloinkaan. :D