Minulla on ollut hieman kiireistä tässä jo pari kuukautta. Talon remontti työllistää yms., joten valokuvausharrastukselle jäänyt vähemmän aikaa.
Minulla on muutaman vuoden vanha Sony A7RII johon olen erittäin tyytyväinen. Mitään vikaa ei ole ollut, ja sen 42mp BS kinokenno on tyydyttänyt omat odotukseni nykyaikaisen kameran kuvanlaadusta.
Olen kuitkenkin tässä kesän aikana kuvannut melko paljon pitkiä valotuksia. Niin myös viime yönä. Tänä aamuna huomasin kuitenkin "kuuman pikselin" kennolla. Se näkyi myös kameran etsimessä punaisena pisteenä...En löytänyt kameran valikoista "pikselin kartoitus" tms. toimintoa, joten otin apuun guuglen...Sieltähän se löytyi!
Sonyn peilittömät tekee automaattisen pikselinkartoituksen joka kuukausi (ainakin A7RII, varmaan muutkin mallit). Ja jos haluaa tehdä kartoituksen heti, niin asettaa vain kuukauden eteenpäin> virta pois > virta takaisin päälle, ja kamera tekee kartoituksen! Sitten vain muistaa laittaa kuukauden takaisin oikeaan.
Ja se toimi. Punainen piste hävisi.
Tämä vihje vain ihan tiedoksi niille jotka eivät olleet tietoisia asiasta. Toki kerran kuukaudessa tehtävä automaattinen kartoitus on ihan riittävä sillä yksi kuuma pikseli ei vielä ole paha juttu muutenkaan...Mutta tosiaan, jos häiritsee, niin näinkin voi asian hoitaa.
Tässä vielä yksi pidempi valotus viime yöltä. Elokuun kuu (se pallo ei siis ole sellainen "kuuma pikseli ;-) )