TiRy kirjoitti:A7:t on varmasti arskan tapaiselle kokeilunhaluselle tekniikkamiehelle unelmien täyttymys. En usko, että tähän maailman aikaan mikään muu merkki pystyisi tarjoamaan sitä mitä arska haluaa.
Mainospuheena tuo "olen kokeillut lähemmäs 100 adapteria" ei taas oikein toimi. Olen miettinyt oman kakkoskameran (a5000) päivittämistä hieman isompaan, mutta juurikin tuo adapterirumba hirvittää, pelottaa ja ajatuksenakin etoo ihan mielettömästi. En halua yhtään lisää pituutta pakettiin adapterin takia, enkä löystyviä bajonetteja. Todennäköisesti hommaisin uuteen jonkun kivan, pienen ~35 millisen kiinteän valovoimaisen optiikan, ja tämä siihen saisi jäädä. Tarvinko tuommoseenkin jonkun adapterin väliin vai löytyykö tuollasta HALPAA ja PIENTÄ objektiivia Sonylta? 35mm 1.8/2.8 OSS? Joku muu?
Nikonissa mun 35mm 1.8 FX on loistava kaikin puolin.
Mitä tulee tuohon 16-50mm pannukakkuzoomiin, niin olen pitänyt sitä ihan pätevänä objektiivina tuommoseen lelukameraan. Kooltaan ihan mahtava.
Samat sanat tuosta pannukakku-zuumista. Ajaa asiansa siinä kun muutkin kiittizuumit, mutta suuri plussa on pieni koko, ja hyvä toiminta videokäytössä. 24mm kinovastaava laajapää on myös hyvä.
Mafferin suosittelema Zeiss 24/1.8 on erinomainen objektiivi (35mm kinovastaava), tosin ei mikään budjettilasi (nyt muuten joku taisi myydä käytettynä täällä sellaista...kts. MYYDÄÄN osio). Mutta myös 35mm 1.8/2.8 OSS on hyvä objektiivi, tosin sehän on n.50mm kinovastaava A5000:n kanssa.
Sigma tekee myös edullista sarjaa Sonyn APS-C peilittömille: 19/2.8, 30/2.8 ja 60/2.8. Ne ovat kaikki optisesti hyviä laseja, vakaajaa niissä ei ole.
Adaptereista vielä...Kun sanoin, että olen pyöritellyt varmaan lähemmäksi 100 erillaista adapteria (siis yhteensä kaikissa peilittömissäni: Sony, Fuji, Samsung), ehkä hieman liioittelin, mutta monia kymmeniä niitä on ollut . Tarkoitin vain kertoa, että kokemusta niistä on tullut roppakaupalla, niin hyvistä ja huonoista puolista. Eihän peruskäyttäjä tarvitse kuin muutaman adapterin, joku pärjää ehkä vain yhdellä hyvällä. Mutta minulla on paljon erillaista objektiivia niin Canon FD, Minolta MD, M42, Pentax K, Nikon , Canon EF, C/Y, Tamron adaptall...Niihin on ollut pakko hommata monia erillaisia adaptereita.