Mun on vaikea uskoa tällaisiin aika usein toistuviin väitteisiin. Miten kamera voi tietää mitä on kuvattu - ja vaikka viitsisi asettaa kameraan arvion valon väristä, niin ei se kovin tarkasti näytä pystyvän auttamaan.Tiry kirjoitti:Esim. omalla kohdalla LR:n vaihto C1:seen aiheutti wow-efektin, C1:llä sain suoraan ulos sen, mitä LR:llä en koskaan oppinut tekemään.
Mä olen syksyn mittaan autellut puoliskoa valokuvakirjojen säätämisen kanssa. Hän on kuvannut pääosan kuvista jpg-kameralla, ja melkein joka kuvassa on jäänyt ihmettelemään kuinka pahasti valkotasapaino on pielessä ja kuva haalean harmaa. Aivan mitätön. Toisaalta monen kuvan kohdalla on yllättynyt positiivisesti, kun on antanut hieman Lightroom:lla kyytiä. Oli sitten niitäkin, joissa tilanne oli hyvä, mutta kuvasta ei irtoa riittävästi säätövaraa.
Sitten on vielä erikseen ne kuvat, joissa ihmiset on osittain auringossa tai ollaan julkisissa tiloissa erilaisten spottien ja putkilamppujen alla. Niihin millään yleissäädöllä ei kaikille saa ihmismäistä ihonväriä: Loppuu LR:nkin työkalujen ulottuvuus kesken.
PS. Aivan kauhea työ tehdä 5 erilaista valokuvakirjaa, kussakin noin 100 kuvaa.