(2017 - 2021 ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Uudessa versiossa on erittäin nätti diffraktiokuvio valonlähteissä ja vanhassa taas vanha keskinkertainen. Valokuvallisesti uusi on ihan eri luokassa. Pentax teki saman tempun omille laseilleen mutta nimesi ne HD-versioiksi kun samalla päivitettiin pinnoitetta, mikä ei kyllä muuttanut mitään kun vertasin SMC Makro 35mm lasia HD-versioon ennen ostoa viime vuonna. Pentaksilla himmenjumppa jopa huononsi diffraktiokuviota ja siitä katosi terät pois.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa
Viestit: 6505
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

M1O kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Joo, mutta tämä fiba tuli siis firmware päivityksen jälkeen. Ja jostain syystä ei ole ongelma kuin pienellä osalla käyttäjistä. En sitten tiedä miksi näin..Rapatessa roiskuu, ja uusi korjaava firmware tulossa aivan lähipäivinä. Joten ei iso hässäkkä tämä.

Mulla A7III on yskäissyt pari kertaa. Tosin onneksi vain pilipali-valokuvien kanssa. Vastas vaan yes ku se kysyy ku pitäis "recover file database" vai mikä toi nyt onkaan suomeksi. Filejen järjestelyn kanssa se ilmeisesti kompuroi. Itse fileet pysyy ihan vahingoittumattomina. Menee mun kategoriassa "meh, enpä nyt jaksa tuolla sen enempää päätä vaivata" lokeroon.
Tuo recover file database, minulla se teksti tulee aina jos laitan muun merkkisessä kamerassa käytetyn kortin sisään, en ole pitänyt sitä virheenä.
Juu. Tossahan se ihan ymmärrettävää onkin. Mutta tossa mun tapauksessa kortti ei ole käynyt toisessa kamerassa, saati toisen merkkisessä kamerassa. Oon myöskin formatoinnu ku oon kortin tyhjentänyt. Joku bugi siellä on joka on tasoa ”pikkuisen harmittava”. Ei enempää, ei vähempää.
javal
Viestit: 1660
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja javal »

Pelastaako se paljon puhuttu Deal Breaker eli Dual Card Slot tältä ongelmalta, vai meneekö samaa virheellistä tietoa molemmille korteille?
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja M1O »

javal kirjoitti:Pelastaako se paljon puhuttu Deal Breaker eli Dual Card Slot tältä ongelmalta, vai meneekö samaa virheellistä tietoa molemmille korteille?
Siis tarkoitatko tätä?

1. In rare cases, your α7R III or α7 III model may stop functioning while writing RAW data onto an SD card that has already been used multiple times.

Korjaus on luvattu tämän kuun puoleen väliin joten alkaa kiire tulla kokeilla. Itse en ole vielä saanut ko. ”ongelmaa” esiin.
javal
Viestit: 1660
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja javal »

Juuri tätä tapausta tarkoitin, jossa muistikortin tietokantatiedosto jotenkin korruptoituu. Eli kysyin sitä että jos kamera tekee varmuuskopion sille toiselle kortille niin korruptoituuko samalla kertaa molemmat muistikortit jolle kuvat ovat talletettu. Täällähän oli kait muutama joka ongelman on havainnut - heiltä lähinnä vastausta odotin.

Mutta hienoa että kamera osaa pyydettäessä korjata tietokannan ja että itse kuvat ovat tallessa - sehän on se pääasia.
Miksus
Viestit: 2685
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Miksus »

nsamppa kirjoitti:
ptakala0 kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:Laitetaanpa tänne:

https://www.sonyalpharumors.com/thats-w ... -improved/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mites on? Sattuiko sulle uudempaa vain vanhempaa mallia?
Aihetta sivuten: minkäs laatuinen lasi tuo on mekaanisesti ja optisesti?
Bang for a buck niin sanotusti. Ei silleen samyang tyylisesti vaan hyvällä. Skarppi, kevyt, hyvät ja neutraalit värit, ripeä tarkentamaan ja tarpeeksi miellyttävä bokeh. Vähän se on kilisevän ja kolisevan oloinen kun on niin kepeä. Focus breath on aivan järkyttävä ja tynnyvääristymää riittää. Mukava on ku tohon saa niitä uwa lisukkeita. Tosin sen 21 lisän kanssa tosta tulee aika etupainoinen. Se kun on täyttä lasia ja toi ei oo. Eikä siihen uwa-lisään saa filsuja kiinni. Kaiken kaikkiaan aivan helposti sen reilun parin sadan arvoinen mitä noista käytettynä pyydetään. Pidän todella paljon.
Itse myös olen tuosta tykännyt, lisäkkeelläkin toimiva kun tarpeeksi himmentää. En tiedä kumpi versio, eroa ei kuvissani tuskin edes näkyisi.
Toli
Viestit: 295
Liittynyt: Tammi 18, 2011 13 : 08

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Toli »

Miten kuvaprofiileja (picture profile) kannattaa käyttää, vai kannattaako, stillien kanssa kun kuvataan RAW:na? Ymmärrän, että videossa noilla on iso merkitys ja ne mahdollistavat mm. Slog2 käytön jne, mutta onko noista mitään hyötyä tai haittaa kuvattaessa stillejä? Selvyydeksi vielä, että nuo PP:t siis tosiaan vaikuttavat myös RAW kuviin, mutta en ymmärrä miten niistä saa parhaan hyödyn irti.
nsamppa
Viestit: 6505
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Toli kirjoitti:Miten kuvaprofiileja (picture profile) kannattaa käyttää, vai kannattaako, stillien kanssa kun kuvataan RAW:na? Ymmärrän, että videossa noilla on iso merkitys ja ne mahdollistavat mm. Slog2 käytön jne, mutta onko noista mitään hyötyä tai haittaa kuvattaessa stillejä? Selvyydeksi vielä, että nuo PP:t siis tosiaan vaikuttavat myös RAW kuviin, mutta en ymmärrä miten niistä saa parhaan hyödyn irti.
En mä niitä stilleissä käyttäis. Enkä käytäkään. Ellei nyt jotain timelapse-sarjaa mutta sittenkään en ehkä käyttäis. Mulla on studioon/haastiksiin/hallittuihin tilanteisiin optimoitu yks profiili, toinen flätiksi viritetty Cine2 profiili muuttuviin tilanteisiin ja yksi laajan dynamiikan tilanteisiin viritetty slog2 profiili. Slog2 on pirun näppärä, mut vain silloin ku sitä tarvii. Siihen menee aikaa ku sitä roplaa värimäärittelyssä ja se on vähän vaikeampaa valottaa oikein.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Vaikuttaako todella RAW-tiedostoon noi log-profiilit? Toki niin, että profiili lukitsee vaikka minimi-ISOn johonkin arvoon, mutta ohjataanko niillä myös kennoa jotenkin eri tavalla?
Shuko
Viestit: 1963
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Maffer kirjoitti:Vaikuttaako todella RAW-tiedostoon noi log-profiilit? Toki niin, että profiili lukitsee vaikka minimi-ISOn johonkin arvoon, mutta ohjataanko niillä myös kennoa jotenkin eri tavalla?
Picture Profile vaikuttaa RAWiin. Alla esimerkki PP4 vs PP8.

Kuva
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Onko tämä nyt Adoben tulkinta asiasta vai RAW? RAW-Diggerillä näkee vaikuttiko vai ei. Adobehan voi laskea histogrammin kuvalle tehtyjen automaattisten käpistelyjen jälkeen. Ja niinhän se on tehnyt vuosia asioita, mistä ei käyttäjälle kerrota mitään.
Shuko
Viestit: 1963
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Maffer kirjoitti:Onko tämä nyt Adoben tulkinta asiasta vai RAW? RAW-Diggerillä näkee vaikuttiko vai ei. Adobehan voi laskea histogrammin kuvalle tehtyjen automaattisten käpistelyjen jälkeen. Ja niinhän se on tehnyt vuosia asioita, mistä ei käyttäjälle kerrota mitään.
Mitä haluaisit nähdä Diggeristä? Ainakin sekä kuvat että histot näyttävät sielläkin erilaisilta.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Okei no sitten asia on pihvi. Kennoa ohjataan eri tavalla noilla picture-profiileilla mikä on aivan uusi käyttäytymismalli stillikamerassa. Eipä ole koskaan tullutkaan tuollainen mieleen. Tämähän selittää ison osan kaikista Sony-miinoista.

Sonyn kamerasta ei taida saada RAW-kuvaa lainkaan ulos. Kaikki ovat jonkinlaisen rääkkäyksen ja manipulaation tulosta. Mistä kielii monen vuoden muniminen "Uncompressed RAW" -sotkun kanssa. Eli laite on alusta alkaen suunniteltu videokameraksi ja stillipuoli lisätty myöhemmin sisään.
Viimeksi muokannut Maffer, Joulu 18, 2018 16 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aikaarska
Viestit: 13002
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

M1O kirjoitti: Korjaus on luvattu tämän kuun puoleen väliin joten alkaa kiire tulla kokeilla. Itse en ole vielä saanut ko. ”ongelmaa” esiin.
Uutta firmwarea:

https://www.sony.fi/electronics/support ... ns-cameras" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.dpreview.com/forums/post/62060426" onclick="window.open(this.href);return false;

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Miksus
Viestit: 2685
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Shuko kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Onko tämä nyt Adoben tulkinta asiasta vai RAW? RAW-Diggerillä näkee vaikuttiko vai ei. Adobehan voi laskea histogrammin kuvalle tehtyjen automaattisten käpistelyjen jälkeen. Ja niinhän se on tehnyt vuosia asioita, mistä ei käyttäjälle kerrota mitään.
Mitä haluaisit nähdä Diggeristä? Ainakin sekä kuvat että histot näyttävät sielläkin erilaisilta.
Onko Shuko sinulla konkreettisesti käytössä nuo profiilit, niin että osaisit niitä jotenkin suositella? Itse en ole koskaan niitä käyttänyt vaikka lukenut ja jotkuthan niitä hehkuttaa että saa raudasta "lisää irti" niiden avulla.
Shuko
Viestit: 1963
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Miksus kirjoitti:Onko Shuko sinulla konkreettisesti käytössä nuo profiilit, niin että osaisit niitä jotenkin suositella? Itse en ole koskaan niitä käyttänyt vaikka lukenut ja jotkuthan niitä hehkuttaa että saa raudasta "lisää irti" niiden avulla.
Joskus olen käyttänyt PP2:sta videoidessa. En kuitenkaan niin paljoa ole kokeillut, että osaisin suositella tai oikeastaan edes kommentoida. Ainakin isommat (PP5-PP10) näyttää kovin littanoilta, joten ehkä niiden etu tulee esille, jos jaksaa jälkikäteen gradeta. Itse yritän päästä juurikin toiseen suuntaa eli mahdollisimman vähällä vaivalla lopputulos, etenkin videoissa.
Toli
Viestit: 295
Liittynyt: Tammi 18, 2011 13 : 08

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Toli »

Shuko kirjoitti:
Miksus kirjoitti:Onko Shuko sinulla konkreettisesti käytössä nuo profiilit, niin että osaisit niitä jotenkin suositella? Itse en ole koskaan niitä käyttänyt vaikka lukenut ja jotkuthan niitä hehkuttaa että saa raudasta "lisää irti" niiden avulla.
Joskus olen käyttänyt PP2:sta videoidessa. En kuitenkaan niin paljoa ole kokeillut, että osaisin suositella tai oikeastaan edes kommentoida. Ainakin isommat (PP5-PP10) näyttää kovin littanoilta, joten ehkä niiden etu tulee esille, jos jaksaa jälkikäteen gradeta. Itse yritän päästä juurikin toiseen suuntaa eli mahdollisimman vähällä vaivalla lopputulos, etenkin videoissa.
Tätä itsekin mietin, kun selvästi noilla on vaikutusta, mutta kukaan ei oikein tunnu tietävän miten noista saa parhaan hyödyn irti erityisesti stillien kanssa. Eli olisiko jotkut asetukset parempia kun tarvitaan esim. maksimi dynamiikkaa tai vastaavasti kun kuvataan isoilla herkkyyksillä, noin esimerkkeinä.
nsamppa
Viestit: 6505
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Mulla nyt teoreettista totuutta näihin ole. Pelkkää kankku tuntumaa. Nää kaikki siis vain videopuolen juttuja. Nyrkkisäännöksi sanoisin että slog2 on hyvä valinta korkeaa dynamiikkaa vaativiin tilanteisiin. Se puristaa kuvan korkeat ja matalat kirkkaudet lähelle toisiaan. Hyvänä puolena siinä on että saa laajalta alueelta valoa, mutta huonona puolena että väliin jää hyvin vähän dynamiikkaa. Eli kun se jälkityöstössä taas revitään auki, jää väliin aika haperoa dataa. Esim. banding kukkii oikein iloisesti. Samoin tumma pää alka kohisemaan todella rumasti, joten vähänkään hämärämmässä tuota en suosittele. Kirkkaassakin se vähän haastava koska base-iso on niin korkea. Se on vähän konstikas mutta oikeassa paikassa oikein pelastus. Sillä kannattaa aika voimakkaasti valottaa yli ja gamma display assist auttaa huomattavasti asiaa.

Nopeasti vaihtuviin tilanteisiin kannattaa miettiä jotain cine 1-4 väliltä. Käsittääkseni cine-profiilit käyttää koko kennon saatavilla olevan dynamiikan. Ite oon päätynyt käyttämään cine 2:ta. Lisäksi jos vähän nostaa black leveliä ja vähentää saturaatiota saa siitäkin vielä loivemman. Terävöitys kandee ehkä myös ottaa kokonaan pois ja lujauttaa sitä hiukan jälkeenpäin jos tarve on. Samoin magenta on Sonyjen akileen kantapää ja ainakin ite oon aavistuksen raapaissut sitä pois.

Hallittuihin tilanteisiin kannattanee yrittää jotain kontrastista ja saturoitua profiilia. Ite oon still-profiilin päälle rakentanut profiilin. YouTube ja värikortti auttaa puljaamaan. YouTuben kansakoulua tässä on itekin tullut käytyä. Semmonen appi kuin Field Monitor on pirun näppärä. Se näyttää waveformin ja auttaa ymmärtämään slogin valotusta aika paljon.

Täähän nyt ei pätkääkään vastannut kysymykseen miten ne auttaa stillien kanssa, mut onpahan ehkä jotain ajatuksia herättävää.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Picture Profiilit on stillikäytössä fiksuja vaan jos haluaa upottaa noiden tuotoksia suoraan videoon ilman eri prosessointeja, koska värit mätsää suoraan. PP:t lähtökohtaisesti kompressoi RAW-datan alemman bittitarkkuuden videocontaineriin sopivaksi (tätä on tutkittu/todettu lukuisia kertoja mm. RAWDiggerillä) ne aina hukkaa joko DR:ää ja/tai värikanavahkohtaista erottelua. Tälläkin foorumilla joku aika sitten joku satuili mitä ihmeellistä vs. ettei käytä PP:tä noilla saa aikaiseksi. Oikea vastaus on ei niin yhtään mitään. RAW-stilleihin oikea tapa on matalimman mahdollisen ISO:n ETTR-valotus jolla "liike pysähtyy" ja varjot ei mene puhki, dual-gain mutkat Sonyssä tarvittaessa huomioiden.

Väitteet siitä että PP:t jotenkin maagisesti ohjaisivat kennoa tekemään jotain erilaista/hienompaa on joko väärinymmärtäjien tai wannabe-älykköjen/käärmeöljykauppiaiden huttua. Kaikkien tippuu Hanlonin partaveitsen jommallekummalle puolelle. Toveri maffer:kin on tällä kertaa harvinaisen pihalla keksiessään näistä jotain selitystä Sony-miinoilleen.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mjaa. Mä tuumasin lähinnä että on lähdetty alusta asti sillä ajatuksella että raakadataa saa vapaasti sörkkiä ja silti kutsua koko pakettia RAWiksi. Sellaista ei näköjään saa pihalle koko mallisarjasta. Että mikä se "uncompressed RAW" on? Ei mitään muuta kuin pakkaamaton. Kun tuolla termillä mennään se ei tarkoita "unfiltered RAW". Jos Sony nyt alkaa myymään kennoja muillekin tulee välittömästi verrata A:B laatu samalla herkkyydellä. 42MP kenno olisi oikein hyvä keissi.
Vastaa Viestiin