Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Tuota katsoin, ja sen kanssa postattua non-PS-versiota. Tässä vielä esimerkki tuosta PS-kuvasta, missä näen ruudukkoa. Voi olla kyllä omissa silmissäkin tai näytöissä vikaa..
Ihan perus-PS-mössöä tuo on. Puut ovat vaikeimpia tapauksia. Mikäli DNG tiedostoa joku availi niin jos motion correction oli siinä päällä, Petnaksin oma softa korjaa liikeartifakteja. Adobe taas ei.
Tässä ensimmäisen pallon sisältä 200% suurennos terävöituksellä.
Ja sama kohta terävöinti 0:ssa.
Näyttää terävöinti tekevän tässä hassujaan. Äkkiseltään tulee mieleen että terävöintialgoritmit on kehitetty bayermatriisin kanssa, joten saattaa olla että tämmöinen joka piksellille täysi RGB informaatio saa terävöinin sitten joissain tilanteissa korostamaan pikseleiden informaatiota väärällä tavalla...
Bayer matriisikuvissahan vain 1/3 väri-informaatiosta on todellista ja loppu interpoloitua eli käytännössä keskiarvoistettua. Pikselistä pikseliin eli ole jyrkkää muutosta kun bayer interpoloinnit liuattaa väri-informaatiota ympäristön pikseleiden kanssa.
Tuota katsoin, ja sen kanssa postattua non-PS-versiota. Tässä vielä esimerkki tuosta PS-kuvasta, missä näen ruudukkoa. Voi olla kyllä omissa silmissäkin tai näytöissä vikaa..
Juu, eri kuvia katsottiin. Minä katson tuota dng-kuvaa. Omista ohjelmista kaikissa muissa ohjelmissa tuo ruudukko on poissa paitsi Pentaxin omassa DCU-ohjelmassa. Ja tosiaan tuossa jpg-kuvassa ruudukko näkyy jo heti selaimessa.
Niin, kuinka käyttökelpoiseksi tuo PS-jpg-kuva on sitten tarkoitettu? Sen tiedostokokokin on vain n. kymmenesosa dng-kuvasta. Tuossa po kuvassa jopa alle, 176 Mt vs. 12 Mt. Se ehkä saattaisi melkein soveltua joihinkin ihan paikallaan oleviin kohteisiin?
jmra kirjoitti:Bayer matriisikuvissahan vain 1/3 väri-informaatiosta on todellista ja loppu interpoloitua eli käytännössä keskiarvoistettua. Pikselistä pikseliin eli ole jyrkkää muutosta kun bayer interpoloinnit liuattaa väri-informaatiota ympäristön pikseleiden kanssa.
aliarvioit huomattavasti nykyaikaisen debayeroinnin monimutkaisuuden
ja usm ei tuo mitään esille kuvasta mitä siellä ei jo olisi, joten nuo terävöityksen esiintuomat virheet ovat kuvassa jo ennen terävöitystä
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
jmra kirjoitti:Bayer matriisikuvissahan vain 1/3 väri-informaatiosta on todellista ja loppu interpoloitua eli käytännössä keskiarvoistettua. Pikselistä pikseliin eli ole jyrkkää muutosta kun bayer interpoloinnit liuattaa väri-informaatiota ympäristön pikseleiden kanssa.
Tässä kohtaa tulee mieleen, että miksei PS-kuvaa muodosteta kolmesta kuvasta? Vihreät kuvataan kahteen kertaan, tuleeko molemmista sama arvo? Kolme kuvaa sisältäisi kaikki värit, ja neljäs olisi pois sotkemasta? Vai onko minulla jokin ajatusvirhe tässä kohtaa...
tehodia kirjoitti:
Tässä kohtaa tulee mieleen, että miksei PS-kuvaa muodosteta kolmesta kuvasta? Vihreät kuvataan kahteen kertaan, tuleeko molemmista sama arvo? Kolme kuvaa sisältäisi kaikki värit, ja neljäs olisi pois sotkemasta? Vai onko minulla jokin ajatusvirhe tässä kohtaa...
Bayerissa on 4 vihreää pikseliä. Niille pitää saada myös punaisen ja sinisen informaatio. Siksi neljä kuvaa.
jmra kirjoitti:Bayer matriisikuvissahan vain 1/3 väri-informaatiosta on todellista ja loppu interpoloitua eli käytännössä keskiarvoistettua. Pikselistä pikseliin eli ole jyrkkää muutosta kun bayer interpoloinnit liuattaa väri-informaatiota ympäristön pikseleiden kanssa.
aliarvioit huomattavasti nykyaikaisen debayeroinnin monimutkaisuuden
ja usm ei tuo mitään esille kuvasta mitä siellä ei jo olisi, joten nuo terävöityksen esiintuomat virheet ovat kuvassa jo ennen terävöitystä
No joo onhan siinä bayerissa oikeasti monimutkaisemmat algoritmit. Silti periaate on sama. 2/3 informaatiosta tuotetaan joihinkin oletuksiin perustuen siitä 1/3 määrästä oikeaa dataa.
Katsoitko muuten tuota 200% ilman terävöitystä olevaa kuvaa? Zoomaa vielä lisää vaikka nettiselaimessa
Näyttää varsin terveeltä ja on mielestäni ihan selvää että terävöitys sekoilee nyt. Joko minulla on terävöintiasetukset nyt väärin tai tämä Silkyoix Pro 8:n terävöitys menee ihan metsään tässä.
Edit: Tiedä sitten tekeekö motion correction sitten jotain säännöllisyyttä johon terävöitys tarttuu. Kyllä tuossa sen verran tuuli että nuo oksat liikkui.
kolmasosa ehkä siinä tapauksessa että värien päästökaistat olisivat täysin erilliset. ne eivät kuitenkaan ole, vaan päällekkäisyyttä on ihan runsaasti ja sitä voi hyväksikäyttää
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
PS virheet on vanha juttu ja kaikki missä valo vaihtelee neljän valotuksen välissä tai joku liikkuu pikselin verran menee tuommoiseksi ruudukoksi missä on osavalotuksen värikanavan väripikseli tai niiden yhdistelmä sillä ajanhetkellä kun valotus tapahtui.
Voi vaikka kuvata auton jättämää valovanaa pitkällä valotuksella jos se silleen aukeaa paremmin. Etuvaloista jää hauskannäköiset diskoraidat.
tehodia kirjoitti:
Tässä kohtaa tulee mieleen, että miksei PS-kuvaa muodosteta kolmesta kuvasta? Vihreät kuvataan kahteen kertaan, tuleeko molemmista sama arvo? Kolme kuvaa sisältäisi kaikki värit, ja neljäs olisi pois sotkemasta? Vai onko minulla jokin ajatusvirhe tässä kohtaa...
Bayerissa on 4 vihreää pikseliä. Niille pitää saada myös punaisen ja sinisen informaatio. Siksi neljä kuvaa.
Mitä? Jokaiselle pikselillehän tulee vain yhtä väriä. Värejä on kolme (vaikka vihreää onkin puolet), niin kolme kuvaa pitäisi riittää. Eli jokaiselle kuvan pikselille "mitataan" väriarvot jokaiselle värille toisin kuin normaalikuvassa, jossa väriarvot lasketaan.
Maffer kirjoitti:Ihan perus-PS-mössöä tuo on. Puut ovat vaikeimpia tapauksia. Mikäli DNG tiedostoa joku availi niin jos motion correction oli siinä päällä, Petnaksin oma softa korjaa liikeartifakteja. Adobe taas ei.
Kuten käyttöohjeessakin lukee: "Jos kuvassa on liikkuva kohde, siinä voi esiintyä mosaiikkikuviosta kohinaa."
Onkos niin, että tuota mosaiikkia on vain jpg-kuvassa? Ainakin tuossa esimerkkikuvassa ruudukkoa ei näy dng-kuvassa. DCU:ssahan on asetus, jolla sen voi asettaa näyttämään ruudulla dng-kuva joko jpg:nä tai raw-kuvana.
Kyllä se ihan siellä raakakuvassa on. Kuten mainitsin niin DCU osaa automaattisesti "korjata" kuvaa jos se on otettu motion correction -asetus päällä. Siitä vaan Adobella auki sama tiedosto niin jo näkyy missä falskaa. Rawtherapeessa on varmaan paras liikekorjaus, se maskaa haluttaessa automaattisesti suttualueita umpeen yhdellä neljästä valotuksesta paljon paremmin mitä DCU osaa.
Adobea minulla ei ole, mutta kaikilla muilla ohjelmilla sitä ruudukkoa ei näy raw-kuvassa. Ja samalta se näyttää Rawtherapeessa kuin muissakin. Enkä kyllä keksi, millä sen ruudukon saisi näkyviin. Jpg-kuvassahan se kyllä näkyy.
Rawtherapee näyttää pelkästään yhden neljästä valotuksesta jos ei laita sieltä demosaicing asetuksista päälle sitä pixel-shift moodia erikseen. Sama juttu kun luulin aikaisemmin keväällä että Adobe on korjannut PS-kuvan liikeartifaktit - käytin DNG:tä kun MK-2 PEF ei ollut vielä tuettu ja Lightroom näytti vain ensimmäisen valotuksen siitä neljän pinosta. Nykyään PS toimii myös DNG kuvassa MK-2:lla koska LR tunnistaa kameran ja ymmärtää laittaa oman PS-moodinsa päälle.
Ja sit kun RT:stä laittaa PS moodin päälle, se taisi automaattisesti laittaa liikemaskin päälle. Siten on hankalampi nähdä ongelmaa mikä ei siis ole poistunut edelleen mihinkään. Kun R G G B valotukset otetaan niin jos kohteen sijainnissa on pikselinkin ero, jokainen väripikseli piirtyy myös väärään paikkaan.
Mitenkäs noi muut ohjelmat, jotka lukevat dng-kuvia, niin näyttääkö nekin vain yhden kuvan ps-kasasta? Eikös se kamerassa yhdistetty kuvakin ole olemassa, niin miten vanhat ohjelmat "osaisivat" näyttää vain yhtä kuvaa? Kuvan tiedostokokona esim Aperture näyttää sen 166,76 Mt, mikä on n. nelinkerteinen tavalliseen kuvaan verrattuna. Pikseleitä RawTherapee näyttää vähän eri määrän kuin muut, se näyttää 7368x4924, muissa näkyy 7360x4912.
Jos softa ei ymmärrä etsiä DNG:stä niitä lisäkuvia JA osaa yhdistää niitä, se leikkaa joko kiinni tai näyttää sen ensimmäisen ruudun. Esim. Kun mk2 julkaistiin niin LR osasi käyttää DNG kuvan PS moodia vain jos Exiftoolilla näpersi jokaisen neljän ruudun tagit siten että camera model oli mk1. Ne kolme lisäruutua vaatii oman subgroup tagin kautta päivittämistä. Putoavat siis exif-tiedoissa lisätietojen kategoriaan mistä niitä pitää etsimällä etsiä.