Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?
-
- Viesti:
Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?
On kyllä. Jalusta on äärettömän stopin vakaaja. Obiskaksi riittää 21mm, 35mm tai 100mm riippuen mitä haluaa kuvata. Vain yhtä kannetaan mukana. Jos kuvaa ei sillä synny niin se saa olla.
-
- Viesti:
No, sitten jäämme tässä odottelemaan tuolla kombolla otettuja mieltä räjäyttäviä kuvia, joita ei peilietsinkameralla olisi ollut mahdollista ottaa. Taitaa olla staattinen maisemakuvaus mielessä, jos 6.5 stopin vakaaja on se deal-breaker. Joku kuvaisi herkemmällä kennolla ja nopeammalla suljinajalla. Jos ei halua vakautettua objektiivia käyttää. Tai jalustaa.moonshine kirjoitti:Ei taida vastaavaa yhdistelmää olla tarjolla dinoissa? :-)
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Kukin tyylillään. Meikälle tuo kombo on tänään aika lyömätön, superkäytännöllinen ja ennen kaikkea hauska yhdistelmä. Se riittää, ihan sama mikä muu olisi mahdollista tai mahdotonta. :-)
Kaikki teoreettiset argumentit ovat kiertäneet kehää foorumilla sen seitsemän vuotta, kun olen täällä ollut. Loppujen lopuksi niillä on hyvin vähän merkitystä, koska jokainen asettaa oman rimansa ja kriteerinsä. Tärkeintä lienee, että valitsee itselleen oikein.
Tutun ja turvallisen vetovoima on vastustamaton. Mutta kyllähän se jotain kehityksen yleistilanteesta kertoo, kun nikon-uskovaisten kenraaliluutnantti nomad on loikkaamassa täysin pimeälle puolelle. :-)
Kaikki teoreettiset argumentit ovat kiertäneet kehää foorumilla sen seitsemän vuotta, kun olen täällä ollut. Loppujen lopuksi niillä on hyvin vähän merkitystä, koska jokainen asettaa oman rimansa ja kriteerinsä. Tärkeintä lienee, että valitsee itselleen oikein.
Tutun ja turvallisen vetovoima on vastustamaton. Mutta kyllähän se jotain kehityksen yleistilanteesta kertoo, kun nikon-uskovaisten kenraaliluutnantti nomad on loikkaamassa täysin pimeälle puolelle. :-)
-
- Viesti:
Näin.moonshine kirjoitti:Loppujen lopuksi niillä on hyvin vähän merkitystä, koska jokainen asettaa oman rimansa ja kriteerinsä. Tärkeintä lienee, että valitsee itselleen oikein.
Mutta sitten kuitenkin piti vielä jatkaa... En ymmärrä mitä uskontoa tähän pitää sotkea. Tai tuntuu, että jostain syystä yhdessä määrätyssä porukassa vallitsee uskonnollinen hurmio. Kyllähän muistan aikanaan rippikoululeirin jälkeenkin kun jotkut kiersivät käännyttämässä muita. Kunnes sitten talven aikana huuma haihtui ja jutut kuolivat pääsiäiseen mennessä, eivätkä enää nousseet sieltä edes kolmantena päivänä. Seuraavana kesänä sitten jo taas kiroiltiin ja ryypättiin niin kuin ennenkin.Tutun ja turvallisen vetovoima on vastustamaton. Mutta kyllähän se jotain kehityksen yleistilanteesta kertoo, kun nikon-uskovaisten kenraaliluutnantti nomad on loikkaamassa täysin pimeälle puolelle. :-)
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Mulla se oli EVF. Aikoinaan hurahdin manuaalirutkuihin ja bokehin ystävä oon aina ollu. Häiritsi aika tavalla kun ei nähnyt tarkennella etsimestä kovinkaan tarkkaan kohdilleen, vaan aina piti olla takatöllöttämässä isolla kameralla. EVF oli mulle ratkaisu siihen ja siitä se mun kivikkoinen Sony-tie kohdalla lähti.mremonen kirjoitti:En vielä ole nähnyt peilittömissä yhtään mitään sovellusta (käyttötapaa tai teknologiaa), jolla voisi tehdä jotain mitä peilikameralla ei.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
https://vimeo.com/814152881
-
- Viesti:
Mulle tuo EVF ei vaan ole vielä toiminut. Se mitä sitä olen tuijotellut NEX-5N:ssä *), NEX-6:ssa ja a6000:ssa, niin ei mulla mitään ahaa-ilmiötä ole tullut. a6000:llakin huomaan kuvaavani koko ajan jostain syystä takatöllöstä. Varmaan siihen (EVF) tottuu, kun ja jos sitä käyttäisi koko ajan. Olen ehkä liian kauan kuvannut OVF:llä, jotta vanha koira oppisi uusia. Manuaalikuvaus ei mulle ole mitenkään plussaa.nsamppa kirjoitti:Mulla se oli EVF. Aikoinaan hurahdin manuaalirutkuihin ja bokehin ystävä oon aina ollu.
Mutta tämä kuvaakin sitä, että kamera kannattaa juurikin valita niiden omien mieltymysten ja kuvaustottumusten/-kiinnostusten mukaan. Manuaalitarkennukseen EVF pystyy tarjoamaan sellaista mihin OVF mattalasilla ei kykene. Samoin IR-kuvaus on peilittömällä ja EVF:llä yhtä juhlaa vs. mitä se olisi peilietsinkameralla.
*) mulla oli varmaan Suomen eka EVF NEX:iin, eikä niitä edelleenkään riesaksi asti ole. Noita 5N:n irtoetsimiä.
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Missä rungossa on se kypsää? Itse odotan vielä sitä että näkisin sen ensimmäisen toimivan EVF-toteutuksen. :-)nomad kirjoitti:Ei tule nyt mieleen yhtään teknistä sovellusta jossa mekaanisesti monimutkainen ratkaisu on parempi kuin toimiva elektroniikka. Peilittömien voittokulkua on tähän saakka rajoittanut ainoastaan se, ettei tekniikka ole ollut kypsää, mutta nyt se sitä on.
Aihetta sivuten, ennen joulua yritin käydä Digitarvikkeen demopäivillä kattomassa Sonyn uutuuksia kun maahantuojan heput oli siellä niitä esittelemässä. Ois kiinnostanut nähdä oisko a9 tai a7III EVF parantunut entisistä. No ei sitten nähnyt kun käytössä oli yksi akku kahta runkoa kohden ja joku vakavammin ostamassa oleva tartti sen ainoan akun pitkälliseen AF-testailuun enkä jaksanut yli 1/2 tuntia odotella.
:D Eilen oli viimeksi tälle vakaajalle tarvetta, ihan sisäkäytössä tosin eikä maisemakuvauksessa.Maffer kirjoitti:Jalusta on äärettömän stopin vakaaja.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viesti:
DSLR alkaa siinä mielessä olemaan kypsää teknologiaa, että uudet rungot tuovat lähinnä pieniä muutoksia peruskonstruktioon. Kennon reso kasvaa, mutta siinä nyt ei ole mitään etsinteknologiaan liittyvää. Ristikkäisiä PDAF-sensoreita lisätään ja niiden herkkyys kasvaa, mutta maltillisesti. Erillisen sensorin avulla toteutettujen PDAF-tarkennuspisteiden määrä taitaa nyt olla Nikonissa saavuttanut sen maksimin, josta yli ei nykyisellä mountillä päästä / ole järkevää mennä.Rockford kirjoitti:Missä rungossa on se kypsää?nomad kirjoitti:Ei tule nyt mieleen yhtään teknistä sovellusta jossa mekaanisesti monimutkainen ratkaisu on parempi kuin toimiva elektroniikka. Peilittömien voittokulkua on tähän saakka rajoittanut ainoastaan se, ettei tekniikka ole ollut kypsää, mutta nyt se sitä on.
Kuvausnopeus saattaa vielä inan nousta, mutta eiköhän siihenkin peilikoneisto aseta jossain vaiheessa rajansa. Eikös Canonilla ole 12fps OVF:n läpi kuvattaessa? Se lienee aika maksimissa.
Tämä siis still-kuvauspuolella. Videokuvaukseen saattaa tulla jotain uutta, jos DSLR:t säilyvät tuotannossa pidempään. Siinä Lv:n käyttö ei ole niin kökköä kuin stilleissä.
Peilittömät eivät vieläkään ole saavuttaneet sitä "plateau of productivity"-tasoa, vaan ovat nousemassa "slope of enlightenment"-mäkeä ylöspäin synkkyyden laaksosta.
---
blogi
---
blogi
-
Rockford kirjoitti:Missä rungossa on se kypsää? Itse odotan vielä sitä että näkisin sen ensimmäisen toimivan EVF-toteutuksen. :-).nomad kirjoitti:Ei tule nyt mieleen yhtään teknistä sovellusta jossa mekaanisesti monimutkainen ratkaisu on parempi kuin toimiva elektroniikka. Peilittömien voittokulkua on tähän saakka rajoittanut ainoastaan se, ettei tekniikka ole ollut kypsää, mutta nyt se sitä on.
hehe. naurattaa huikkasen nään "minulla EVF ei toimi vielä" tyyppiset heitot.mremonen kirjoitti:Mulle tuo EVF ei vaan ole vielä toiminut. Se mitä sitä olen tuijotellut NEX-5N:ssä *), NEX-6:ssa ja a6000:ssa, niin ei mulla mitään ahaa-ilmiötä ole tullut. a6000:llakin huomaan kuvaavani koko ajan jostain syystä takatöllöstä. Varmaan siihen (EVF) tottuu, kun ja jos sitä käyttäisi koko ajan. Olen ehkä liian kauan kuvannut OVF:llä, jotta vanha koira oppisi uusia. Manuaalikuvaus ei mulle ole mitenkään plussaa.nsamppa kirjoitti:Mulla se oli EVF. Aikoinaan hurahdin manuaalirutkuihin ja bokehin ystävä oon aina ollu.
EVF toimii. OVF ei toimi niin hyvin. Se on vaan pikkuinen optinen kurkistusakkuna. EVF on pikkuinen elektroninen etsin joka mahdollistaa uskomattomia asioita siinä pikku EVF näytöllä. Siellä näkee suurennoksia tarkennettavasta asiasta jne.jne. Jopa keskinkertainen EVF on käytännössä kuvaajalle avuliaampi etsin, kun OVF.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viesti:
Eikös tuo onnistu myös D5:llä?mremonen kirjoitti:Eikös Canonilla ole 12fps OVF:n läpi kuvattaessa?
-
- Viesti:
Huikkaile sinä vaan, kun olet taas saanut korkin auki. Me muut puhutaan täällä kameroista.temama kirjoitti:hehe. naurattaa huikkasen nään "minulla EVF ei toimi vielä" tyyppiset heitot.
Miksi minun kokemus siitä, että EVF ei toimi minulla on jotenkin huonompi kuin sinun mielipiteesi siitä, että EVF on parempi kuin OVF? Vai onko se vain niin, että sinun kanssasi ei voi "keskustella" mistään kuten aikuiset. Lienet unelmatyökaveri IRL.
Ja kuten moneen kertaan olen kirjoitellut, niin mulla taitaa olla pidempi kokemus Sonyn EVF:istä kuin sinulla. Mutta eihän uskovaisiin faktat uppoa.
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
No niinpäs. Eli tuo 12 fps taitaa olla aika lailla peilietsimen käytännön maksimi. Siinä kuitenkin tulee pakollisia viiveitä ja vaikka peilin nopeutta nostettaisiin, viiveitä jouduttaisiin vastaavasti kasvattamaan.Rockford kirjoitti:Eikös tuo onnistu myös D5:llä?mremonen kirjoitti:Eikös Canonilla ole 12fps OVF:n läpi kuvattaessa?
---
blogi
---
blogi
-
mulla ei kuule ole tällä hetkellä auki kun vesipullo. jos pullot ja niiden korkit kiinnostaa.mremonen kirjoitti:Huikkaile sinä vaan, kun olet taas saanut korkin auki. Me muut puhutaan täällä kameroista.temama kirjoitti:hehe. naurattaa huikkasen nään "minulla EVF ei toimi vielä" tyyppiset heitot.
Miksi minun kokemus siitä, että EVF ei toimi minulla on jotenkin huonompi kuin sinun mielipiteesi siitä, että EVF on parempi kuin OVF? Vai onko se vain niin, että sinun kanssasi ei voi "keskustella" mistään kuten aikuiset. Lienet unelmatyökaveri IRL.
Ja kuten moneen kertaan olen kirjoitellut, niin mulla taitaa olla pidempi kokemus Sonyn EVF:istä kuin sinulla. Mutta eihän uskovaisiin faktat uppoa.
ja tosiaan kameroista ja niiden ominaisuuksista oli kyse, kiva kun pysyt kärryillä.
en usko että tän tarttee olla edes hiekkalaatikkokinastelua siitä kumman mielipide on oikea. ja missään tapauksessa tämä ei ole työtä täällä, jota relaa nyt meroska huikkasen!
en tiedä kummalla on pidempi kokemus mistäkin, mutta itse olen käyttänyt vuosikymmeniä OVF etsimellä varustettuja SLR filkkakameroita, ja vuosia myös dslr peililäpsyjä OVF ettimellä.
A6000 oli kuin jumalan lahja EVF etsimen kanssa, loppu se tihrustelu ja arvaaminen!!, sitä ennen minulla oli ollut pari vanhan sukupolven EVF etsimellä varustetua digiä. Mutta tällä vuosikymmenellä noi etsimet ovat jalostuneet erittäin toimiviksi. A7rkakosen etsin on myös tietenkin hyvä ja toimiva.
ELI. tokkiinsa tänne mielipiteitä mahutuu, hyvä niin! Minusta EVF on vain käytön kannalta aivan loistava apuvälinen ottaa valokuvia
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viesti:
Se on hyvä, että sulla se (ja monella muulla) se toimii. Katsoin nyt, kun tässä etäpäivää pidetään, huvikseen a6000:lla ja D500:lla tuota puolihämärää olohuonetta, eikä EVF mulle kyllä antanut mitään kiksejä. Täytyy vain toivoa, että aikanaan kun DSLR:stä aika jättää, EVF:t on kehittyneet minullekin mieluisiksi. Tai sitten pitää keksiä joku muu harrastus. Onhan noita.temama kirjoitti:Minusta EVF on vain käytön kannalta aivan loistava apuvälinen ottaa valokuvia
---
blogi
---
blogi
-
Tykkäsi tai ei, evf on kuitenkin informatiivisempi kuin ovf. Näkee tarkennuksen, näkee syväterävyyden ja näkee myös histogrammin.mremonen kirjoitti:Se on hyvä, että sulla se (ja monella muulla) se toimii. Katsoin nyt, kun tässä etäpäivää pidetään, huvikseen a6000:lla ja D500:lla tuota puolihämärää olohuonetta, eikä EVF mulle kyllä antanut mitään kiksejä. Täytyy vain toivoa, että aikanaan kun DSLR:stä aika jättää, EVF:t on kehittyneet minullekin mieluisiksi. Tai sitten pitää keksiä joku muu harrastus. Onhan noita.temama kirjoitti:Minusta EVF on vain käytön kannalta aivan loistava apuvälinen ottaa valokuvia
Saattaa olla, että kamerani evf näyttää vain jpg-perustaista histogrammia, mutta sen histogrammi on silti helkkarin paljon parempi kuin peilikameran ovf:n olematon histogrammi. (Sitäpaitsi kyllähän jokainen edes alkeellisesti tekniikankäyttötaitoinen ymmärtää ja oppii, että raw:ta kuvatessa jpg-histogrammi saa hiukan mennä oikealta yli. Silleen saa niitä himottuja ETTR-kuvia paljon helpommin ja täsmällisemmin kuin ovf:n kautta arvaillen.)
-
- Viesti:
Minusta etsimen informatiivisuuden kannalta OVF:n viiveettömyys ja luonnollinen sävytoisto, sekä käyttömukavuuden osalta myös kaiken ylimääräisen sälän sekä pikselirakenteen puute on tärkeämpiä juttuja kuin nuo mainitsemasi.nomad kirjoitti:Tykkäsi tai ei, evf on kuitenkin informatiivisempi kuin ovf. Näkee tarkennuksen, näkee syväterävyyden ja näkee myös histogrammin.
Liikkuviin kohteisiin ei mitään tarkennuspisteen suurennosta voi kuitenkaan käyttää ja histogrammin viilailu on myös yleensä toisarvoista mun käytössä. Studiossa salamojen valotusta ei EVF (kai?) näytä ja muissa tilanteissa en välttämättä ehtisi histogrammia viilaamaan koko ajan kun yrittää keskittyä kohteen liikkumiseen. Tottakai on sitten niitäkin tilanteita joissa siitä ois selvästi hyötyä, mutta mun kuvaamisessa valotuksen säädön ongelma ei ole kuitenkaan merkittävä.
Viiveettömyys on varmasti parhaissa toteutuksissa jo toivottavasti hoidettu. Tietysti sitten jos rungosta löytyisi toimiva tarkennus kasvoihin niin ois kiva nähdä että kameran löytämät kasvo todella ovat jossain ihmisessä eikä joissain muualla. Tässä suhteessa hybridi- tai EVF-etsin ois kiva.
Viimeksi muokannut Rockford, Joulu 29, 2017 12 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
Kyllä joo. Tuota ei voi kieltää, se on fakta. Sen sijaan mielipideasia on, kuinka paljon noita sitten hyödyntää. Syväterävyyden näkee myös OVF:sta ja sen pystyy myös aika hyvin arvioimaan. Maailmalla on myriadeja kuvia, jotka todistavat tämän. Ja myös EVF:llä sen syväterävyyden joutuu loppupeleissä arvioimaan, jollei aio vedostaa vain postimerkin kokoisia kuvia. Tarkennuksenkin näkee OVF:stä, edelleen ne myriadit kuvat. Histogrammi on automaattivalotuksella minulle aika lailla "nice to know"-luokassa, en sitä osaa käyttää a6000:ssakaan. Enkä juuri katsele takatöllöltäkään.nomad kirjoitti:Tykkäsi tai ei, evf on kuitenkin informatiivisempi kuin ovf.
ETTR ei myöskään ole enää siinä jumal-asemassa, kuin mitä sitä pari vuotta sitten (arvovaltaiseltakin) taholta esitettiin. Jos valotus ei ole tuhannen pielessä, niin esim. D850:ssä (kuten kai myös Sonyn kennoissa) on sama, nostaako valotusta kamerassa vai editissä. Tärkeämpää on, etteivät huippuvalot pala puhki, niitä ei voi pelastaa. Ja jos seepraa ei lasketa kennolta, ei siihenkään voi 100% luottaa.
Tuota EVF:ää kun hetki sitten testailin, niin eniten häiritsi kuvan nykiminen ja rakeisuus. Varmaan siihenkin tottuu ja sen osaa päässään suodattaa, mutta näin äkkiseltään ja OVF:ään verratessa se tuntui huonolta. Mutta kuten sanottu, tuo teknologia kehittyy vielä roimasti, joten sitten kun 100% EVF:ään siirryn, homma alkanee olla valmis.
---
blogi
---
blogi
-
Kasvot on niin passé, kun rungot on jo pari sukupolvea/versiota tarkentaneet silmään. ;)Rockford kirjoitti:Tietysti sitten jos rungosta löytyisi toimiva tarkennus kasvoihin niin ois kiva nähdä että kameran löytämät kasvo todella ovat jossain ihmisessä eikä joissain muualla. Tässä suhteessa hybridi- tai EVF-etsin ois kiva.
EVF-keskustelussa on tällä hetkellä todella suuressa roolissa se mitä EVF:ään on kokeillut/käyttänyt, koska ne ovat vielä nopeasti kehittyvässä vaiheessa. Eivät suinkaan ole täydellisiä. Esim. Matin A6000:ssa on 1,4M pikselin EVF, kun A7R2:ssa on 2,4M ja R3:ssa jo 3,7M (60/120fps).
Jo A7R2:n etsin on jo sillä tasolla, että nykimistä ei tapahdu. Rakeisuus/väreily tulee esiin vasta melko pimeässä. Esim hämärässä huoneessa (1/60 f1.8 ISO25600) OVF:llä ei juuri erota kuin ääriviivoja, kun taas EVF:llä näyttää melkein kuin olisi huoneessa valot päällä ja villasukkienkin tekstuuri erottuu. Tarkennus, histo, DOF, seepra yms. edut yleensä mainitaan EVF:stä puhuttaessa. Hämärässä EVF:n heikkoudet tulevat helposti esille, mutta kuitenkin samalla se on se missä EVF selkeästi erottuu edukseen OVF:sta.
Uusimmat EVF:t ovat jo erittäin hyvällä tasolla. Toivottavasti -varmasti niin tapahtuukin- vielä paranevat.
-
Taitaa olla peilittömillä aika lailla erilaiset kuvaustavat. Alkeelisesti kuvauksen oppineet eivät tarvitse histogrammia tietääkseen millainen kuva tulee. Kuvausvälineet pitäsi tuntea sen verran hyvin (tämä oli sitten vähemmän vakava heitto).nomad kirjoitti:mremonen kirjoitti: Saattaa olla, että kamerani evf näyttää vain jpg-perustaista histogrammia, mutta sen histogrammi on silti helkkarin paljon parempi kuin peilikameran ovf:n olematon histogrammi. (Sitäpaitsi kyllähän jokainen edes alkeellisesti tekniikankäyttötaitoinen ymmärtää ja oppii, että raw:ta kuvatessa jpg-histogrammi saa hiukan mennä oikealta yli. Silleen saa niitä himottuja ETTR-kuvia paljon helpommin ja täsmällisemmin kuin ovf:n kautta arvaillen.)
Nikonilla luotan mitariin, tiedän miten se mittaa ja mistä. Kennojen laaja dynamiikka helpottaa tätä edelleen. Histogrammeja en seuraa ja en ole vielä tullut millään sinuiksi telkkaetsimen kanssa. OVF toimii _minulle_ paljon paremmin.
Kun Nikon saa kunnollisella sähköisellä etsimellä varustetun peilittömän rungon aikaiseksi niin sitten voi harkita.
Primet rulaa!
-
No sitä odotellessa mutta kuinka esitellellä asia vanhoille asiakkaille että teidän tarttis ostaa uudet optiikat ennen kuin homma toimii parhaiten uudessa mountissa vai luuletteko että vanhat on ok.Alex kirjoitti: Kun Nikon saa kunnollisella sähköisellä etsimellä varustetun peilittömän rungon aikaiseksi niin sitten voi harkita.