Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:No siinäpä toteamus. Millä sä otat ne kuvat kun olet seisonut siellä pakkasessa ensin 9 tuntia että valo osuu kohdalleen?
En millään. Poliisi voi tulla ja tökätä jääkalikan arkkuun. Minä kun en ole valitettavasti varustettu sääsuojauksella enkä ole nähnyt jälkiasennettavaa ihmisen sääsuojaussarjaa kiinalaisissa verkkokaupoissa.
Olen joskus seisonut(tai kävellyt rinkiä) -18 lämpötilassa 20 minuuttia junaa odottamassa. Se oli äärettömän epämukavaa. Vaikka talviauringossa otetut kuvat olivat kyllä hienoja, ei siinä mitään. Kärsimällä voittaa. Yritin kerran -27 asteessa, mutta auto vapautti minut tuskasta tekemällä tenän. Eipä siitä voi autoakaan moittia.Ei minulla olisi siihen (eikä kameraan) varaa, jos se tehtäisiin Mars-luotaimen speksein.
Mutta jos puhutaan valosta, niin eikö se ole aika ennakoitavaa? Käytänössä talvella 9 tuntia on enemmän kuin Auringon noususta Auringon laskuun. Mikä tahansa tähtikarttaohjelma laskee valon tulosuunnan ja korkeuskulman millä tahansa hetkellä.
Todella mielenkiintoisen oloinen aparaatti. Videon bitrate 200mb/s. Kaksinkertainen verrattuna esim. A7SII:een. Paksua on matsku. Vähän vaan arveluttaa että noissa linkin spekseissä 4K:n framerateiksi on mainittu vain 24 ja 30. Eiköhän siitä löydy se meille tuttu 25fps myös. Jos näin taas ei ole, on se aikamoinen jalkaan ampuminen.
nsamppa kirjoitti:Todella mielenkiintoisen oloinen aparaatti. Videon bitrate 200mb/s. Kaksinkertainen verrattuna esim. A7SII:een. Paksua on matsku. Vähän vaan arveluttaa että noissa linkin spekseissä 4K:n framerateiksi on mainittu vain 24 ja 30. Eiköhän siitä löydy se meille tuttu 25fps myös. Jos näin taas ei ole, on se aikamoinen jalkaan ampuminen.
25 Hz on täkäläinen TV-standardi. Jos meinaa kuvata mainosvideoita tai vastaavaa, 25 Hz on pakollinen. Harrastajan hupailuissa ei sillä ole suurta väliä, ja 30 Hz on harrastajille sikäli parempi, että useimmat näytöt päivittyvät 60 Hz taajuudella ja video näyttää sulavalta kun näyttää framen joka toisella näytönpäivityksellä
hkoskenv kirjoitti:25 Hz on täkäläinen TV-standardi. Jos meinaa kuvata mainosvideoita tai vastaavaa, 25 Hz on pakollinen. Harrastajan hupailuissa ei sillä ole suurta väliä, ja 30 Hz on harrastajille sikäli parempi, että useimmat näytöt päivittyvät 60 Hz taajuudella ja video näyttää sulavalta kun näyttää framen joka toisella näytönpäivityksellä
25Hz oli käytössä analogisessa pal-TV järjestelmässä. Vieläkö sillä on jokin merkitys nyky digi maailmassa?
janne. kirjoitti:no TV-lähetykset on edelleen 50 kuvaa sekunnissa.
Eikös ne ole edelleen lomiteltua kamaa, eli 50 puolikuvaa, ei kuvaa.
Käsittääkseni tavalliset TV-lähetykset ovat 50i, eli 50 puolikuvaa sekunnissa. HD:sta en tiedä, mutta ne ovat kovin mitätön marginaali Suomen TV-tarjonnasta.
janne. kirjoitti:no TV-lähetykset on edelleen 50 kuvaa sekunnissa.
Eikös ne ole edelleen lomiteltua kamaa, eli 50 puolikuvaa, ei kuvaa.
Käsittääkseni tavalliset TV-lähetykset ovat 50i, eli 50 puolikuvaa sekunnissa. HD:sta en tiedä, mutta ne ovat kovin mitätön marginaali Suomen TV-tarjonnasta.
Sähkövalot kun on 100hz, niin toi 25fps siihen on kätevä kun pystyy tarvittaessa käyttämään 25 fps. Ainakin ne Sonyt on semmosia että jos haluat vaihtaa NTSC-> PAL tai päinvastoin, tarkoittaa se kortin formatoimista. Se voi olla välistä mahdotonta. Mut mulle se isoin syy käyttää 25fps:ää on se, että oon vaan aina käyttäny sitä eikä mulla oo kertaakaan ollu ongelmia sen kanssa. Ja nimenomaan aina niitä kokokuvia (p) eikä (i). Helpottaa kikkailua.
Toistumista näytöissä tms. en oo jaksanu sen suuremmin murehtia. Aina ne on sen puoleen toiminu ja näyttäny siltä miltä työstäessä. Kelvannu Finnkinolle myös.
Siltä näyttäisi. Reipas kasvu on tullut nimenomaan kamerapuolelta.
Täällä on ollut jonkin verran keskustelua Fujin värisuotimen ns. "ongelmista" eli lähinnä Lightroomin huonoista kuvantamisalgoritmeista Fujille. Silloin kannattaa vaihtaa mieluummin kuvankäsittelysoftaa kuin kameramerkkiä, sillä Fujilla saa aivan loistavia kuvia useimmissa olosuhteissa.
Siltä näyttäisi. Reipas kasvu on tullut nimenomaan kamerapuolelta.
Täällä on ollut jonkin verran keskustelua Fujin värisuotimen ns. "ongelmista" eli lähinnä Lightroomin huonoista kuvantamisalgoritmeista Fujille. Silloin kannattaa vaihtaa mieluummin kuvankäsittelysoftaa kuin kameramerkkiä, sillä Fujilla saa aivan loistavia kuvia useimmissa olosuhteissa.
Varsinkin kun adoben tuotteet on nykyisellään pilattu, niin tuo on ihan järkevääkin. Oli se kameran merkki mikä tahansa.
Jos tuosta akun kestosta vielä. Mennään vaikka X-E1-mallista tähän päivään, niin kaikissa malleissa toimii sama akku. Pidän tätä erinomaisena asiana, josta muutkin voisivat ottaa oppia. Himoräiskijät voivat sitten hommata sen akkukahvan, tai toisen merkkisen kameran.
Täytyy sitten ottaa huomioon kohdallani se, että olen pitkän ajan ammattityössäni tottunut vaihtamaan rullan 36 kuvan jälkeen, tai lataamaan/vaihtamaan kasetin 12 kuvan jälkeen. Välillä kasettiin mahtui vain kaksi ruutua, ja kasetin puolta oli vaihdettava yhden otoksen jälkeen. Minulle omassa kuvaamisessani 300 ruutua on aivan riittävä.
Jos tuosta akun kestosta vielä. Mennään vaikka X-E1-mallista tähän päivään, niin kaikissa malleissa toimii sama akku. Pidän tätä erinomaisena asiana, josta muutkin voisivat ottaa oppia. Himoräiskijät voivat sitten hommata sen akkukahvan, tai toisen merkkisen kameran.
Täytyy sitten ottaa huomioon kohdallani se, että olen pitkän ajan ammattityössäni tottunut vaihtamaan rullan 36 kuvan jälkeen, tai lataamaan/vaihtamaan kasetin 12 kuvan jälkeen. Välillä kasettiin mahtui vain kaksi ruutua, ja kasetin puolta oli vaihdettava yhden otoksen jälkeen. Minulle omassa kuvaamisessani 300 ruutua on aivan riittävä. Akkuja minulla on 7 kappaletta ja runkoja kaksi. Tuota akkujen määrää välillä kummastelen, mutta jos joskus innostuisin vaikka räiskimään ;)
Kaksi runkoa ja niihin lisäksi yhteensä 5 vara-akkua Vähän nuo vievät tilaa laukussa/taskussa, enkä niitä edes koskaan ole kaikkia tarvinnut raahata mukana.
Ihan fiksua, jos akku säilyy saman - akunkestosta voinen olla eri mieltä. Tuommoinen 300 - 400 kuvaa per lataus on sitä standardikehnoa peilittömien akkupolitiikkaa verrattuna peilivehkeisiin - puhumattakaan sitten jos on vähänkään kylmempi ilma. Filmiaikaan vertaaminen on taas ihan turhaa - ei kai kukaan lähde 36 gigan kortti kamerassa kuvailemaan 36 kuvan filmirullatyyliin. Kiinnostava uutuus joka tapauksessa ja jos hinta ei olisi noin tolkuton vara-akkuineen ja kahvoineen, voisin harkita...
En vertaa filmiaikaan, vaan se oli taustaa omalle kuvaamiselle, joka on nykyisinkin hyvin hidasta ja harkitsevaa. En kuvaa tipuja enkä urkeilua. Minulla on molemmissa rungoissa 32 gigan kortit, siinä missä kaksi korttipaikka, niin kaksi, ja silti kuvaan 36 kuvan filmirullatyyliin useimmiten. Todella sairasta? Yhteensä noita kortteja on 7 kappaletta. Vara-akut ovat muita kuin Fujin omia sikakalliita.