Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Härkänen on tehty siitä, että puhdistusta varten kamera pitäisi lähettää Ruotsiin. Ja vaikka Ruotsi ei ole kaukana, se tuntuu kuitenkin olevan kauempana kuin Mannerheimintie (vaikka monelle tilanne ei olekaan näin). Ja tuonne Ruotsiinkaan sitä ei (ainakaan aiemmin) pystynyt lähettämään suoraan, vaan ensin sinne Vantaan perukoille ja sieltä se sitten lähtee Ruotsiin. Jo logistiikassa palaa toista viikkoa.
Mutta siis temaman teemat:
1. Sony ei voi koskaan tehdä mitän väärin
2. Jos kuitenkin tekee, katso kohta 1
Tulee mieleen yksi pressaehdokas...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Härkänen on tehty siitä, että puhdistusta varten kamera pitäisi lähettää Ruotsiin. Ja vaikka Ruotsi ei ole kaukana, se tuntuu kuitenkin olevan kauempana kuin Mannerheimintie (vaikka monelle tilanne ei olekaan näin). Ja tuonne Ruotsiinkaan sitä ei (ainakaan aiemmin) pystynyt lähettämään suoraan, vaan ensin sinne Vantaan perukoille ja sieltä se sitten lähtee Ruotsiin. Jo logistiikassa palaa toista viikkoa.
Näin. Kamera viikoksi - kahdeksi pois käytöstä ja rahtikuluineen parisataa euroa kaikkineen max. puolen tunnin suht. simppelistä duunista, johon tarvikkeet (joilla pärjää vuosia) maksaa alle satasen. Sonyn sensorin putsauksessa kun ei ole mitään ihmeellistä, päinvastoin se on helppoa kun on lyhyt rekisterietäisyys ja sensori helposti tarjolla tätä varten. IBIS-vehkeissäkin se kennotäry parkkeeraa nimenomaan IBIS:in puhdistusta varten. Ei sille mitään käy jos edes semisti tietää mitä tekee ja on selvinpäin hommissa; tämänhän toi aiemmin postattu Philip Bloom:in "älä tee näin"-ohjevideo osoittaa.
Jos sitä sensori on oikeasti murjottuju DIY-hommissa niin ihan fine, että sen tai IBIS:in osalta takuu raukeaa. Mutta "ei saa lainkaan esim. märkäpestä itse tai kaikki takuu on mennyttä" ihan aivan puhdasta shaibaa etenkin kun mitään järkevää tapaa hoitaa tuota ns. virallisen kaavan mukaan ei ole.
Aikamoisia kehäpäätelmiä täytyy rakennella jossei tässä olevaa ongelmaa tajua. Ei se siitä selittelemällä miksikään muutu.
tn1krr kirjoitti:Aikamoisia kehäpäätelmiä täytyy rakennella jossei tässä olevaa ongelmaa tajua. Ei se siitä selittelemällä miksikään muutu.
Nyt vaan käyttäjäporukoiden toimesta painetta siihen, että Suomeen saadaan akkreditoitu takuuhuolto. Ei tarvitse mennä kuin yhdet häät kesällä ohi suun, kun Sony löytyy järvestä. Ja se sana kiirii melko kauas.
Tai jos huolto pysyy Ruotsissa, niin Pro-kuvaajaksi rekisteröityneille huollon sijaislaite. Asennuskanta kun kasvaa, takuuhuoltotarpeita tulee väkisin lisää. Tämä on ihan tilastomatematiikkaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Tää koko keissi on surkuhupaisa. Itse Rajala on siis mitätöinyt omalla toiminnallaan aikanaan takuut sekä a7r1 että r2 kameroista jotka se mulle myi. Eli ovat putsanneet kennot kun olen asioinut liikkeessä siinä samalla.
Maffer kirjoitti:Tää koko keissi on surkuhupaisa. Itse Rajala on siis mitätöinyt omalla toiminnallaan aikanaan takuut sekä a7r1 että r2 kameroista jotka se mulle myi. Eli ovat putsanneet kennot kun olen asioinut liikkeessä siinä samalla.
nimenomaan.
soitin rajalaan jotka sentään myyvät tuhansilla&tuhansilla €uroilla sonyn tavaraa.
ne sano, että tänne vaan (postitralo, helsinki) , joku 45 ekuu sony peilittömän kennonpuhdistus, puhdistuksen suorittaa Fokan huolto siellä!
kysyin tästä takuu asiasta, ja Rajalan myyjä sano, etteivät ole moisesta kuulleet, eikä ollut kollegakaan kun se kysy vielä siltä samaa asiaa. Mutta sano ne, että voivat ne sen lähettää ruottiinkin jos asiakas haluaa, mutta foka kuulemma hoitaa puhdistuksen hyvin.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Ei kai tässä muuta härkästä ole kuin homma, jonka muissa laitteissa voi hoitaa käden käänteessä itse, vaatii Sony-asiakkaalta puolitoistasataa pelimerkkiä ja pari viikon vieroituksen kamerasta. Mitä sanovat duunikseen Sonylla kuvaavat? Ilmeisesti Sonyja pitää ostaa aina kaksi, jos toinen sattuu olemaan Ruotsissa rannehihnan vaihdossa...
aikaarska kirjoitti: Ymmärrän kyllä huolen takuusta, mutta en usko että Sonyllakaan ollaan niin armottomia, että jos kameran takarulla ei toimi niin katsotaan ensimmäiseksi mikroskoopilla kennoa, että onko sitä mahdollisesti puhdistettu lastalla...
Ei varmasti olla. Ja tästä on ihan ennakkopäätöksiäkin automaailmasta (tännehän ei saa postata ilman autovertausta). Jos autoa on esim. "piristetty" lastutuksella, ei se mitätöi takuuta vaikkapa ovien lukituksen osalta. Voimalinjan osalta kylläkin.
Autovertaukset ovat mukavia... Joko kameroissa on sähköinen huoltokirja (, josta Ruotsin huolto näkisi, että putsaus on tehty valtuutetussa huollossa)?
Riippumatta siitä missä kameran kenno on putsattu, olisi takuuaikana Sonyn osoitettava, että se on putsattu "väärässä paikassa". Ei tarvita kuittia, valokuvaa eikä muutakaan todistetta, että kenno on putsattu valtuutetussa huollossa.
aikaarska kirjoitti: Ymmärrän kyllä huolen takuusta, mutta en usko että Sonyllakaan ollaan niin armottomia, että jos kameran takarulla ei toimi niin katsotaan ensimmäiseksi mikroskoopilla kennoa, että onko sitä mahdollisesti puhdistettu lastalla...
Ei varmasti olla. Ja tästä on ihan ennakkopäätöksiäkin automaailmasta (tännehän ei saa postata ilman autovertausta). Jos autoa on esim. "piristetty" lastutuksella, ei se mitätöi takuuta vaikkapa ovien lukituksen osalta. Voimalinjan osalta kylläkin.
Autovertaukset ovat mukavia... Joko kameroissa on sähköinen huoltokirja (, josta Ruotsin huolto näkisi, että putsaus on tehty valtuutetussa huollossa)?
Riippumatta siitä missä kameran kenno on putsattu, olisi takuuaikana Sonyn osoitettava, että se on putsattu "väärässä paikassa". Ei tarvita kuittia, valokuvaa eikä muutakaan todistetta, että kenno on putsattu valtuutetussa huollossa.
Joo, alkoi kiinnostamaan ihan periaatteessa tämä asia, ja soitin juuri Fokaan kun minulla on hyvät suhteet sinne ja tunnen porukkaa siellä.
Teknikko sanoi, että putsaavat myös Sonyn kennoja siellä. Eikä mitään erikoisempaa haastetta niiden kanssa.
Mainitsin tämän takuuasian, ja heillä ei ollut mitään kantaa siihen asiaan. Sanoi vain, että joo, onhan se mahdollista että jos puhdistuksen takia kamera/kenno hajoaa, niin ei mene takuuseen...
Sen verran kysyin vielä, että minkälainen heidän "märkäpuhdistus" on, vastaus oli, että suhteellisen kevyt sellainen, ettei kennoon tule mitään puhdistuksesta. Mutta, että yleensä normaalit pilkut lähtevät pois mitkä eivät käsipuhaltimella ole lähteneet...
Viimeksi muokannut aikaarska, Tammi 10, 2018 11 : 59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Tässähän tarvittaisiin ennakkotapaus, jossa kameran kenno on putsailtu esim. kameran myyneessä liikkeessä tai liikkeen käyttämässä huoltoliikkeessä ja sitten kameraan on tullut joku takuunalainen vika, jota Sony ei suostu korjaamaan takuuseen, koska kameraan on tehty huolto ei-valtuutetussa liikkeessä ja johonka soppaan Suomen kuluttaja-asiamies on myös antanut lausuntonsa.
On näistä vastaavista esimerkkejä esim. kalastusvälinepuolella ihan riittämiin. Porukat ostaa jenkkimerkkejä ja lähettävät ne sitten kiltisti huoltoon valmistajalle. Saattaapi perhovapakin tulla huollosta tai takuukorjauksesta jopa saman vuoden aikana, tosin ei aina.
Jos huoltoliikkeen suorittaman puhdistuksen yhteydessä kameran kenno hajoaa, niin eiköhän siellä korvaukset suoritella ihan sen huoltoliikkeen puolelta ja heillä varmasti on vakuutukset näitä juttuja varten kunnossa. Toki jos siinä sitten samalla menee KOKO takuu, niin eihän tuo oikein ole.
Luin vasta nyt tämän ketjun, enkä voi kun ihmetellä.
Kenno roskaantuu aivan varmasti jossakin vaiheessa. Sen puhdistaminen on suoraviivainen operaatio - kameran perushuoltoa. Tämä on jotakuinkin se viimeinen show-stopperi minulle, jos missään vaiheessa hairahtuisin harkitsemaan Ponia ykkösrungoksi. En takuulla lähetä runkoa minnekään kennon puhdistusta varten. Jestas, mitä pölvästejä.
rolsen kirjoitti:Tässähän tarvittaisiin ennakkotapaus, jossa kameran kenno on putsailtu esim. kameran myyneessä liikkeessä tai liikkeen käyttämässä huoltoliikkeessä ja sitten kameraan on tullut joku takuunalainen vika, jota Sony ei suostu korjaamaan takuuseen, koska kameraan on tehty huolto ei-valtuutetussa liikkeessä ja johonka soppaan Suomen kuluttaja-asiamies on myös antanut lausuntonsa.
On näistä vastaavista esimerkkejä esim. kalastusvälinepuolella ihan riittämiin. Porukat ostaa jenkkimerkkejä ja lähettävät ne sitten kiltisti huoltoon valmistajalle. Saattaapi perhovapakin tulla huollosta tai takuukorjauksesta jopa saman vuoden aikana, tosin ei aina.
Jos huoltoliikkeen suorittaman puhdistuksen yhteydessä kameran kenno hajoaa, niin eiköhän siellä korvaukset suoritella ihan sen huoltoliikkeen puolelta ja heillä varmasti on vakuutukset näitä juttuja varten kunnossa. Toki jos siinä sitten samalla menee KOKO takuu, niin eihän tuo oikein ole.
Tuohon viittasin jo aiemmin, että todistustaakka syy-seuraussuhteista yms. siirtyy nykykäytännön puolesta Sonylle saman tien, kun vie asian lautakuntaan epäselvässä tilanteessa. Jos kennonpuhdistus on business-as-usual mille tahansa kamerahuollolle, siinä on Sonyllä selittämistä yrittäessään luikerrella takuusta.
Kryptos kirjoitti:Luin vasta nyt tämän ketjun, enkä voi kun ihmetellä.
Kenno roskaantuu aivan varmasti jossakin vaiheessa. Sen puhdistaminen on suoraviivainen operaatio - kameran perushuoltoa. Tämä on jotakuinkin se viimeinen show-stopperi minulle, jos missään vaiheessa hairahtuisin harkitsemaan Ponia ykkösrungoksi. En takuulla lähetä runkoa minnekään kennon puhdistusta varten. Jestas, mitä pölvästejä.
juuh. ja huoh. soitin ja kysäsin tätä siis rajalasta. en usko, että paljon kukaan on lähettänyt sonyjansa ruottiin kennopuhdistusta varten!!
rajalalta sanottiin, että tänne vaan, fokan huolto putsaa. ihan normi meininki. tästä on tehty kärpäsestä härkänen!!
mikään pröö ei lähetä kameraa ruottiin kennopuhdistusta varten, ellei niitä kameroita ole käytössä useampia ja yhtä voi lähettää parin viikon huoltoreisulle.ja ehkä jos on joku pröö sopimus vielä.
oikea pröö luottaa varmasti kennoputsauksen osalta kunnon suomalaiseen huoltopalveluun, tai putsaa jopa kennonsa itse.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Olisiko kellään aikaa ja energiaa kysyä Sonylta somessa tätä asiaa? Itse kun en ole facebookissa tai muissa palveluissa. Pitäisin asiallisena keskustella siitä, että kennon voisi puhdistuttaa myös Suomessa tarpeen mukaan ja takuusta ei joutuisi olemaan huolissaan. Luulisi julkisen palautteen olevan se asia, jota yhtiö kuuntelee...
Samaa sontaa näyttää tämä olevan kuin Tamroninkin huolto. Optiikka pitäisi lähettää takuuhuoltoon Ruotsiin itse käyttäen kuriiria, joka ei vastaa mistään.
Kryptos kirjoitti:Luin vasta nyt tämän ketjun, enkä voi kun ihmetellä.
Kenno roskaantuu aivan varmasti jossakin vaiheessa. Sen puhdistaminen on suoraviivainen operaatio - kameran perushuoltoa. Tämä on jotakuinkin se viimeinen show-stopperi minulle, jos missään vaiheessa hairahtuisin harkitsemaan Ponia ykkösrungoksi. En takuulla lähetä runkoa minnekään kennon puhdistusta varten. Jestas, mitä pölvästejä.
juuh. ja huoh. soitin ja kysäsin tätä siis rajalasta. en usko, että paljon kukaan on lähettänyt sonyjansa ruottiin kennopuhdistusta varten!!
rajalalta sanottiin, että tänne vaan, fokan huolto putsaa. ihan normi meininki. tästä on tehty kärpäsestä härkänen!!
mikään pröö ei lähetä kameraa ruottiin kennopuhdistusta varten, ellei niitä kameroita ole käytössä useampia ja yhtä voi lähettää parin viikon huoltoreisulle.ja ehkä jos on joku pröö sopimus vielä.
oikea pröö luottaa varmasti kennoputsauksen osalta kunnon suomalaiseen huoltopalveluun, tai putsaa jopa kennonsa itse.
Niin siis saahan tuon lähettää vaikka mihin. Kuitenkin
Kyllä tämä selvitettiin perinpohjin. Haettiin joku teknisen tuen Sony supervisor paikalle ja pyydettiin häneltä yhtiön kanta asiaan. Helpdeski lopulta mailasi tuon kannan minulle, kun pyysin sitä varta vasten kirjallisena. Tätä ennen 2 eri tahoa, myyjäliike ja huolto sai saman vastauksen, mutta en uskonut ja kysyin vielä itse. Asiaa kysyttiin vain ja ainoastaan kennon puhdistukseen liittyen mm niin, että voisiko JAS tekniikka ammattilaisina puhdistaa tuon kennon. Kyllä voi, mutta takuu loppuu siihen.
Kryptos kirjoitti:Luin vasta nyt tämän ketjun, enkä voi kun ihmetellä.
Kenno roskaantuu aivan varmasti jossakin vaiheessa. Sen puhdistaminen on suoraviivainen operaatio - kameran perushuoltoa. Tämä on jotakuinkin se viimeinen show-stopperi minulle, jos missään vaiheessa hairahtuisin harkitsemaan Ponia ykkösrungoksi. En takuulla lähetä runkoa minnekään kennon puhdistusta varten. Jestas, mitä pölvästejä.
juuh. ja huoh. soitin ja kysäsin tätä siis rajalasta. en usko, että paljon kukaan on lähettänyt sonyjansa ruottiin kennopuhdistusta varten!!
rajalalta sanottiin, että tänne vaan, fokan huolto putsaa. ihan normi meininki. tästä on tehty kärpäsestä härkänen!!
mikään pröö ei lähetä kameraa ruottiin kennopuhdistusta varten, ellei niitä kameroita ole käytössä useampia ja yhtä voi lähettää parin viikon huoltoreisulle.ja ehkä jos on joku pröö sopimus vielä.
oikea pröö luottaa varmasti kennoputsauksen osalta kunnon suomalaiseen huoltopalveluun, tai putsaa jopa kennonsa itse.
Niin siis saahan tuon lähettää vaikka mihin. Kuitenkin
Kyllä tämä selvitettiin perinpohjin. Haettiin joku teknisen tuen Sony supervisor paikalle ja pyydettiin häneltä yhtiön kanta asiaan. Helpdeski lopulta mailasi tuon kannan minulle, kun pyysin sitä varta vasten kirjallisena. Tätä ennen 2 eri tahoa, myyjäliike ja huolto sai saman vastauksen, mutta en uskonut ja kysyin vielä itse. Asiaa kysyttiin vain ja ainoastaan kennon puhdistukseen liittyen mm niin, että voisiko JAS tekniikka ammattilaisina puhdistaa tuon kennon. Kyllä voi, mutta takuu loppuu siihen.
onkx soni ostanut tolta jonkun logistiikka palvelun suunnillensa suomalaisten kuluttajien iloksi?? tuskin sieltä oikeasti saa mitään palvelua, kämäsiä ohjeita vaan.
soni on niin hukassa ton 'palvelunsa' kanssa. sylettää tää toiminta. soni on hyvä firma ja niillä on hyviä tuotteita, mutta jotkut jutut kusee niin totaallisesti. niinkuin nykyään suomessa monikin asia. kekkosen aikaan oli paljon paremmin.
pitäis ymmärtää maksaa jostain palvelusta kunnon firmalle. kyllä pitäis olla varaa, pitäis varamaan suositella jotain tuottoisaa bitcoin sijoitusta että vois kustantaa käyttäjillensä rupisen putsauspalvelu laillistamisen JASsissa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
onkx soni ostanut tolta jonkun logistiikka palvelun suunnillensa suomalaisten kuluttajien iloksi?? tuskin sieltä oikeasti saa mitään palvelua, kämäsiä ohjeita vaan.
Selvitäpä se. Josko Infocare onkin kaapannut Sonin liiketoiminnan täällä Suomessa ja pitää Sekutake Katamotoa siivouskomerossa vankina??!!
soni on niin hukassa ton 'palvelunsa' kanssa. sylettää tää toiminta. soni on hyvä firma ja niillä on hyviä tuotteita, mutta jotkut jutut kusee niin totaallisesti. niinkuin nykyään suomessa monikin asia. kekkosen aikaan oli paljon paremmin.
Tää on kyl niin totta. Aikanaan VR meni lakkoon. Kekkonen sanoi aamulla radiossa (TV:ssä?) että eiköhän me mennä poijjaat töihin. No, se lakko olikin sitten taputeltu se. Kyllähän yksi Japani laitettaisiin ojennukseen, jos täällä olisi vain munaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
oukki, joo noh toi inofocarewörkkishoppi vaikuttaa astetta fixummalta, mutta toisaalta voi kysyä, etteikö sinne mahataviin yli 3000 m² tuotatotiloihin ole saatu parille raasulle osaaikaiselle teknikolle työtilaa vaikkapa kameroiden pikku huoltoihi..n. NIIN, ei ehkä järkee, niin miksi ei sitten ulkoistaisi kennojen puhdistusta fokalle tai Jassille, ihan maksullisena palveluna, ja PRO palvelun ostajalle ihan ilmaiseksi?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini