Pentax K-1, K-1 II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viesti:

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No en yllättyisi jos sillä on pelattu pesäpalloa. Ainoa toimiva lasi minkä olen Kameratorilta saanut käytettynä on ollut Nikkor 85mm PC-D joka tuli suoraan jonkun keräilijän vitriinistä ihan kirjaimellisesti.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Eipä nuo revikat rajoitu tohon kolmesatkuun. Ihan jokaisesta tinakannusta löytyy vähintään 8/10 keskiarvon sharpness about. Joo? Ei ota mitään selvää. No vanhat helmet on niitä K-sarjan laseja näemmä mistä on näkynyt esimerkkejä ihan muualla Sonyyn liimattuna.
Käyttäjäarvioihin täytyy tietysti suhtautua varauksella. Siellä on niin monenlaista arvion tekijää. Samaa pätee netin kaikkiin käyttäjäarvioihin.
Jos oikeasti haluaa saada tarkempaa tietoa niin täytyy luovia useampia lähteitä, katsella objektiivilla otettuja täyden reson kuvia ja hyvässä tapauksessa löytää joitakin ihan kunnon testejä joissa tarjoilla numeerisia testituloksia resoluutiosta keskeltä ja laidoilta...Ja vetää itse omat johtopäätökset.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viesti:

Revikkaa löytyy monesta merkistä numeroiden muodossa mutta nämä on arvioitu (jos tuurilla kokemuksia löytyy) hyviksi tai tosihyviksi joten heikoilla hangilla sen suhteen. Photozonessa on jotain hieman uudempaa lasiakin vaan nekin kropilla sudittu.
aikaarska

Maffer kirjoitti:Revikkaa löytyy monesta merkistä numeroiden muodossa mutta nämä on arvioitu (jos tuurilla kokemuksia löytyy) hyviksi tai tosihyviksi joten heikoilla hangilla sen suhteen. Photozonessa on jotain hieman uudempaa lasiakin vaan nekin kropilla sudittu.
Näinhän se on...

Se mikä Pentax valokuvaajana on omalla tavallaan hauskaa, että sitä tuntee olevansa varsin oman tiensä kulkija, omaperäinen harrastaja kun erilaisia objektiiveja on niin kirjava valikoima mitä tähän systeemiin on tarjolla ja niitä on myös pakko hankkia hyötykäyttöön kun ihan uusimpia seksikkäitä malleja ei välttämättä ole edes saatavilla!
Löytämisen iloa esiintyy normaalia enemmän, sitten kun onnistuu nappaamaan jonkun hyvän kakkulan K-1:n nokalle ;-)

nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

aikaarska kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Revikkaa löytyy monesta merkistä numeroiden muodossa mutta nämä on arvioitu (jos tuurilla kokemuksia löytyy) hyviksi tai tosihyviksi joten heikoilla hangilla sen suhteen. Photozonessa on jotain hieman uudempaa lasiakin vaan nekin kropilla sudittu.
Näinhän se on...

Se mikä Pentax valokuvaajana on omalla tavallaan hauskaa, että sitä tuntee olevansa varsin oman tiensä kulkija, omaperäinen harrastaja kun erilaisia objektiiveja on niin kirjava valikoima mitä tähän systeemiin on tarjolla ja niitä on myös pakko hankkia hyötykäyttöön kun ihan uusimpia seksikkäitä malleja ei välttämättä ole edes saatavilla!
Löytämisen iloa esiintyy normaalia enemmän, sitten kun onnistuu nappaamaan jonkun hyvän kakkulan K-1:n nokalle ;-)
Eläköön se erilainen "onnentunne" :-)
aikaarska

nomad kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:
Näinhän se on...

Eläköön se erilainen "onnentunne" :-)
Juu...Joku ostaa uuden hienon puisen ruokapöydän kaupasta, joku osaava tekee sellaisen itse kotimaisesta puusta, tai ostaa käytetyn wanhan ja entisöi sen uutta paremmaksi.
Jollekin unelmien täyttymys on saada "vain" pari vuotta vanha järkkäri käytettynä, joku ei ole onnellinen ellei kameralaukussa ole aina markkinoiden uusin malli.

rgbmode

Viesti Kirjoittaja rgbmode »

Joku voi olla tyytyväinen jo olemassa olevaan kuvausvälineistöönsä. Joku toinen taas huomaa kauhukseen että – voi elämän kevät! – markkinoilta puuttuu juuri se putki millä voisi saada sen Unelmien Täyttymyksen Hyvän Kuvan ehkä vielä hiukan paremmalla resoluutiolla. Sisyfoksen rinne.
Maffer
Viesti:

Lähestymiskulma on ennemminkin se, että puusepältä puuttuu se varsi vasarasta. T/S obiskojen tarjonnasta löytyy realistiset ja käyttökelpoiset vaihtoehdot seuraavasti:

-Samy 24mm
-Mirex T/S adapter + Mamiyan pari 645-formaatin putkea ~50mm ja ~90mm polttiksille

Se, kuinka toimivia nuo käytännössä on, on suuri kysymys kun kokemuksia ei juuri löydy. Arska testaili tuota Samya ja sen perusteella taas voi todeta että jälki on parhaimmillaan Canon 20MP tasoa pixel shiftin kanssa.
Koestaja

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

Tuossa Cp+ haastattelun 2. osa:

https://www.pentaxforums.com/articles/c ... art-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hyvä, etteivät hukkaa resulsseja Q-linjaan enää tässä vaiheessa.
Pentax/Ricoh
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

Tässä kun jatkuvasti moititaan näitä vanhoja ja "vanhoja" objektiiveja niin olen pannut merkille, ettei ketjuun ole tullut käyttökokemuksia näiden vanhojen objektiivien parhaimmistosta K-1:n kanssa.

Esim. Limited objektiiveista on kokemuksia kirjoitettu vain 43:sta, joka on optisesti niistä heikoin ja F/FA* sarjoista vain Arskan 300:n on mainittu.
Koestaja

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

jmra kirjoitti:Tässä kun jatkuvasti moititaan näitä vanhoja ja "vanhoja" objektiiveja niin olen pannut merkille, ettei ketjuun ole tullut käyttökokemuksia näiden vanhojen objektiivien parhaimmistosta K-1:n kanssa.

Esim. Limited objektiiveista on kokemuksia kirjoitettu vain 43:sta, joka on optisesti niistä heikoin ja F/FA* sarjoista vain Arskan 300:n on mainittu.
Oli viime vuoden puolella jotain mainintaa 31:stä ja 77:sta, samalta kaverilta, jolta Maffer 43:n osti.

Itse olen tainnut mainita FA-sarjan 50/1.4:n ja 100/2.8 macron toimivan oikein mainiosti. Macro jopa erinomaisesti. Sen paremmista ei kokemusta.. Limitedeistä omistan enää vain croppi 70:n joka sekin toimii varauksin hienosti ;) . Kulmapiirtoja siltä ei tartte kauheasti odottaa, mutta reunat toimivat ihan jees jo täydellä aukolla.
Pentax/Ricoh
Maffer
Viesti:

Olihan tässä yksi FA31mm käyttäjä kuka siirtyi Sony-leiriin. Pahoittelen, nick hukassa (fami?). Sonyn perässä käytettynä olen nähnyt siitä enemmänkin matskua ja terävä se on kunhan stoppaa pari aukkoa mikäli laidasta laitaan haluaa skarpin.

Etsin järkihintaisia K-sarjan laseja, 28/3.5 ja 35/3.5 viime syksynä vaan mistään ei löytynyt sellaiseen hintaan mitä huvittaisi noista padoista maksaa kun ovat vielä liveview-vammautettuja automaattisen aukon tuen puutteen takia.

FA43mm on väärinkäsityksen takia "heikoin". Sen tarkennustaso on jojo kuten Zeiss 28/2 ja sen takia revikoissa mainitaan usein pehmeät reunat. Ei se juurikaan Zeissin 50mm planarille häviä kun stopataan f/5.6 - 8.
tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Maffer kirjoitti:Lähestymiskulma on ennemminkin se, että puusepältä puuttuu se varsi vasarasta.
Ja kaiken lisäksi nauloistakin on jo luovuttu miltei kokonaan. Ruuvit ja ruuvinväännin ovat korvanneet vasarankin, joten tuskin sitä varttakaan siihen enää tarvitaan.
tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

jmra kirjoitti:Tässä kun jatkuvasti moititaan näitä vanhoja ja "vanhoja" objektiiveja niin olen pannut merkille, ettei ketjuun ole tullut käyttökokemuksia näiden vanhojen objektiivien parhaimmistosta K-1:n kanssa.

Kevyellä testauksella näyttäisi siltä, että M100/4 makro kamppailee kuvanlaadussa hyvin uutta 28-105:ttä vastaan. Eihän tuo jälkimmäinen ole makro (josko tuo ensimmäinenkään nykymittapuulla), mutta niiltä osin kuin noita voi verrata.

Mitkä on vanhoja tai "vanhoja"? Eikös 31, 43 ja 77 ole vieläkin myynnissä uusina?
Maffer
Viesti:

On ne ainakin tilauskamaa suomalaisissa kivijalkaliikkeissä. Näppärästihän nekin voisi "uusia" tähän päivään jos tahtoa olisi. Ruuvitarkennus mäkeen ja pinnoitetteet uusiksi.
aikaarska

Hyviä Pentax objektiiveja

No minä voisin mainita muutaman positiivisen tapauksen lisää, siis Pentax objektiiveista. Olen käyttänyt niitä sekä 42mp Sony A7RII ja 36mp Pentax K-1 kanssa.
FA*300/4.5 olikin jo puheena, ja se tosiaan on optisesti laatutele. Enkä yhtään liioittele.

Sitten Pentaxin-A 28/2.8 piskuiseen primeen olen ollut tyytyväinen. Se on hyvä maisemaobjektiivi. Täydellä aukolla jo käyttökelpoinen, mutta oikein terävä laidasta laitaan kun himmentää vaikkapa f/8 aukolle. Tämä on luotettava peruslasi.

Pentax D-FA 50/2.8 macro. Aivan loistava macro ja normaali objektiivi. Terävä kuin mikä. Koko silti hyvin hillitty.

jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

Minulla on F 28/2.8 joka on optisesti tuo A-sarjalaisen kanssa identtinen. Olen kyllä tykännyt. Pieni ja tekee varsin hienoa jälkeä. Tosin vain kropin kanssa kokemusta siitäkin.

Torifiissä näyttää muuten joku liike myyvän käytettyä 31 Limitediä mielestäni mukavaan hintaan.
aikaarska

jmra kirjoitti:Minulla on F 28/2.8 joka on optisesti tuo A-sarjalaisen kanssa identtinen. Olen kyllä tykännyt. Pieni ja tekee varsin hienoa jälkeä. Tosin vain kropin kanssa kokemusta siitäkin.

Torifiissä näyttää muuten joku liike myyvän käytettyä 31 Limitediä mielestäni mukavaan hintaan.
Mikkelissä olisi oikein kameraliikkeessä myös yksi käytetty:

http://www.kameraliike.fi/epages/kamera ... YTPENTAX31" onclick="window.open(this.href);return false;

...Näytti olevan muutakin Pentaxia.

aikaarska

Pentax näpertelijä

Täytyypä tässä vielä illan ratoksi kertoa mukava pikku tarina Pentax harrastajan tosielämästä.

Pentax FA 24-90/3.5-4.5 on älyttömän kätevä pikku zuumi kinokameraan. Ei mikään huippulasi, mutta tekee varsin mukavaa jälkeä kuitenkin. Kooltaan erittäin kompakti.

Harmi, ettei sitä enää valmisteta (Pentax saisi muuten tuottaa tästä uuden paremman version digirunkoihin!). Ja suht. vaikea löytää käytettynäkään, pari kertaa kuussa sitä kuitenkin näkee ebaylla. Minä ostin satasella sellaisen (normaalisti liikkuvat n. 200-300€ tietämillä käytettynä). Mutta siinä oli kunnon skraidu etulinssissä, siksi se oli niin edullinen. Muuten kuitenkin hyvässä kunnossa vastavalosuojineen.
Kuvittelin, ettei naarmu vaikuttaisi niin paljon valokuviin. Ikävä kyllä, se vaikutti. Ei täydellä aukolla, mutta jo f/8 aukolla monotonista valkoista talvimaisemaa kuvattaessa kuvissa näkyi selvästi naarmun aiheuttama varjostuma. F16 aukolla näkyi jo hyvinkin tarkkaan ja selvästi. Ei kiva...

Mutta koin ison riemun kun eräs suomalainen pentaxkuvaaja tarjosi minulle rikkinäistä FA 24-90 zoomiaan varaosiksi! Hän oli kaatunut sen kanssa, ja jumitteli yms. pikkuvikaa tullut, se ei enää ollut korjattavissa - mutta etulasi oli ehjä!

Niinpä sain sitten tämän rikkinäisen objektiivin varaosiksi pientä korvausta vastaan. Kävin kysymyssä Mustonen&Laine korjaamolta vielä pientä ohjetta, ja ryhdyin etummaisen lasielementin vaihtoon omin päin...Ei ollut mikään erityisen vaikea homma. Pientä huolellista näpertlyä se vaati, mutta sellainenhan vain piristää vaihteeksi ;-)

Nyt minulla on hienosti toimiva FA 24-90 ilman naarmuja. Jees. Tälläistä tämä on poloisen Pentax kuvaajan elämä. Täytyy kierrättää wanhaa kamaa ja näpertää itselleen objektiiveja. ..Mutta voi se onnistumisen tunne!

ruutu

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Jollakin sivustolla törmäsin videopätkään, jossa putsattiin vanha linssi näppärästi. Tötterö palasiksi, linssit pesuun ja uudelleen kokooon ja taas pelitti.
Vastaa Viestiin