Pentax K-1, K-1 II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nsamppa kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Toiseks paras oli arskan mainitsema croppilaajisten käyttö täyskennosessa. Aiemmin luulin, että täyskennonen hommataan juurikin helpottamaan laajispään objektiivien löytämistä ja cropit on sitten teleilyyn.
No siis mä kävin tuossa pitkään jaakobin painia laajiszuumista A7SII:n keulille. Ajattelin että valinta olis itsestään selvästi Sonyn 16-35. Eipä ollut. Tuli hommattua Sonyn 10-18 croppilaajis. Mielestäni oikein nappi valinta mulle, mun tarpeisiin. Se tulee mulle video touhuihin niin sen kun iskee gimbalin kyytiin, niin arvostaa keveyttä huomattavasti. Samoin gimbalin kanssa arvostaa sitä ettei linssi pitene kovinkaan paljoa zuumatessa. Ei joudu roplailu hommiin niin herkästi. Lisäksi kuvat kun saa helposti läpiteräviksi niin tuossa tapauksessa on mun mielestä oikein arvostettava piirre. Sokeri kakun päällä on että toi linssi toimii ff:ssa noin 12-16 välillä, niin mielestäni ratkaisuni on ollut oikein onnistunut.

Tarpeita on erilaisia.
Tätä juurikin tarkoitin. Tottahan, jos parasta tahtoo, niin joku erinomainen kinolaajis tukemaan koko kinokennon resoluutioarsenaalia. Koko vaan tahtoo kasvaa melkoisesti, varsinkin jos haluaa valovoimaa samalla!
Itse olen huomannut, että laajistarpeeni täyttää hyvinkin suht. asiallisen kokoiset & asiallisesti piirtävät Samyang 12/2.8 kalansilmä, ja Samyang 14/2.8. Zuumina tällä hetkellä maltillisen kokoinen 12-24/4 (APS-C lasi) joka piirtää bonuksena vielä 18-24 alueella kinoruudun täyteen tyydyttävällä kuvanlaadulla.
Mielestäni kinoformaatti on parhaimillaan 24mm - 200mm alueella. Kun taas kinozuumeista 24-70/2.8 ja 70-200/2.8 (f/4) ovat lähes pakkohankinta. Hyvänlaatuinen 70-300/4.5-5.6 telezuumi menettelee myös kompaktina vaihtoehtona.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Koestaja

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

Naurattaa noi Helin lässytykset, mut eipä niistä sen enempää.. ilmeisesti kusin muroihin tietämättäni. So be it.. ihme trollaamisyrityksiä täällä. Haluatteko todella samaa shaibaa "omiin" ketjuihinne takaisin samalla mitalla? Suomifoorumimeininki.. jos ittellä ei oo kivaa niin kellään muullakaan ei saa olla?

..

On tuo Sigman 35/1.4 vaan aikas kiva lasi tuli huomattua tänään.. ei ole jakoa halpis 35/2.4 rimpulalla sitten millään maisemakuvauksessa varsinkin :( . Mut sit kun kattelee mitä tuolla kroppilasilla on saanut aikaan kinossa niin erot kaventuu ja jopa katoaa loppuen lopuksi. Reunapiirto vaan omissa kuvissa näyttelee häviävän pientä osuutta mihinkään. Ja aukot 1.4-2 tuolla polttovälillä.. joutuu silti pohtii et pitäiskö.. kivan tuntuinen kakkula ja on se vaan hyvä heti levällään. Hmmm.. halu vs. tarve. Ja vanhempi 85/1.4 ex.. kelpais. Mut tarviinko.. joskus vähempi on enempi. Art 85:sta en tarvii ainakaan, tuli huomattua.

Suurin tarve ois ehkä jollekin telelle, kiinteä 200 tai 300. Voi olla että sekin on vain halu..

Kiinnostaisi jos jollain on kokemusta 200/2.8 lasista K-1:n parina jatkeella ja ilman. 300/4 toinen mitä mietin mut saattas olla jo liian marginaalitarve ja vähempi monipuolinen kinossa..
Pentax/Ricoh
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

. ]
Viimeksi muokannut Matti_JH, Helmi 26, 2017 4 : 05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Matti_JH
Viesti:

Onko tämä sinun oma ketju? Ja se ei ole heli, koet.. Koestaja. Ja trollaamisesta puheen ollen, jos vaikka se peiliin katsominen auttaisi ymmärtämään kommenttini. Eli vihjailet ko, että Maffer ei osaa kuvata? Vai kuka ei osaa?
Kyllä se niin on, että se sisältö on tällä foorumilla vähissä valokuvauksen kannalta.. mutta tää onkin digikamerafoorumi, joten mikäs siinä. Kyllä tätäkin puolta on kiva tonkia.

Hyvää päivän jatkoa teille.

Mielenkiintoinen reaktio sinänsä validiin kysymykseen tuollaisen purkauksen jälkeen. Mielenkiintoinen myös siihen nähden, että jäsen koestajalla on kaksi viestiä kuvat ja galleriat -alueella -ilman kuvia. Lähes sata prosenttia viesteistä näkyi olevan joko järjestelmädigit- tai optiikka-alueilla...

Että tosiaan, mikä/kuka oli tuon
Kyllä se niin on, että se sisältö on tällä foorumilla vähissä valokuvauksen kannalta.. mutta tää onkin digikamerafoorumi, joten mikäs siinä. Kyllä tätäkin puolta on kiva tonkia.

Hyvää päivän jatkoa teille.
Purkauksen kohde?
Koestaja

Täällä se Heli taas kirkuu kuin pikkutyttö huomion perässä :D .. kattele ihan omia peilikuvia. Itse aloit taas rääkymään vieraisiin pöytiin.

Kenenkään kuvaamistaitoja en arvostellut. Jos et sen selvää mun sanoista saa, niin voit jättää huomioimatta, en pahastu :) . Ai niin mut eihän se teitiltä onnistu, kun pakko saada jotain rääkäistyä. Näkeehän sen jo viestimäärästä.

Ota chill pill, niin kaikki on taas hyvin. :)
Pentax/Ricoh
tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Koestaja kirjoitti:Suurin tarve ois ehkä jollekin telelle, kiinteä 200 tai 300. Voi olla että sekin on vain halu..

Kiinnostaisi jos jollain on kokemusta 200/2.8 lasista K-1:n parina jatkeella ja ilman. 300/4 toinen mitä mietin mut saattas olla jo liian marginaalitarve ja vähempi monipuolinen kinossa..
Laita Pentaxin 70-200 (siinähän menisi polttovälit jatkeen kanssa 70-428mm). Onhan se iso, mutta kattaa paljon enemmän kuvaustarpeita kuin pelkkä 200/2.8. Minulla on vielä tuo 200/2.8 paketissa, kun olen miettinyt, mitä se tarjoaisi 70-200 lisäksi/sijaan. Jos se on vähääkään yhtä hyvä kuin 70-200 200:ssa, niin kyllä se kelpaa.

70-200 on ainakin hyvä myös jatkeen kanssa, joten samaa voi odottaa myös 200:lta. Ainut vaan, että Pentaxin HD DA 1.4x -jatke ei kata kinokennon koko kuva-alaa.
Matti_JH
Viesti:

Koestaja kirjoitti:Täällä se Heli taas kirkuu kuin pikkutyttö huomion perässä :D .. kattele ihan omia peilikuvia. Itse aloit taas rääkymään vieraisiin pöytiin.

Kenenkään kuvaamistaitoja en arvostellut. Jos et sen selvää mun sanoista saa, niin voit jättää huomioimatta, en pahastu :) . Ai niin mut eihän se teitiltä onnistu, kun pakko saada jotain rääkäistyä. Näkeehän sen jo viestimäärästä.

Se ei ole heli, koeta muistaa. Ja muutenkin oletko sitä mieltä, että jos ei omista penaa, ei saa täällä kirjoittaa?

No, olen samaa mieltä chili pillistä. Kohteesta vaan en... Ihmeellistä "keskustelua" Pikkutyttö rääkyä... Huomion hakemista... Jos tuolle tielle haluat lähteä niin onnea matkaan. Mieti, kyse on kamerasta. Ei siinä ole mitään henkilökohtaista. Elektroniikkaromua.

Mutta kiva tietää, että kyse oli väärinymmärryksestä. Asia sitä myöten selvä. Hyvää sunnuntaita. Siellä on komia talvikeli, että lähdetääs kaikki ottamaan siitä ilo irti.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Hel_NiS kirjoitti:
Koestaja kirjoitti:Täällä se Heli taas kirkuu kuin pikkutyttö huomion perässä :D .. kattele ihan omia peilikuvia. Itse aloit taas rääkymään vieraisiin pöytiin.

Se ei ole heli, koeta muistaa. Ja muutenkin oletko sitä mieltä, että jos ei omista penaa, ei saa täällä kirjoittaa?

No, olen samaa mieltä chili pillistä. Kohteesta vaan en... Ihmeellistä "keskustelua" Pikkutyttö rääkyä... Huomion hakemista... Jos tuolle tielle haluat lähteä niin onnea matkaan. Mieti, kyse on kamerasta. Ei siinä ole mitään henkilökohtaista. Elektroniikkaromua.

Mutta kiva tietää, että kyse oli väärinymmärryksestä. Asia sitä myöten selvä. Hyvää sunnuntaita. Siellä on komia talvikeli, että lähdetääs kaikki ottamaan siitä ilo irti.
+1
Koestaja

tehodia kirjoitti:
Laita Pentaxin 70-200 (siinähän menisi polttovälit jatkeen kanssa 70-428mm). Onhan se iso, mutta kattaa paljon enemmän kuvaustarpeita kuin pelkkä 200/2.8. Minulla on vielä tuo 200/2.8 paketissa, kun olen miettinyt, mitä se tarjoaisi 70-200 lisäksi/sijaan. Jos se on vähääkään yhtä hyvä kuin 70-200 200:ssa, niin kyllä se kelpaa.

70-200 on ainakin hyvä myös jatkeen kanssa, joten samaa voi odottaa myös 200:lta. Ainut vaan, että Pentaxin HD DA 1.4x -jatke ei kata kinokennon koko kuva-alaa.
Kiitos tehodialle aiheeseen liittyvästä asiallisesta viestistä.

Toi 70-200 on liian iso/kallis/painava omaan makuun. Hyvä varmasti ja se joustavin vaihtoehto. Mut ei mulle, myöskin toi jatke on listalta hintansa ja kinokattamattomuutensa vuoksi pois.

DA*200/2.8 on jo sen verran vanhahtava designi et epäilyttää, myös miten jatkeilla kuva pehmiää ja purppurat pahenee.. 1 jatke on postissa jo tulossa kun halvalla löyty. Muistaakseni sama mitä aikaarska joskus kehui. Kokeilen nyt ainakin alkuun miten 100mm:n kanssa pelittää.

Tollaisia testailuita/kokemuksia ei vaan tunnu löytyvän mistään.. pitää taas itte kokeilla ehkä sit jos siihen päädyn. Laita tehodia tänne raporttia jos otat sen joskus käyttöön. :)
Pentax/Ricoh
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No sen verran voin sanoa että kokeilin viime syksynä eräässä kivijalkamyymälässä ollutta käytettyä DA 200/2.8 putkea ja se on aivan järkyttävästi parempi kuvanlaadultaan kuin tämä suttu M300/4* minkä ostin penafoorumien suositusten mukaan käytettynä. Joo 200 ei ole 300 mutta tuo 200mm putki on kropattuna parempi kuin tämä vanha M300/4 suttukasa.

Omiin tarpeisiini tuo 200mm sopii stopattuna f/5,6 aukolle. CA:t lähtee LR:n vivulla mäkeen kaikki pahimmat.

Heitän nyt vaihteeksi positiivisen mielipiteen tähän väliin: bulb timer on aivan perkeleen hyvä feature. Sen käyttö liveviewissä nimittäin (jos on sähköinen lasi) mallintaa histogrammin 20 minuutin valotukseen asti toisin kuin mikään muu laite aikaisemmin. Näytössä tosin näkyy pelkkää suhinaa hämärässä mutta histogrammista voi päätellä hyvinkin montako minuuttia tarvii vaan rullata ja antaa mennä.
Koestaja

Kiitos tästäkin Maffer, kuullostaa yllättävänkin positiiviselta :) .

K-1 tarjoaa kyllä paljon. Paljon on vielä kokeilematta mihin se taipuukaan. :)
Ties mitä muuta ne vielä firmiksiin keksivät lisätä.
Pentax/Ricoh
Maffer
Viesti:

Joo siksi niin välillä korpeaa kun muilta merkeiltä löytyy lasitavaraa mitä kaipaisi. Kokonaisuus on kuitenkin osiensa summa ja palapeli hankala.

Viehekalastus on hankalaa jos ei ole virveliä ja vapaa (CaSoNikon) mutta on läjä superkäteviä vieheitä. Pentaksilla tuntuu että heittelisi hyvällä virvelikitillä siiman päässä olevaa kiveä järveen :D
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

Maffer kirjoitti:kuin tämä suttu M300/4* minkä ostin penafoorumien suositusten mukaan käytettynä. Joo 200 ei ole 300 mutta tuo 200mm putki on kropattuna parempi kuin tämä vanha M300/4 suttukasa.
Katselin tämän viestin inspiroimana PentaxForums:n arvostelut ja kyllähän tuota M-sarjan 300:sta kehutaan ja osa jopa ihan maasta taivaaseen.

...mutta kun katsoo arvostelujen päivämääriä niin nehän on vanhojen matalaresoluutioisten kroppirutkujen aikakaudelta valtaosaltaan. Yksi oli ihan tän vuoden alusta ja yksi K-1:llä kokeilu viime vuoden kesältä. Sitä edellinen vuodelta 2014 ja loput vanhempia.

Eli lähdekritiikkiä voisi sen verran harrastaa että jos se yksi aino K-1:llä kuvannut kehuu (mikä ilmeisesti oli tilanne kun 300:n ostit) niin otanta on niin suppea ettei niillä kehuilla ole mitään arvoa.

EDIT: sen verran lisään että uudemmat ja optisesti ihan eri objektiivit F*- ja FA*-sarjalaiset 300/4.5 objektiivit on kyllä sitten selvästi parempia. Ainakin kropissa eriomaisia tosin K-1:stä en ole omistanut niin en osaa sanoa yhtään miten toimivat kinon kanssa reunoilta.
Maffer
Viesti:

Eipä nuo revikat rajoitu tohon kolmesatkuun. Ihan jokaisesta tinakannusta löytyy vähintään 8/10 keskiarvon sharpness about. Joo? Ei ota mitään selvää. No vanhat helmet on niitä K-sarjan laseja näemmä mistä on näkynyt esimerkkejä ihan muualla Sonyyn liimattuna.
tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Maffer kirjoitti:No sen verran voin sanoa että kokeilin viime syksynä eräässä kivijalkamyymälässä ollutta käytettyä DA 200/2.8 putkea ja se on aivan järkyttävästi parempi kuvanlaadultaan kuin tämä suttu M300/4* minkä ostin penafoorumien suositusten mukaan käytettynä. Joo 200 ei ole 300 mutta tuo 200mm putki on kropattuna parempi kuin tämä vanha M300/4 suttukasa.
Onhan siinä mahdollisuus, että tuossa 300:ssasi on jotain vikaa. Joku on räveltänyt sitä tai pudottanut joskus, tms. Mikä siinä eniten mättää? Tuskin se parhaimmillaankaan DA 200:n tasolle yltää, mutta ei siinä kaikilta osin ero pitäisi olla "aivan järkyttävä".

M200 puolestaan on tosi vaisu, mutta sen hintakin on vain 50-100 eur ...riippuen onko nokalla jokin suojasuodin vai ei. Ja silti M200:llakin voi otollisissa olosuhteissa saada melkein käyttökelpoista jälkeä.
Maffer
Viesti:

No en yllättyisi jos sillä on pelattu pesäpalloa. Ainoa toimiva lasi minkä olen Kameratorilta saanut käytettynä on ollut Nikkor 85mm PC-D joka tuli suoraan jonkun keräilijän vitriinistä ihan kirjaimellisesti.
aikaarska

Maffer kirjoitti:Eipä nuo revikat rajoitu tohon kolmesatkuun. Ihan jokaisesta tinakannusta löytyy vähintään 8/10 keskiarvon sharpness about. Joo? Ei ota mitään selvää. No vanhat helmet on niitä K-sarjan laseja näemmä mistä on näkynyt esimerkkejä ihan muualla Sonyyn liimattuna.
Käyttäjäarvioihin täytyy tietysti suhtautua varauksella. Siellä on niin monenlaista arvion tekijää. Samaa pätee netin kaikkiin käyttäjäarvioihin.
Jos oikeasti haluaa saada tarkempaa tietoa niin täytyy luovia useampia lähteitä, katsella objektiivilla otettuja täyden reson kuvia ja hyvässä tapauksessa löytää joitakin ihan kunnon testejä joissa tarjoilla numeerisia testituloksia resoluutiosta keskeltä ja laidoilta...Ja vetää itse omat johtopäätökset.

Maffer
Viesti:

Revikkaa löytyy monesta merkistä numeroiden muodossa mutta nämä on arvioitu (jos tuurilla kokemuksia löytyy) hyviksi tai tosihyviksi joten heikoilla hangilla sen suhteen. Photozonessa on jotain hieman uudempaa lasiakin vaan nekin kropilla sudittu.
aikaarska

Maffer kirjoitti:Revikkaa löytyy monesta merkistä numeroiden muodossa mutta nämä on arvioitu (jos tuurilla kokemuksia löytyy) hyviksi tai tosihyviksi joten heikoilla hangilla sen suhteen. Photozonessa on jotain hieman uudempaa lasiakin vaan nekin kropilla sudittu.
Näinhän se on...

Se mikä Pentax valokuvaajana on omalla tavallaan hauskaa, että sitä tuntee olevansa varsin oman tiensä kulkija, omaperäinen harrastaja kun erilaisia objektiiveja on niin kirjava valikoima mitä tähän systeemiin on tarjolla ja niitä on myös pakko hankkia hyötykäyttöön kun ihan uusimpia seksikkäitä malleja ei välttämättä ole edes saatavilla!
Löytämisen iloa esiintyy normaalia enemmän, sitten kun onnistuu nappaamaan jonkun hyvän kakkulan K-1:n nokalle ;-)

nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

aikaarska kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Revikkaa löytyy monesta merkistä numeroiden muodossa mutta nämä on arvioitu (jos tuurilla kokemuksia löytyy) hyviksi tai tosihyviksi joten heikoilla hangilla sen suhteen. Photozonessa on jotain hieman uudempaa lasiakin vaan nekin kropilla sudittu.
Näinhän se on...

Se mikä Pentax valokuvaajana on omalla tavallaan hauskaa, että sitä tuntee olevansa varsin oman tiensä kulkija, omaperäinen harrastaja kun erilaisia objektiiveja on niin kirjava valikoima mitä tähän systeemiin on tarjolla ja niitä on myös pakko hankkia hyötykäyttöön kun ihan uusimpia seksikkäitä malleja ei välttämättä ole edes saatavilla!
Löytämisen iloa esiintyy normaalia enemmän, sitten kun onnistuu nappaamaan jonkun hyvän kakkulan K-1:n nokalle ;-)
Eläköön se erilainen "onnentunne" :-)
Vastaa Viestiin