Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
JL Anttola kirjoitti:Soppiiko tässä kysyä, kun elektronisista etsimistä on kuitenkin kyse, että missä Olympuksen malleissa on OLED-etsin, ja mikä tyyppi se on niissä lopuissa? Sellasen tiedon löysin, että sisäänheittomallissa eli halvimmassa OMD:ssä eli kympissä sen kakkosversiossa on OLED (resoluutio tosin vain vajaa puolet tuosta Sonyn tulevasta). Tyttärelle laitettiin kympin kolmosversio; pittääkö olla huolissaan siitä, että etsin männöö pimiäks lähitulevaisuudessa? Entäs omassa EM 1:ssä (ykkösversio) tai Pen kutosta varten hommatussa erillisessä VF-4 etsimessä; en noiden spekseistä ihan pienellä kuukkelin käytöllä löytänyt tietoa etsimen panelin tyypistä?
JL Anttola
Sanoisin, ettei kannata olla huolissaan. Ei se niin pimeäksi mene, että harrastaja ehtisi häiriintyä. Silmäkin tottuu monenlaiseen.
Vaikka resoja ei ole kuin puolet tuosta Sonyn uudesta, niin silti 2.36M OLED ihan hyvä moneen makuun.
Käytännössä ainakin E-M1 mk2 etsin vetää matalammasta resosta huolimatta hyvin vertoja Sonyn etsimelle. Kummassakin on puolensa, mutta voin sanoa, että uusi Oly on ihan jees - olen käyttänyt sitä normioloissa, yökuvauksessa, kirkkailla keväthangilla, vaihtuvassa kaupunkikuvauksessa, toiminnassa ja ties missä.
PS Olyn VF-4 oli aikalaisekseen miellyttävä katsella, mutta todella kirkkaassa ympäristössä ympäriltä tulevat heijastukset haittasivat sen katsomista.
niffe kirjoitti:Oled oli alunperin Kodakin keksintö, mutta kai siinä jotain kehitystä on pitänyt tapahtua, koska näyttöjen kirkkaudet hiipuivat sen verran nopeasti, että tuskin sellaista noin laadukkaaseen ja kalliiseen kameraan laitettaisiin, vaikka se jonkun aikaa paremmalta näyttääkin.
Niin, sitä tarkoitinkin, että onhan OLED etsimiä ollut aikaisemminkin (sonyissakin), mutta tämä uusi on vain nyt uusin kehitysaskel niissä. Ei sen kummempaa tai vähempää.
Eikös jo se NEX-5:n irrallinen etsin ole OLED? Sen resokin on aika hyvä, kun ajatellaan että kohta 10 vuotta vanha kikotin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Maffer kirjoitti:Leicalla oli vastaava vuosia sitten.
Missä mallissa? Q:ssa oli aikanaan hyvä, mutta sekin vain 3,6Mpix tai jotakin sellaista.
Maffer taisi viitata Leica SL:n EVF:ään, joka on resoltaan tätä uutukaista heikompi, vaikkakin vielä snadisti parempi (4,4 mpix) kuin tämän hetken Sonyissä (A9 ja A7 III-versiot on 3,69 mpix). Leicahan on myös fyysisesti isompi, perustuu LCD-teknologiaan OLED:in sijaan ja Leican käyttämä on max 60 fps, tässä uutuudessa on max jopa 240 fps line droppingilla. Eli Leicalla oli ihan vastaava, paitsi ettei ollenkaan. Ei sillä, ei siinä Leicassa ole sen tasoista AF-C:ää että nopeaa refreshiä varsinaisesti mihinkään suuremmin tarvitsisi.
Isompi kysymys onkin miksei tätä laitettu A9 malliin? Aikamoista tuubaa julkaista johta mk2 siitäkin ja koska tämä EVF. En usko etteikö tämä olisi jo ollut valmiina ajat sitten.
Maffer kirjoitti:Isompi kysymys onkin miksei tätä laitettu A9 malliin? Aikamoista tuubaa julkaista johta mk2 siitäkin ja koska tämä EVF. En usko etteikö tämä olisi jo ollut valmiina ajat sitten.
Näillähän arvailuilla voi toki aina kerätä kierroksia ja nostaa verenpainettaan. A9:n design on ollut valmis jo ainakin pari vuotta sitten ja eiköhän tämä isompiresoinen EVF helposti vaadi SoC:ltakin taas lisää vääntöä. AF:ään melkein pelkästään nojaavassa rungossa ei tuo EVF:n resoluutio nyt niin kriittistä ole, refresh/lag, blackoutin puuttuminen jne. tärkeämpiä.
Puolijohdetouhussa se ajankohta milloin jonkin komponentin tekeminen on ollut ylipäätään mahdollista ja milloin sen tekeminen massatuotantona fiksuilla kuluilla/katteilla target pricepointtiin onnistuu ei tahdo usein osua samalle kalenterivuodelle tai edes peräkkäisille vuosille.
Maffer kirjoitti:Isompi kysymys onkin miksei tätä laitettu A9 malliin? Aikamoista tuubaa julkaista johta mk2 siitäkin ja koska tämä EVF. En usko etteikö tämä olisi jo ollut valmiina ajat sitten.
meinaat että sony panttasi tätä tekniikkaa kolme vuotta ihan kiusallaan?
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Kyllä tässä miina on haudattuna. Leica SL tuli 2015 myyntiin ja ei taatusti Soni lepäillyt laakereillaaan. Tällä verukkeella myydään a9mk2:sta piakkoin.
Maffer kirjoitti:Kyllä tässä miina on haudattuna. Leica SL tuli 2015 myyntiin ja ei taatusti Soni lepäillyt laakereillaaan. Tällä verukkeella myydään a9mk2:sta piakkoin.
Etsinnäytöissä on muitakin ominaisuuksia kuin resoluutio. Villinä arvauksena, mainitsemasi A9 on esim aika paljon nopeampi kamera kuin pakettiautomainen Leica SL.
kuten tän ketjun aloituksessa heti totesin; kehitys kehittyy!
tämä uusin etsin tulee olemaan varmasti yksi parhaista seuraavan 2-3 vuoden aikana. Sitten tulee taas pikkuhiljaa parempia. näin se menee. kehitystä. muttya todella mainiota, että soni puskee ja investoi nyt tähän hommaan! Samusng voisi tehdä ihan samaa. vaikka jättivät järkkärileikin kesken. Ehkä he tekevätkin vielä. Komponenttien tuottaminen voi olla varsinaisia kamerasysteemejä tuottoisempaa puuhaa.
Miksi mainitsin Samsungin? Koska tälläinen kehitystyö vaatii resurseja ja kunnon tuotantokoneistoa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Ei kun meinasin että ylipäätänsä EVF on mennyt perse edellä puuhun. Optisen etsimen kautta oma näkö toimii rajoittavana tekijänä. Nyt EVF:stä näkee miltä kuva näyttää jpg-asetuksella sen sijaan että yritettäisiin paikata EVF:n pahimpia visuaalisia puitteita (dynamiikka) vs. OVF.
Maffer kirjoitti:Ei kun meinasin että ylipäätänsä EVF on mennyt *sensuroitu* edellä puuhun. Optisen etsimen kautta oma näkö toimii rajoittavana tekijänä. Nyt EVF:stä näkee miltä kuva näyttää jpg-asetuksella sen sijaan että yritettäisiin paikata EVF:n pahimpia visuaalisia puitteita (dynamiikka) vs. OVF.
Kumpikaan etsintyyppi ei näytä loppukuvaa, sikäli puutteellisia yhtä kaikki. Optista etsintä on kivempi katsella, mutta evf:n kautta on helpompi arvailla miltä otettu kuva tulee näyttämään. Mitä halutaan ja kumpi voitti?
Itse lasken evf:n eduksi myös sen, että sen kautta on kirkkaassakin valossa helppo säädellä menuja ja selailla otettuja kuvia. Lisäksi lähes jokaisen evf:n tarkkuus ja kuvanlaatu on paempi kuin just minkään takatöllön.
Maffer kirjoitti:Ei kun meinasin että ylipäätänsä EVF on mennyt *sensuroitu* edellä puuhun. Optisen etsimen kautta oma näkö toimii rajoittavana tekijänä. Nyt EVF:stä näkee miltä kuva näyttää jpg-asetuksella sen sijaan että yritettäisiin paikata EVF:n pahimpia visuaalisia puitteita (dynamiikka) vs. OVF.
Minä olen aika varma, että maailmassa on sata kertaa niin paljon kuvaajia, jotka toivovat EVF:ltä sulavaa animaatiota ja pientä viivettä kuin niitä, joita kiinnostaa miten se toimii sysipimeässä yössä, kun joku räimäisee magnesiumsoihdun palamaan.
Useimpien kuvan toistomedioiden dynamiikkaskaala on pienempi kuin elektronisen etsimen. Varsinkin tulosteiden ja vedosten. Onko se sitten lopultakaan parempi, että etsimessä näkyy sata aukkoa dynamiikkaa ja ongelma tulee vastaan käsittelyn seuraavassa vaiheessa? Eikö parempi olisi nopea algortimi, joka voisi simuloida EVF:ssä sitä mitä tulet saamaan?
Jep, juuri näin. Uskoisin kyllä että satakertaisuus ei riitä =]
Tuota näyttöä on uumoiltu A7s II seuraajaan, joka sekin on aika luonnollista kun malli tulee kesän jälkeen 3 vuoden ikään. Minusta nykyinen ”paras” EVF, eli A7rIII on jo todellakin riittävän hyvä nopeudessa sekä sulavuudessaan.
Älkää ny horisko omia. Esim. A7R2:n etsin näyttää mustat tukossa ja huiput puhki vaikka RAWissa on ties kuin paljon varaa kaivaa. Sen verran pitäisi saada siis näkymään kuva paremmin myös EVF:ssä. Mitä ihmettä teen jollain "What You See Is Not What You Can Get" -romulla? Tähän verrattuna OVF on yhtä juhlaa puhumattakaan isoformaatin tähyslaseista (fresnel-varauksella).
Maffer kirjoitti:Älkää ny horisko omia. Esim. A7R2:n etsin näyttää mustat tukossa ja huiput puhki vaikka RAWissa on ties kuin paljon varaa kaivaa. Sen verran pitäisi saada siis näkymään kuva paremmin myös EVF:ssä. Mitä ihmettä teen jollain "What You See Is Not What You Can Get" -romulla? Tähän verrattuna OVF on yhtä juhlaa puhumattakaan isoformaatin tähyslaseista (fresnel-varauksella).