Selitellä aina voi, mutta missä liikutkin heiluvat näet Sony RX100 kameroita. Noita ihmiset käyttävät niin harrastusmenoissa, turistimatkoilla kuin työyhteyksissäkin. Flickrin listoilla RX100 on myös erittäin korkealla. Ei kai Sony tappiokseen noin valtavia määriä tee RX100 kameroita? Itse olisi ainakin ostanut DL:n, mutta nyt on sitten uusi RX100 kassissa ja olen siihen tyytyväinen. (Etten vaan kokeilisi seuraavaakin Sonya kun tuli valikotkin jo opiskeltua.)chiefl kirjoitti:Kritiikkisi on ainakin osittain aiheellistakin. Tähän ketjuun olisi nyt hyvä listata myös muiden merkkien tekemät "mokat", väärät valinnat, markkinoille tuomiset ja tuomatta jättämiset koska jokainen tervettä järkeä käyttävä ymmärtää ettei tällainen yhden merkin lokaan vienti ole järkevää. Kanuunalla meni 10 vuotta että saivat suht nykyaikaisen kennon aikaiseksi mutta sehän oli totally fine kaikkien mielestä. Sonyllä on pari kameramallia ja muutama optiikka. Ei muuta mutta se on totally fine koska se on allmighty Sony; ei saa arvostella ei.nomad kirjoitti:Olen useammastakin lähteestä lukenut, että Nikon on säästänyt mainosbudjetistaan. Tuossa saattaa olla joku lyhyen tähtäimen liiketaloudellinen järki, kai ne on sen jossain harkinneet. Mutta kyllä minulla pitkän linjan Nikonin käyttäjänä on fiilis, että Nikon ei "kommunikoi" käyttäjilleen. Tai voitaisiin sanoa myös, ettei Nikon vaali brändiään eikä taistele uskottavuudestaan valikuvausharrastajien yhteisössä. Kaikki tämä lisää riskiä, että aina joku turhautuu Nikonin touhuun ja vaihtaa merkkiä. Etenkin kun myös sitä oikeaa syytä turhautumiseen on olemassa!chiefl kirjoitti:On se sentään huojentavaa, ettei Nikon käytä tämän palstan "tietäjien" neuvoja ja visioita yhtiön uudelleen organisointiin ; ) Yksi asia Nikonilla voisi olla toisin, nimittäin tiedotuspolitiikka. Koko kamerateollisuus on vaikeuksissa ja jokaisella valmistajalla haasteita. Silti vain Nikon kertoo toimenpiteistään avoimesti.
On suorastaan koomista, miten jotkut ovat painaneet paniikkinappulaa ja myyvät koko kalustojaan pois ihan kuin Nikonin kaltainen valtamerkki yhtäkkiä pyyhkäistäisiin pois kartalta koska Temama niin sanoo : )
Joskus D3/D700 kauden alussa Nikon haastoi vakavasti Canonin markkinaosuudestaan. Nyt Nikonin markkinaosuus taitaa olla 1/2-2/3 Canonin markkinaosuudesta. Ja tämä tilanteessa jossa myös Canon on menettänyt asemiaan! Kyllä tämän on pakko olla ihan oikea huolenaihe on Nikonille ja sen omistajille sekä käyttäjäkunnalle. Etenkin kun muistetaan viimevuosien töppäykset joista päällimmäisenä minulla on mielessä D600 kennon likaantuminen, D750 laatuongelmat, DL-sarjan peruuntuminen, Key Mission floppi, Snapbridgen puolivillainen toteutus, Coolpix A:n jättäminen koepalloksi, videon mahdollisuuksien missaaminen, sekä etenkin Nikon 1 järjestelmän jättäminen tuuliajolle. Jotain muutakin?
Kyllä noita em. mokia ja firman nykyistä visiota pitäisi jotenkin viestiä julkisuuteen. Täytyy muistaa, että mitä hiljaisempi firma on tälläisessä murroksessa, niin sitä enemmän se on nettihuhujen armoilla.
Jotenkin tuntuu, että Nikon on liian insinöörivetoinen firma. Jotain - ilmeisen hyvää tekniikkaa - siellä näprätään, mutta rajapinta Nikonin käyttäjäkuntaan on aivan retuperällä.
Ilman muuta jokainen saa olla Nikoninkin tekemistä valinnoista valitsemaansa mieltä mutta monet sinunkin väittämistäsi ovat huuhaata: 1.DL päätettiin jättää tuomatta markkinoille, koska asiakaskunta olisi lytännyt sen saman tien "vanhana mallina" ja ruvennut rääkymään, mitä järkeä oli tuoda markkinoille vanha malli ja liian kallisikin se olisi ollut jne. DL:n vaikeudet juontavat maanjäristykseen joka tuhosi elektroniikan komponentteja valmistavia tehtaita; tämän vuoksi tuotannon aloittaminen viivästyi liikaa. Edes Nikon ei voi estää maanjäristyksiä. 2. 1-systeemi ei ole tuuliajolla jos uutta mallia ei tule 3 kk välein; pientä kärsivällisyyttä tähän. 3. Coolpix A:n jättäminen "koepalloksi"; pokkarimarkkina on supistunut rajusti ja kalliiden marginaalimallien myyntimäärä vs. suunnittelu-/tuotantokuluihin ei välttämättä ole järkevää.
Ja tapaus Coolpix A. Sehän on "melkein onnistunut" kamera, olen tykännyt kuvata sillä ja kuvat ovat olleet erittäin hyviä. Koko homma meni vaan reisille kun alkuhinnoittelu on niin kohtuuton. Ja nyttemmin kilpailijat Riocoh ja Fuji ovat jo tuottaneet samaan segmenttiin useita uusia kameroita. Nikon ei ilmeisesti kyennyt kilpailemaan heidän kanssaan??? Onko Nikon tehoton vai taitamaton?
3kk juttusi Nikon 1:stä on hauska sillä viimeisin kamera taisi tulla ulos yli 2 vuotta sitten. Ja viimeisimmästä objektiivijulkistuksesta on vieläkin pidempään. Eikä Nikon 1 kamerat missään vaiheessa oikein lunastaneet formaatin mahdollisuuksia. Kunnioitan kovaa uskoasi Nikoniin, mutta minua ei yhtään kaduta se, että olen myynyt Nikon 1 kamaani - ei siitä systeemistä mitään tule (vaikka olisi voinut tulla).
"Rajapinta" on varmaan ensikädessä positiivista näkyvyyttä somessa ja toiseksi huollon ja jälleenmyyjien toimintaa. Somessahan Nikon on pikkumerkki Fujin ja Olympuksen kaltaisten jättiläisten rinnalla. Ja siitä huollosta minulla on monenmoisia kokemuksia. D600:n kanssa meni herne pahasti nenään, mutta 300 PF:n vakaajaongelmat JAS hoiti esimerkillisesti ja ystävällisesti.chiefl kirjoitti:Listatkaapa vielä miten se muiden merkkien "rajapinta kuluttajiin nähden" on niin erinomaista.
--
Omasta puolestani voin sanoa, että varmaan jatkan Nikonin täyskennoisten käyttöä hamaan tulevaisuuteen kun ne kamat on jo omistuksessa. En kuitenkaan tule lähivuosina olemaan mikään Nikonin talouden tukipilari.
Kynnys Nikon-lisäostoksiin on todella korkealla. Esimerkiksi D810:n voisin ostaa jos eteen sattuisi killeritarjous. Mutta tosiaan sen pitää olla killeriterjous eikä mikään 10% alennus tai 200e casback. Koen että nykyisetkin fx-kamerat on "riittävän hyviä" stilleihin, eikä objektiivitkaan ole huonoja. Ja jos esim sitä D810:stä alkaa tehdä mieli, niin ainahan sellaisen voi ostaa käytettynä joltain Sonyyn vaihtajalta.
Kaikessa fx:n ulkopuolella Nikon on sitten erittäin heikoilla, ellei äkkiä julkaise jotain täysin mullistavaa. Sony RX100 mk4 ja Oly OM-D E-M1 mk2 tulikin jo aika äskettäin ostettua, joten siinä katetaan minun pikkukameran tarpeet. Noi olisi voineet olleet Nikonilta, mutta kun mitään vastaavaa ei ole tarjolla. Ja mitä mitä muuta?? Eihän Nikonilla ole fx-kameroiden lisäksi muuta kuin sinänsä hyviä, mutta täysin epäkiinnostavia dx-peilikameroita.