Paitsi jos kuluttaja oli Anttilassa töissä. ;-)nomad kirjoitti: Saksasta ostamisessa ei siis ole mitään riskiä, kuten ei ole myöskään vaikkapa Italiasta ostamisessa. Kuluttajalle EU on hieno juttu :-)
Anttilan konkurssi ja objektiit
-
Re: Anttilan konkurssi ja objektiit
tervehdys, Kodin Yksi(Anttila) myi obikoja mitä oli jäljellä loppuvuodesta 2016 40% tosin lähtöhinnat oli alan liikkeiden yläpäästä, Canon, Tamron, ostin aiemmin 2016/3 fujifilm järkkärin siis ennen konkkaa, takuu asioista vastaa myyjäliike ja lähettää huoltoon,kamerassa oli vanhat päivitykset,ja käyttis cd:llä, niin kuin nykyisin,Fujifilm Suomi, puhelimella saat tietoa jos spiikkaat englantia, sivuilta saa päivitettyä kameran ja objektiivit, mutta tärkein Fujin huolto englannissa, miten toimitaan, jäi askarruttamaan mieltä, jos huoltoa tarvitsee.
-
Yhdellä googlauksella löytyi
https://www.fujifilm.eu/fi/tuki-ja-lata ... alikamerat" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulkomailta ostamisen riski liittyy Suomen lain erikoisuuksiin. EU edellyttää kahden vuoden takuuta. Suomessa tätä ei noudateta, koska täällä maahantuoja ja myyjä vastaavat oletetun käyttöiän. Takuu onkin täällä usein vain vuoden. Jos ostaa Suomesta, tällä ei juuri ole merkitystä em. seikan takia (jos vain asiakas tietää sen). Jos ostat ulkomailta, sinä olet maahantuoja ja siten vastaat itse vuoden takuun jälkeen. Toinen riski tulee, jos malli ei kuulu Suomen valikoimiin. Joskus voisi tulla vaikeuksia miettiä, kuka täällä edes olisi maahantuoja. Casiolla taitaa olla 3-4 maahantuojaa eri tuotteille.
Minusta Suomen käytäntö on EU:ssa laitonta kotimaisen suosimista, mutta jokainen päättää itse haluaako olla mahdollisti oikeuksien esitaistelija.
https://www.fujifilm.eu/fi/tuki-ja-lata ... alikamerat" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulkomailta ostamisen riski liittyy Suomen lain erikoisuuksiin. EU edellyttää kahden vuoden takuuta. Suomessa tätä ei noudateta, koska täällä maahantuoja ja myyjä vastaavat oletetun käyttöiän. Takuu onkin täällä usein vain vuoden. Jos ostaa Suomesta, tällä ei juuri ole merkitystä em. seikan takia (jos vain asiakas tietää sen). Jos ostat ulkomailta, sinä olet maahantuoja ja siten vastaat itse vuoden takuun jälkeen. Toinen riski tulee, jos malli ei kuulu Suomen valikoimiin. Joskus voisi tulla vaikeuksia miettiä, kuka täällä edes olisi maahantuoja. Casiolla taitaa olla 3-4 maahantuojaa eri tuotteille.
Minusta Suomen käytäntö on EU:ssa laitonta kotimaisen suosimista, mutta jokainen päättää itse haluaako olla mahdollisti oikeuksien esitaistelija.
-
EU ei edellytä kahden vuoden takuuta. Takuu on vain valmistajan/myyjän/maahantuojan/minkälie tarjoama lisäpalvelu. EU:n säätämä asia on virhevastuu, joka on voimassa osti mistä tahansa EU:sta. Virhevastuun kestoaika riippuu hieman tuotteesta, mutta kameroissa yms. taitaa olla tuon öbaut kaksi vuotta. Virhevastuusta vastaa lähtökohtaisesti myyjä, eli mitään ongelmaa virhevastuun kanssa ei tule (teoriassa, kauppahan voi koittaa mussuttaa itsensä irti vastuusta) vaikka ostaisi ulkomailta mutta EU:n sisältä. Nyt anttilan tapauksessa virhevastuusta vastaa jokin aikaisempi porras ennen anttilaa, esimerkiksi maahantuoja.SuperDrive kirjoitti:Yhdellä googlauksella löytyi