mirrored kirjoitti: Sähköinen kenno on kuitenkin lasin takana eli varsinaisesti kennoa ei pestä. Itseäni ei tosin hirvittäisi vaan ei ole juolahtanut mieleenikään että virtapiirejä olisi avoinna kosteudelle sellaisessa paikassa. Sateessa yksi epäonninen objektiivinvaihto ja kuvaukset olisi sitten siinä.
Katselin omista peilikameroista tuota rakennetta (en ole koskaan kennoa putsannut), enkä kykene selvittämään mitä tavaraa siellä on kennon päällä (no ainakin Bayer-suodatin ja mikrolinssistö).
Reunoista on hankala sanoa millä tavoin ne on tiivistetty ja pääseekö kapillaari-ilmiö vaikuttamaan.
Onko kennorakenteen vesitiiveyttä speksattu jossain kameroissa? (
Esimerkiksi IP54 = Suojattu pölyltä. Ei edellytä täydellistä tiiveyttä, mutta haitallisia pölykertymiä ei saa syntyä. Suojaus roiskuvalta vedeltä.)
Onko tuo kennon suojalasi siis yksi disperssiolähde lisää valon matkalla kennolle.
mirrored kirjoitti:Vaan moniko tiputtelee suoraan nestettä siihen eikä kostuta pesuvälinettään?
aikaarska kirjoitti:Kennolle ei muuten tiputeta nestettä, vaan ns. märkäpuhdistuksessa sille puhdistuslastalle! Jolla sitten vedetään varovasti kennoa.
Objektiivin puhdistuksen teen niin, että tiputan tipan keskelle linssipintaa (tai liotettavaan kohtaan) ja vedän kevyesti linssipaperin reunalla tippaa kohti laitaa. Nesteen on tarkoitus säilyä paperin reunan ja linssin pinnan välissä - jotta reunan ja pinnan välissä olevat hiukkaset tai mineraalikiteet eivät naarmuttaisi.
Kun puhutaan kostutetusta lastasta, jolla pyyhitään kennon suojalasia, niin mulla nousee tukka pystyyn. Sehän on takuuvarmaa naarmuttamista. Onko sen kosteuden merkitys vain sitoa hiukkasia?
PS. Vielä korostaen: Mä en ole koskaan putsannut kennon suojalasin pintaa, joten saatan ihmetellä hieman tyhmiä.