Sivuraiteille?
-
- Viestit: 1464
- Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13
Re: Sivuraiteille?
Kyllä tuosta juna kääntyy vinksahtelematta etuviistoon vasempaan.JL Anttola kirjoitti:Hellekesänä linksahtellee kiskot?
...tietää eks Märklinien omistaja
-
- Viestit: 6511
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Sivuraiteille?
Iltavalossa nuo kuvattu, silloin ei helteestä muistaakseni haittaa ollut. Vasemmalle miunkin mielestä reitti auki, tai sieltä kuvaajaa kohti. Pitäs kait se pojan yli 20v Märklin tuolta makkarin kaapin päältä ottaa alas ja kasata, näkis miten vaihteet toimii. :D
Re: Sivuraiteille?
Junan pyörissä on laipat sisäpuolella. Jos on varma, ettei junia tuu, voip laittaa sormen kiskon sisälaitaa vasten, ja nyt kun lähtee käveleen, joutuu samaan paikkaan mihin junakin menis...
Vaihteessa on aina kaks kieltä, yks kummallekin kiskolle. Kun puntin heittää toiseen laitaan, toinen kieli aukee ja toinen vastaavasti männee kiinni kiskoon. Se puntti on siinä siks, ettei vaihe saa jäähä puoleen välliin, ko sillo juna tippuis kiskoilta. Ja se kiskojen sisäpuolen väli ois syytä olla melko tarkasti kohillaan; jos mennee kappeeks, ahistaa meno, jos leviäks, tippuu juna kiskoilta. Jos lämpölaajeneminen tekkee oikeesti lenkin ulospäin kiskoon, sillon tippuu. Suomessa ja vennäillä 1524 mm se väli, Euroopassa 1435 mm. Miksikö tuollaiset mitat? Britit oli siihen aikaan tekniikan kärkijoukoissa, 56 ja puol tuumaa ottivat itelleen. Ja kun tsaari osti britti-insinöörin vennäin rautatiesuunnittelijaks, halus eri mitan, ja isomman tietysti. 60 tuumaa oli hyvä luku. Leveempi onkin parempi, paitsi tunnelin teossa. Noitten mittojen lisäks on maailmassa muutama muukin paikallinen standardi, esim. Espanjassa, ja alueellisia kapearaiteisia jossain päin Suomessakin. Ja vielä yks tekniikan juttu; junan pyörissä on akseli, eli pyörät pyörii sammaa vauhtia. Tasauspyörästöö ei oo. Mutta se kiskoa vasten oleva pinta ei oo ihan vaateri, vaan on sisäreunasta isompi läpimitaltaan. Siirtyy kaarteissa aavistuksen ulkokurvin suuntaan, millon halkaisijan ero hoitaa tasauspyörästön viran.
Mitkä on muuten ollu käytössä olleet objektiivin millit tuossa kuvassa? On nuo mutkat melko jyrkkiä ja pölkyt melko tihheessä... ja aika mukavan näkönen kuva, taidetta ihan!
JL Anttola
EDIT. Pit käyvä tuosta yks luku laittamassa kohilleen; oli vähennyslasku muuttunu yhteenlaskuks aikasemmin...
Vaihteessa on aina kaks kieltä, yks kummallekin kiskolle. Kun puntin heittää toiseen laitaan, toinen kieli aukee ja toinen vastaavasti männee kiinni kiskoon. Se puntti on siinä siks, ettei vaihe saa jäähä puoleen välliin, ko sillo juna tippuis kiskoilta. Ja se kiskojen sisäpuolen väli ois syytä olla melko tarkasti kohillaan; jos mennee kappeeks, ahistaa meno, jos leviäks, tippuu juna kiskoilta. Jos lämpölaajeneminen tekkee oikeesti lenkin ulospäin kiskoon, sillon tippuu. Suomessa ja vennäillä 1524 mm se väli, Euroopassa 1435 mm. Miksikö tuollaiset mitat? Britit oli siihen aikaan tekniikan kärkijoukoissa, 56 ja puol tuumaa ottivat itelleen. Ja kun tsaari osti britti-insinöörin vennäin rautatiesuunnittelijaks, halus eri mitan, ja isomman tietysti. 60 tuumaa oli hyvä luku. Leveempi onkin parempi, paitsi tunnelin teossa. Noitten mittojen lisäks on maailmassa muutama muukin paikallinen standardi, esim. Espanjassa, ja alueellisia kapearaiteisia jossain päin Suomessakin. Ja vielä yks tekniikan juttu; junan pyörissä on akseli, eli pyörät pyörii sammaa vauhtia. Tasauspyörästöö ei oo. Mutta se kiskoa vasten oleva pinta ei oo ihan vaateri, vaan on sisäreunasta isompi läpimitaltaan. Siirtyy kaarteissa aavistuksen ulkokurvin suuntaan, millon halkaisijan ero hoitaa tasauspyörästön viran.
Mitkä on muuten ollu käytössä olleet objektiivin millit tuossa kuvassa? On nuo mutkat melko jyrkkiä ja pölkyt melko tihheessä... ja aika mukavan näkönen kuva, taidetta ihan!
JL Anttola
EDIT. Pit käyvä tuosta yks luku laittamassa kohilleen; oli vähennyslasku muuttunu yhteenlaskuks aikasemmin...
-
- Viestit: 6511
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Sivuraiteille?
Tuo kiinteä "tasauspyörästö" onkin miulle uusi asia, toisaalta eipä moinen ole tullut kait koskaan ees mieleen vaikka se kiinteä akseli on päivänselvä asia.
Millejä oli 200mm x 1.6(70D) = 320mm. Jyrkät on kurvit mutta kyseessä onkin teollisuusradan päätepiste. Taida muuta kuin veturi vaihtaa tuossa paikassa raideparia.
Millejä oli 200mm x 1.6(70D) = 320mm. Jyrkät on kurvit mutta kyseessä onkin teollisuusradan päätepiste. Taida muuta kuin veturi vaihtaa tuossa paikassa raideparia.
-
- Viestit: 12997
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Re: Sivuraiteille?
Parisuhdedraamaa? Mennäkkö eri raiteille vai jatkaa yhdessä eteenpäin?
;-)
Hieno valokuva!
;-)
Hieno valokuva!
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 6511
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Sivuraiteille?
aikaarska kirjoitti:Parisuhdedraamaa? Mennäkkö eri raiteille vai jatkaa yhdessä eteenpäin?
Hmmm....
Niin, on sitä oltu vastaavassa henkisessä risteyksessä joskus. Samalla raideparilla kyllä silti pysytty. :)
Kiitos!
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
- Paikkakunta: Lempäälä