Tulipas tuollakin käytyä

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Kryptos
Viesti:

Tulipas tuollakin käytyä

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Worldconissa, meinaan. Päivälipulla ei tosin kummia kerennyt. Luennot turvoksissa, mihinkään nörttipippaloihin illalla ei lippu oikeuttanut ja muutenkin piti lähteä reissuun päivän päätteeksi, joten kokemus jäi aika kalpeaksi. Varsinkin kun myöhemmin sain tietää, että kauppaosastolle oli vapaa pääsy...

No, pakkohan nörtin oli siellä käydä, kun oli niin lähellä. Oli kooltaan paljon pienemmät, kuin olin etukäteen odottanut. Jonkinlainen pettymys.

Kuva
Welcome to Worldcon 75 by Mika Latokartano, on Flickr
Sapere aude.
---
flickr
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
©pjm

Re: Tulipas tuollakin käytyä

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Kaikkea ei voi saada mutta kaareva katos olisi saanut mahtuva kuvaan kokonaan. Nyt se leikkautuu liikaa vasemmassa reunassa.
Mut mielenkiintoinen muuten värien ja muotojen puoleen.
Kryptos
Viesti:

Olen samaa mieltä ja yritin saada sen kuvaan mukaan, mutta 24mm ei riittänyt. Nojasin jo takana olevan ravintolan terassin aitaan ja heti aidan takana oli pöydät, joissa istui ihmisiä messukaljalla. Taaksepäin en päässyt ja halusin My Helsinki kyltin jalustat ja i:n kokonaisena kuvaan. Rajaus oli siten tietoinen valinta, mutta epätyydyttävä mainitulta osin.
Sapere aude.
---
flickr
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Jos ei viitti tehä LR:ssä panoraamaa kahesta eri kuvasta, onnistuu kahensaan kännykällä panoraaman teko tuossa tilanteessa ihan käsivaralta, ko ei oo tillaa peruuttaa...
JL
Kryptos
Viesti:

Joo, mutta en viitsinyt. Ei ollut kuitenkaan niin suuri juttu. Vaikka kaari olisi parempi yhtenäisenä, en katsonut sen määrittelevän kuvaa kokonaisuutena. Mielipiteitä voi toki olla toisiakin.
Sapere aude.
---
flickr
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

En nyt ihan haudanvakavana ollut tuon edellisen kommentin kanssa; onhan tuo kuvasi kertakaikkiaan upea. Enkä itse huomannut tuota rajausta ollenkaan, ennenkuin veli pjm sen nosti esille.

Tuollaisissa kaupunkikuvissa olen vähäisellä kokemuksella huomannut, että rajaaminen on - kuvatessa tai jälkikäteen - usein juuri siitä syystä vaikeaa, että aina jotain katkeaa. Puolikkaita ihmisiä olen yrittänyt välttää... Sen verran vielä tuosta panoraamasta ihan oikeasti, että jos ei halua pitää linssisulkeisia turisti-turistina liikkuessaan, ja on esimerkiksi kinovastaavana 24-80 zoomi kakkulana, helposti törmää laajemman kakkulan tarpeeseen. On se silloin minun kuvanlaadun tavoitteillani soiva konsti ottaa muutama kuva ja panna Lightroom tekemään panoraamaa. (ei kuitenkaan pano-draamaa).
JL
Kryptos
Viesti:

Olen pelkästään ilahtunut ja tyytyväinen asiallisesta kritiikistä kuviani kohtaan, ja sellaisiahan esitetyt kommentit ovat olleet. Olen vieläpä täysin samaa mieltä kritiikin kanssa.

Tästä kuvasta on kaksi versiota: toisessa kuvassa vasemmassa laidassa ei ole ihmisiä, ja tässä kuvassa selin kuvaan oleva reppumies jäsentää ja rajaa sen vasemmalta. Valitsin tämän siksi, että vailla tuota henkilöä ankkurina vasemmalla, katoksen kaaren katkeaminen tekee kuvasta selkeän epätasapainoisen ja epätyydyttävämmän vasemmalta laidaltaan.

Panoraman kokoaminen Lightroomissa tai Photoshopissa on toki triviaalia, vaikka ihmisiä kulkikin sisään ja ulos jatkuvasti. Photoshopissa voi kuitenkin tehdä oikeastaan aivan mitä tahansa ja poimia vain tarvittavat elementit mukaan. Siinäkään mielessä panoramassa ei tietenkään olisi ollut mitään ongelmaa. Kenties se yksi ylimääräinen kuva olisi kuitenkin kannattanut ottaa, mutta se on olutta, mikä mennyttä. Vai miten se menikään?
Sapere aude.
---
flickr
Vastaa Viestiin