Valokuvamarsalkan kevätluonnonvalokuvia
-
Valokuvamarsalkan kevätluonnonvalokuvia
Hei rakkaat DC.netin laatuluonnonvalokuvan ystävät!
Minulla on suuri ilo ilmoittaa Teille, että suoritin eilen lauantaina aurinkoisen kevätsään innoittamana pitkästä aikaa vakavahenkisen luonnonvalokuvausretken! Tämän moottoroidun, Mercedes-Benz SLK-ajoneuvon avulla suoritetun kuvausretken tuloksena sain ikuistettua seuraavat viisi valokuvaa suurvalkosorsista ja suurharmaasorsista.
Käytin näissä kuvissa työkaluna D500:n nokalla ensimmäistä kertaa uutta sorsavalokuvauksen ihmeasettani, erittäin pienikokoista ja vain 750 grammaa painavaa AF-S Nikkor 300/4 PF VR-objektiivia, yhdessä TC-17E II 1,7x-telejatkeen kanssa. Tämä jatke muuttaa 300 PF-objektiivin todella kompaktiksi ja kevyeksi 500 mm f/6,7 herrasmiessuperteleputkeksi, jonka kuvakulma vastaa D500:n jalon croppikennon ansiosta lähes 800 mm muusinuijaobjektiivia FF-rungossa!
Mutta menkäämme pidemmittä puheitta itse valokuviin. Rakentava palaute kuvien visuaalisesta ja teknillisestä laadusta on erittäin tervetullutta! Ovathan nämä kuvat kuitenkin valokuvamarsalkka spegen ensimmäiset Nikonin "Peffalasilla" otetut luonnonvalokuvat!
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Kuva5
Minulla on suuri ilo ilmoittaa Teille, että suoritin eilen lauantaina aurinkoisen kevätsään innoittamana pitkästä aikaa vakavahenkisen luonnonvalokuvausretken! Tämän moottoroidun, Mercedes-Benz SLK-ajoneuvon avulla suoritetun kuvausretken tuloksena sain ikuistettua seuraavat viisi valokuvaa suurvalkosorsista ja suurharmaasorsista.
Käytin näissä kuvissa työkaluna D500:n nokalla ensimmäistä kertaa uutta sorsavalokuvauksen ihmeasettani, erittäin pienikokoista ja vain 750 grammaa painavaa AF-S Nikkor 300/4 PF VR-objektiivia, yhdessä TC-17E II 1,7x-telejatkeen kanssa. Tämä jatke muuttaa 300 PF-objektiivin todella kompaktiksi ja kevyeksi 500 mm f/6,7 herrasmiessuperteleputkeksi, jonka kuvakulma vastaa D500:n jalon croppikennon ansiosta lähes 800 mm muusinuijaobjektiivia FF-rungossa!
Mutta menkäämme pidemmittä puheitta itse valokuviin. Rakentava palaute kuvien visuaalisesta ja teknillisestä laadusta on erittäin tervetullutta! Ovathan nämä kuvat kuitenkin valokuvamarsalkka spegen ensimmäiset Nikonin "Peffalasilla" otetut luonnonvalokuvat!
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Kuva5
Viimeksi muokannut spege, Huhti 26, 2017 12 : 23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
- Viesti:
Re: Valokuvamarsalkan kevätluonnonvalokuvia (5 sorsavalokuva
Muistatteko ensimmäiset spegen joutsenkuvat? Ne pakenevat joutsenet? Silloin spege piti niin parhaimpina kuvinaan. Niissä oli joutsenten valkoinen sentään täysin valkoista (eli puhkipalanutta). Yhtään sulkaa ei erottanut. Näyttää Nikon osaavan valotuksen, kun nyt ei puhkipalamista ole. Ja kohinaakin on vain pikkupokkarin verran, mutta sehän voi olla kuvankäsittelyn ansiota.
-
- Viesti:
Onhan noissa kuvissa nähtävissä tietty draaman kaari.
-
- Viesti:
Kyllähän valkosorsa aina sykähdyttää, vaikka olisikin p*rsesilmällä kuvattu. Harmaakuikka on myös onnistunut pläjäys genressään.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Ihan näpsäköitä joutsensorsa kuvia kyllä. Teknisesti hyviä varsinkin.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viesti:
Nyt älä vaihda tuota settiä mihinkään. Jälki on hyvää.
-
Tausta on aika rauhatonta, johtuu varmasti tuosta jatkeesta. Oma peffa ei ilman jatketta tuommosta rujoa bokehta tee. Ehkä pitää siis hetki vielä odotella 400 millistä peffaa.
-
Minä en nyt noista sorsista mitään ymmärrä, mutta kahdessa ensimmäisessä on miellyttävää katsella, kuinka sorsat täyttävät kuvapinnan rytmikkäästi, ja joissa on pyyteetöntä kevään riemua taltioituna. Jättäisin nuo bokehit ja muut kommervenkit vähemmälle huomiolle. Teknisesti hyviä, ainakin ruudulla. Pitäisi nähdä printit, jotta voisi alkaa pilkunsellaiseksi.
Kapa
Kapa
-
3 ja 4 kuvan tausta on hieman "jännä."
Tai siis onko tuo tehty jälkikäsittelyssä vai kuvatessa tullut?
Mutta kyllä näistä tykkää, myös 3 ja 4, mutta viimeinen eritoten.
Tai siis onko tuo tehty jälkikäsittelyssä vai kuvatessa tullut?
Mutta kyllä näistä tykkää, myös 3 ja 4, mutta viimeinen eritoten.
-
Oletko Maffer tosiaan sitä mieltä, että olen vihdoin ja viimein, kaikkien näiden levottomien vuosien jälkeen, kun Rajalan ovi on käynyt tiheämpään kuin ruokakaupan ovi, löytänyt täydellisen sorsavalokuvausyhdistelmän? Vanhenevalle eläkeläisvalokuvaajalle, jonka selän Canonin muusinuijaobjektiivien kantaminen aikoinaan särki ja 200-500 Nikkor-zoomikin tuntuu aivan liian painavalta, Nikonin höyhenenkevyt Peffalasi on toisaalta myös viimeinen oljenkorsi harrastaa jaloa luonnonvalokuvausta.Maffer kirjoitti:Nyt älä vaihda tuota settiä mihinkään. Jälki on hyvää.
Mutta mitä tulee noihin edellä julkaisemiini valokuviin, niin kuvia 3 ja 4 on rajattu kuvankäsittelyssä paljon, mikä selittänee yhdessä croppirungon ja 1,7x telejatkeen kanssa tuota hieman levotonta bokehia. Kuvakulma vastaa noissa kuvissa vähintään 1200 mm objektiivin kuvakulmaa kinokoossa! Mutta niin paljon minä teitä DC.netin kansalaiset rakastan, että julkaisen vielä kolme D500 + 300/4 PF + TC-17 yhdistelmällä otettua luonnonvalokuvaa! Olkaapa hyvät, hyvät naiset ja herrat.
Kuva6
Kuva7
Kuva8
Viimeistä kuvaa on sitten rajattu hieman kuvankäsittelyssä :)
-
ja siltä näyttää. ihan pöppeli, eli ykskert huono. muutesh luonnonsorsaphotosettisi iha hyvää kamaa!spege kirjoitti:
Viimeistä kuvaa on sitten rajattu hieman kuvankäsittelyssä :)
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viesti:
Re: Valokuvamarsalkan kevätluonnonvalokuvia (5+3 sorsavaloku
Mitä odotit temama? Sonylla tuossa näkyisi jotain leegopalikoita. Spege joo, nyt sulla on aikas kovan tason setti. Ei jää siitä kiinni. Jos jahtaisin sorsia niin tod.näk. laukussa olisi sama runko ja putki.
-
nyt hommaat maffukka sen uuden Sony A9 ja vetelet rätätätänttää sorsapelloille!!! saat harrastukseen huikkasen uutta persektiiviä!!Maffer kirjoitti:Mitä odotit temama? Sonylla tuossa näkyisi jotain leegopalikoita. Spege joo, nyt sulla on aikas kovan tason setti. Ei jää siitä kiinni. Jos jahtaisin sorsia niin tod.näk. laukussa olisi sama runko ja putki.
mitä leegopalikoita?!! 42mp sonissa on kuule mistä rajata tai vaihtoehtoisesti 24 roppiSonyissa!
ne on totistetusti todellisia HiRez koneita, kato vaikka testejä!!
-
- Viesti:
Sonin kroppilaatu on tätä: https://mjkoski.1g.fi/kuvat/Miscellaneo ... /_full.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Hyviä kuvia kaikki, mutta erityisesti nuo viimeiset toimii hyvin. Vaikuttaa että D500 + 300mm on varsin soiva peli Spegelle.
-
Tervehdys vaan spegelle. Hyviä on. Ripakinttusorsia olen tänä keväänä kahdesti itsekin koittanut kuvata. Surulliseksi vetää kun katselee omia ja marsalkan kuvaa rinnan. Onkohan spege päässyt lähempää kuvaamaan? ehkä mese on sittenkin vaarattomamman näköinen kuvauskoju kuin oma neliveto kuraankääritty pikkuauto. Kameraerot on täällä jo moneen kertaan käsitelty. Tusinatsuumi on mikä on.(vaikka nimimerkki (V?)fillaristi on samanmoisella saanut ihan kelpo kuvaa..)
Miksi olyn 300 pro on tuplahintainen tohon peffalinssiin verraten? Paljon sait perustavanlaatuista pohdintaa aikaiseksi yhdellä kuvalla. Ehkä jätän linnut rauhaan ja kuvaan niitä lehmiä, eivät mene karkuun. Pari yötä tässä varmaan silti valvotaan... vatvotaan...(rahalaan...?)
Miksi olyn 300 pro on tuplahintainen tohon peffalinssiin verraten? Paljon sait perustavanlaatuista pohdintaa aikaiseksi yhdellä kuvalla. Ehkä jätän linnut rauhaan ja kuvaan niitä lehmiä, eivät mene karkuun. Pari yötä tässä varmaan silti valvotaan... vatvotaan...(rahalaan...?)
-
Kiitos kaikille kuvia kommentoineille. Kyllä vanhan valokuvamarsalkan sydäntä lämmittää se, että vielä löytyy ihmisiä, jotka osaavat arvostaa perinteistä, klassista savolaista laatuluonnonvalokuvaa. Toki kuvia saa edelleenkin kommentoida, ovathan marsalkka spegen luonnonvalokuvat kuitenkin suhteellisen harvinaista herkkua!emerik kirjoitti:Hyviä kuvia kaikki, mutta erityisesti nuo viimeiset toimii hyvin. Vaikuttaa että D500 + 300mm on varsin soiva peli Spegelle.
Vaikuttaa kyllä siltä, että olen vihdoinkin löytänyt marsalkan arvolleni sopivan sorsavalokuvausputken. Eiväthän marsalkat läpi maailmanhistorian ole koskaan kantaneet mukanaan marsalkansauvan lisäksi muuta kuin kevyttä käsiasetta ja tämä vain 750 grammaa painava Nikon 300/4 PF VR on juuri sellainen! Kun objektiivin perään kiinnittää 1,7x telejatkeen, putken paino nousee tasan kiloon, mikä vastaa monen 9 mm pistoolin painoa. Ja kuvanlaatu ja ulottuvuus ovat, viimeistään kokoon ja painoon suhteutettuna jotakin täysin ennen kokematonta!
Muutenkin kuvauskalustoni on tänä päivänä erittäin sopiva marsalkan arvoiselle valokuvausupseerille. 300 PF:n lisäksi minulla on 480 grammaa painava AF-S 16-80/2,8-4 DX VR Nikkor-yleisobjektiivi ja 550 grammaa painava Sigma 8-16 DC-laajakulmazoomi. Näillä kahdella pienikokoisella, korkealaatuisella DX-objektiivilla katan käden käänteessä kinovastaavat polttovälit 12-120 mm, mikäli tekee mieli kuvata kauniita savolaismaisemia. Kaiken kruunaa tietysti akkukahvalla varustettu Nikon D500, maailman ylivoimaisesti paras digitaalinen järjestelmäkamera, jossa yhdistyvät äärimmäinen nopeus loistavaan kuvanlaatuun, täydellisellä käyttöergonomialla.
Voi jumankauta tätä Valtavaa Onnen Tunnetta! :)
-
Amen.spege kirjoitti: Voi jumankauta tätä Valtavaa Onnen Tunnetta! :)
Olen iloinen, että joskus joku toinekin kun armoitettu Sony kaluston omistaja saa tuntea tuota mielihyvää!
Mut´ta muista syntinen Spege hyvä, että onni on katoavaista. Uskon sun tietävän sen oikeen hyvin. Onnexi Rajalan pyhä temppeli ottaa vastaan pettyneitä sieluja Arkisin klo 9.00-19.00 ja La 10.00-18.00. Mutta muista immeien hyvä, että seuraavan kerran et voi hakea armoa enää C tai N nimeen. Sillä muista minun sanoneen, tulee eteesi vielä se päivä jolloin iso S on se joka antaa sinulle anteeksi viimeisen kerran ja jonka armosta sinun tulee näppäillä ilo rinnassasi mersusi ikkunasta luonnonvalokuvia viimesiin päiviisi saakka!
-
Rakas temama, eikö olisi jokseenkin oikeudenmukaista, että saisin vihdoin ja viimein, 15 vuotta jatkuneen kalustonvaihtorumban jälkeen sielulleni rauhan? Varsinkin, kun minulla on nyt hallussani todellinen valokuvamarsalkan arvolle sopiva herrasmiesluonnonvalokuvauskalusto!temama kirjoitti:Amen.spege kirjoitti:Voi jumankauta tätä Valtavaa Onnen Tunnetta! :)
Olen iloinen, että joskus joku toinekin kun armoitettu Sony kaluston omistaja saa tuntea tuota mielihyvää!
Mut´ta muista syntinen Spege hyvä, että onni on katoavaista. Uskon sun tietävän sen oikeen hyvin. Onnexi Rajalan pyhä temppeli ottaa vastaan pettyneitä sieluja Arkisin klo 9.00-19.00 ja La 10.00-18.00.
Olen pitkään haaveillut, että voisin harrastaa luontokuvausta rennosti italialainen silkkipuku päällä ja lakerikengät jalassa, kevyen kuvauskaluston kulkiessa beigenvärisessä, pienikokoisessa Billinghamin olkalaukussa. Nyt tämä on mahdollista, sillä koko nykyinen kuvauskalustoni painaa yhteensä vain kolme kiloa!
Voisitko hyvä temama rukoilla minun puolestani, että Kaikkivaltias Jumala antaisi minun pitää tämän nykyisen, huippukevyen, mutta erittäin tehokkaan kuvauskaluston, jossa ei ole enää mitään turhaa ja ylimääräistä. Niin että saisin kaikkien näiden helvetin uuvuttavien vuosien jälkeen keskityttyä lopultakin olennaiseen, eli ensiluokkaisten luonnonvalokuvien ottamiseen.
Peffalasilla varustettu Nikon D500 on parasta, mitä minulla on ikinä ollut pyhään sorsavalokuvaukseen! Korkealaatuisten sorsavalokuvien ottaminen tällä yhdistelmällä, rennosti käsivaralta on äärimmäisen helppoa ja nautinnollista. Ei ala kädet tärisemään tai tule hiki otsalle kamerayhdistelmän painosta ja kuten edellisen sivun kuvista näette, ulottuvuus ja kuvanlaatu on erinomainen!
Kaikkivaltias Jumala varjelkoon minua ja tätä nykyistä valokuvauskalustoani pahoilta Rahalan sediltä ja erityisesti Sonyn vajakkikamerajärjestelmältä!
-
Sinä Marsalkka spege maan & metsän matonen, vaikka meillä on ollut riitamme ja olet kutsunut minua mm sikapossuksi, annan sinulle anteeksi, sillä en voi olla antautumasta mukaasi siihen sinun vastustamattomaan onnentunteeseen!! Ei sillä niin väliä mistä tulee, kunhan se on!spege kirjoitti:Rakas temama, eikö olisi jokseenkin oikeudenmukaista, että saisin vihdoin ja viimein, 15 vuotta jatkuneen kalustonvaihtorumban jälkeen sielulleni rauhan? Varsinkin, kun minulla on nyt hallussani todellinen valokuvamarsalkan arvolle sopiva herrasmiesluonnonvalokuvauskalusto!temama kirjoitti: Amen.
Mut´ta muista syntinen Spege hyvä, että onni on katoavaista. Uskon sun tietävän sen oikeen hyvin. Onnexi Rajalan pyhä temppeli ottaa vastaan pettyneitä sieluja Arkisin klo 9.00-19.00 ja La 10.00-18.00.
Voisitko hyvä temama rukoilla minun puolestani, että Kaikkivaltias Jumala antaisi minun pitää tämän nykyisen, huippukevyen, mutta erittäin tehokkaan kuvauskaluston, jossa ei ole enää mitään turhaa ja ylimääräistä. Niin että saisin kaikkien näiden helvetin uuvuttavien vuosien jälkeen keskityttyä lopultakin olennaiseen, eli ensiluokkaisten luonnonvalokuvien ottamiseen.
Kaikkivaltias Jumala varjelkoon minua ja tätä nykyistä valokuvauskalustoani pahoilta Rahalan sediltä ja erityisesti Sonyn vajakkikamerajärjestelmältä!
Voit luottaa että rukoilen puolestasi, niinkun kaikien foorumilaoisten puolesta kautta suuren kaikivoipan Sony Herramme, joka elää ja hengittää valokuvauskoneissamme joka hetki tavalla tai toisella, sydämmessä, se sony sensori sykkii!! hallelujah!!!