Reissailua
-
- Viestit: 22685
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Reissailua
Kiipeilijä kuutamolla osuu tänne. Samaistun tuohon istuskelijaan joskus.
-
- Viestit: 12997
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Re: Reissailua
Nautittavaa katseltavaa, varsinkin nämä viimeiset kuvat.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41
Re: Reissailua
Ompas reissu vihko painunu alas...
Kiitoksia kommentoinnista jälleen!
Eilen taas kalastuksen parissa matkaamista. Reittinä Lappeenranta, Koli, Ruunaa, Lappeenranta. 16 tuntien reissu joka alko aamu kympiltä ja päätty yöllä 2.30. Reilu 8h autossa istumista ja 5h perhon heittoa.
Lähtiessä olin unohtanu 300e kengät auton takapuskurin kohalle ja hypänny autoon. Perillä mietin että missähän ne mahtaa olla. yöllä ne löytyki alaoven vierestä. Hienoa ettei ollu pöllitty. Kiitos sukkamehun..
Ensin Neitikoskella viskelyä, ei mitään missään. Sitten loppuillaks Haapavitjalle ja sieltähän tulikin jo kaverille saalista. Pari salakkaa nimittäin.
Itte räpsin kuvia viimesil valoilla. Nuotio rytis mäen päällä laavulla ootellen makkaran paistoa. Sain kuvat pakettiin kun kaveri tuli kertomaan ilouutisen salakoista. Rensselit kantoon ja itsekkin nakkailemaan pintaperhoa. Pari tärppiä tuli mutta huti meni. Lopun viimeeks sitten ihmettelin että minkä takia ei perho taho kellua millään... Kymmenien heittojen jälkeen huomasin heitteleväni pelkkää siimaa. Puska raikasi selän takana joku hetki aikasemmin mutta ei ole siima katkennu ikinä moisesta. Totesin päivän päättyneeksi siinä kohtaa.
Kiitoksia kommentoinnista jälleen!
Eilen taas kalastuksen parissa matkaamista. Reittinä Lappeenranta, Koli, Ruunaa, Lappeenranta. 16 tuntien reissu joka alko aamu kympiltä ja päätty yöllä 2.30. Reilu 8h autossa istumista ja 5h perhon heittoa.
Lähtiessä olin unohtanu 300e kengät auton takapuskurin kohalle ja hypänny autoon. Perillä mietin että missähän ne mahtaa olla. yöllä ne löytyki alaoven vierestä. Hienoa ettei ollu pöllitty. Kiitos sukkamehun..
Ensin Neitikoskella viskelyä, ei mitään missään. Sitten loppuillaks Haapavitjalle ja sieltähän tulikin jo kaverille saalista. Pari salakkaa nimittäin.
Itte räpsin kuvia viimesil valoilla. Nuotio rytis mäen päällä laavulla ootellen makkaran paistoa. Sain kuvat pakettiin kun kaveri tuli kertomaan ilouutisen salakoista. Rensselit kantoon ja itsekkin nakkailemaan pintaperhoa. Pari tärppiä tuli mutta huti meni. Lopun viimeeks sitten ihmettelin että minkä takia ei perho taho kellua millään... Kymmenien heittojen jälkeen huomasin heitteleväni pelkkää siimaa. Puska raikasi selän takana joku hetki aikasemmin mutta ei ole siima katkennu ikinä moisesta. Totesin päivän päättyneeksi siinä kohtaa.
-
- Viestit: 6511
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Reissailua
Tuo vimonen kuva on hieno, kestäis varmaan vaikka pikkasen poistaa sinisyyttä?
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41
Re: Reissailua
Tänks! Riippuu varmaan näytöstä millä kattelee. Kalibroin läppärin näytön pari viikkoa sitten niin voipi olla että näyttää hiukan erilaiselta. Nimenomaan sinisemmältä kun ennen. Ikuinen ongelma :D
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41
Re: Reissailua
Tervehdys jälleen!
Eilis ilta meni nuotion äärellä Sarviniemessä Saimaan rannalla. Tavotteena syödä makkaraa, juoda hiukan lonkeroa, kokeilla uutta kalustoa ekan kerran taivaan kuvaamiseen.
Pieni aavistus oli että jotain pientä revontuli suttuakin voisi näkyä vielä arinkomyrskyn jäliltä.
En tosin uskonu että ihan tämmöset lieskat tulee näkyviin. Kuvana tavattoman tylsä. En pidä, mutta muisto niistä kumminkin:
Kuten edellisestä ruudusta näkyi, kosteutta leijaili ilmakehässä. Se ynnättynä valosaasteeseen eri kylistä metsien takana, revontulista ja kuusta tulevaan valoon niin tolkuttomastihan sitä kuvaan kertyi. Silti onnistuin jättämään etualan pöpeliköt puhki mustiksi :D Harjottelua siis edessä!
Hauska oli kyllä huomata miten helposti esimerkiksi tuo M31 piirtyy kuvaan. Pimeempiä kelejä odotellessa :)
Eilis ilta meni nuotion äärellä Sarviniemessä Saimaan rannalla. Tavotteena syödä makkaraa, juoda hiukan lonkeroa, kokeilla uutta kalustoa ekan kerran taivaan kuvaamiseen.
Pieni aavistus oli että jotain pientä revontuli suttuakin voisi näkyä vielä arinkomyrskyn jäliltä.
En tosin uskonu että ihan tämmöset lieskat tulee näkyviin. Kuvana tavattoman tylsä. En pidä, mutta muisto niistä kumminkin:
Kuten edellisestä ruudusta näkyi, kosteutta leijaili ilmakehässä. Se ynnättynä valosaasteeseen eri kylistä metsien takana, revontulista ja kuusta tulevaan valoon niin tolkuttomastihan sitä kuvaan kertyi. Silti onnistuin jättämään etualan pöpeliköt puhki mustiksi :D Harjottelua siis edessä!
Hauska oli kyllä huomata miten helposti esimerkiksi tuo M31 piirtyy kuvaan. Pimeempiä kelejä odotellessa :)
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41
Re: Reissailua
Tervehdys. Jälleen on rämmitty kuvataiteen tuskallisen syvässä suossa kun ei tahdo mitään syntyä.
Vietin kolme päivää isolla kirkolla firman koulutuksissa. Iltasin tuli käytyä merellä viskomassa virvelillä ja koukkuja ruostuttamassa.
Joku nd filtteri räpellys Nuuksiosta.
Tämä puoli foorumista on tarkotettu valokuville mutta pientä lörpötystä romuistakin kun on kuitenkin aika olennainen osa harrastusta ja reissaamista.
Kolmen viikon päästä on lähtö jälleen kohti Lyngeniä. Viimehetken kalustopäivityksenä tuli tilattua eilen uusi reppu. Viime reissu meni kamera repun kanssa. Kameraromut kulki kyllä hienosti matkassa mutta kaikki oheisromu oli todella vaikee saada järkevästi mukaan kuten vesi, ruoka, jääraudat yms. Tilasimpa Thomas Heatonin innoittamana Ospray kestrel 68 rinkan. Siihen Mikkelistä F-stopin kamera insertti. Sormet syyhyten oottelen että pääsee sovittelemaan kamoja reppuun. Ei pitäis tila loppua kesken.
Ensi vuonna on ollu suunnitelmissa alkaa värkätä jonkunlaista reissuautoa. Mahollisesti pitkä koriseen nelikko transportteriin. Tai lyhytkin käy, mutta nelikko olis aika must. Kaks peräkkäistä autoa ollu taas etuvetoja ja joka talvi sama kiroilu.
Siihen sitten sähköjärjestelmän päivitystä niin että kamera ja tietokone vehkeet pysyy hengissä vaikkapa viikon. Makuutilat ja ruuanlaitto vehkeet mukaan myös. Pieni sievä alustan korotus ja hiukka leveemmät pyörätkin pyöriny mielessä lisävalohässäköitten ja kattokuormatelinetten kanssa pyöriny myös mielessä. Mutta uneksiahan saa vaikka mistä. Aika näyttää mikä tulee toteen vai tuleeko mikään.
Tässä kuitenkin tän vuoden suurin ja huikein investointi. En ois kymmenen vuotta sitten uskonu kaivelevani omasta repusta tämmösiä vehkeitä. Aina ollu sitä mieltä että turha kaluston hankinta on pelkkää kikkelin venytystä mutta nyt katkes selkäranka ja kyllähän tuommosen hankinta muuttaa harrastusta aivan toisenlaiseksi kun edellisenä runkona toimi kuitenkin D300. Tuo mahdollisuuksia jumalattomasti lisää. Joka talvi kamppailtu kohinatasojen kanssa ja kun ei valovoima riitä mihinkään ja tähdet venyy ja mitä vielä. Nyt jos kuvissa esiintyy edellämainittuja ongelmia niin voi surutta katsoa peiliin.
Vietin kolme päivää isolla kirkolla firman koulutuksissa. Iltasin tuli käytyä merellä viskomassa virvelillä ja koukkuja ruostuttamassa.
Joku nd filtteri räpellys Nuuksiosta.
Tämä puoli foorumista on tarkotettu valokuville mutta pientä lörpötystä romuistakin kun on kuitenkin aika olennainen osa harrastusta ja reissaamista.
Kolmen viikon päästä on lähtö jälleen kohti Lyngeniä. Viimehetken kalustopäivityksenä tuli tilattua eilen uusi reppu. Viime reissu meni kamera repun kanssa. Kameraromut kulki kyllä hienosti matkassa mutta kaikki oheisromu oli todella vaikee saada järkevästi mukaan kuten vesi, ruoka, jääraudat yms. Tilasimpa Thomas Heatonin innoittamana Ospray kestrel 68 rinkan. Siihen Mikkelistä F-stopin kamera insertti. Sormet syyhyten oottelen että pääsee sovittelemaan kamoja reppuun. Ei pitäis tila loppua kesken.
Ensi vuonna on ollu suunnitelmissa alkaa värkätä jonkunlaista reissuautoa. Mahollisesti pitkä koriseen nelikko transportteriin. Tai lyhytkin käy, mutta nelikko olis aika must. Kaks peräkkäistä autoa ollu taas etuvetoja ja joka talvi sama kiroilu.
Siihen sitten sähköjärjestelmän päivitystä niin että kamera ja tietokone vehkeet pysyy hengissä vaikkapa viikon. Makuutilat ja ruuanlaitto vehkeet mukaan myös. Pieni sievä alustan korotus ja hiukka leveemmät pyörätkin pyöriny mielessä lisävalohässäköitten ja kattokuormatelinetten kanssa pyöriny myös mielessä. Mutta uneksiahan saa vaikka mistä. Aika näyttää mikä tulee toteen vai tuleeko mikään.
Tässä kuitenkin tän vuoden suurin ja huikein investointi. En ois kymmenen vuotta sitten uskonu kaivelevani omasta repusta tämmösiä vehkeitä. Aina ollu sitä mieltä että turha kaluston hankinta on pelkkää kikkelin venytystä mutta nyt katkes selkäranka ja kyllähän tuommosen hankinta muuttaa harrastusta aivan toisenlaiseksi kun edellisenä runkona toimi kuitenkin D300. Tuo mahdollisuuksia jumalattomasti lisää. Joka talvi kamppailtu kohinatasojen kanssa ja kun ei valovoima riitä mihinkään ja tähdet venyy ja mitä vielä. Nyt jos kuvissa esiintyy edellämainittuja ongelmia niin voi surutta katsoa peiliin.
-
- Viestit: 12997
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Re: Reissailua
Hienon kuuloista meininkiä! Harrastus (ja ties vaikka ammatti vielä) hyvässä vauhdissa. Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa...Ja tämä ei ollut sarkasmia, todellakaan ;-)
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Re: Reissailua
Lainaus Kääkältä: "Nyt jos kuvissa esiintyy edellämainittuja ongelmia niin voi surutta katsoa peiliin. "
Paitsi jos on eksyny Olympuksen leiriin, ni ei voi kattoa peiliin! (Tai ei tarvi...)
Vieras1
Paitsi jos on eksyny Olympuksen leiriin, ni ei voi kattoa peiliin! (Tai ei tarvi...)
Vieras1
-
- Viestit: 22685
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Re: Reissailua
Jep, olen tuota valokuvaajaveli Mafferia yrittänyt viivytystaistelutaktiikalla kypsyttää tähän ajatukseen jo tovin, mutta kaveri ei ihan vielä ole niellyt ajatusta, vaan haaveilee Land Cruiserista. :)Kääkkä kirjoitti: Ensi vuonna on ollu suunnitelmissa alkaa värkätä jonkunlaista reissuautoa. Mahollisesti pitkä koriseen nelikko transportteriin. Tai lyhytkin käy, mutta nelikko olis aika must. Kaks peräkkäistä autoa ollu taas etuvetoja ja joka talvi sama kiroilu.
Siihen sitten sähköjärjestelmän päivitystä niin että kamera ja tietokone vehkeet pysyy hengissä vaikkapa viikon. Makuutilat ja ruuanlaitto vehkeet mukaan myös.
Mielestäni suunnitelmasi on mainio ja jos elämäntilanne olisi sellainen, että olisin vapaa kiertämään mualimaa pidempiäkin toveja kerrallaan, tekisin varmasti jotakin samanlaista. Asuntoauto ei kelpaisi, koska sillä ei pääse pöpelikköihin. Nelivetoinen paku, Vito tai joku muu ja sinne koppiin makuutilat, kenttäkeittiötä, sähköt sun muut kuten kuvasit -- siinä olisi reissaavan valokuvaajan kulkuneuvo!
Onnea uudelle kuvauskalustolle! Kyllähän se uusi rautakin aina motivoi kuvaamaan. Tässä harrastuksessa on monia osa-alueita joista voi nauttia, eivätkä ne ole toisiaan poissulkevia. :)
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 22685
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Reissailua
Asuntoautolla pääsee pöpelikköön jotenkin...Kuusamossa on tullut nähtyä kaikenlaisia suorituksia :D Heinäkuussa joku toveri hinasi Amarokillaan tuollaista modernia matkahotellia pois Korouoman pohjoiselta parkkikselta kun oli jäänyt kiinni sinne loppupään "tielle".
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41
Re: Reissailua
Arvasin että toi peiliin kattominen oli vika tikki :DD
Joo kyllä vaan. Asuntoautot ei oo itteenikään ikinää kiinnostanu. Kömpelöitä laatikoita millon milläkin fiiatin tekniikalla. Varmasti ois monia muitakin vaihtoehtoja toteuttaa koko homma. Joku ostaisi teltan ja läjän muistikortteja ja akkuja ja varavirta lähteitä pienikulutuksisen auton kera. Mutta jotenkin kiehtoo ajatus tommosesta kuvaus/reissu/maasto pakusta. Eikä ois loppujenlopuks mahoton edes tehdä.
Land cruiseriinhan voisi virittää kattoteltan? Miksei pakuunkin. Katolla kävis nukkumassa ja sisätilat olis tavallaan olohuoneena ja tavaran rahtaamiseen jos polkupyörää ja kalastuskamaa on mukana enemmänkin. :) Tavaratilaan jääkaappi, liesi, riittävä hupiakusto mahollisesti invertterillä siten että auton oma laturi lataa järjestelmää muttei kuluta sitä. Diodia johonkin väliin siis. Lamppua ja musiikki vehettä kyytiin.
Oujee. Äkkiä pankkiin kinuamaan rahaa.
Joo kyllä vaan. Asuntoautot ei oo itteenikään ikinää kiinnostanu. Kömpelöitä laatikoita millon milläkin fiiatin tekniikalla. Varmasti ois monia muitakin vaihtoehtoja toteuttaa koko homma. Joku ostaisi teltan ja läjän muistikortteja ja akkuja ja varavirta lähteitä pienikulutuksisen auton kera. Mutta jotenkin kiehtoo ajatus tommosesta kuvaus/reissu/maasto pakusta. Eikä ois loppujenlopuks mahoton edes tehdä.
Land cruiseriinhan voisi virittää kattoteltan? Miksei pakuunkin. Katolla kävis nukkumassa ja sisätilat olis tavallaan olohuoneena ja tavaran rahtaamiseen jos polkupyörää ja kalastuskamaa on mukana enemmänkin. :) Tavaratilaan jääkaappi, liesi, riittävä hupiakusto mahollisesti invertterillä siten että auton oma laturi lataa järjestelmää muttei kuluta sitä. Diodia johonkin väliin siis. Lamppua ja musiikki vehettä kyytiin.
Oujee. Äkkiä pankkiin kinuamaan rahaa.
-
- Viestit: 22685
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Reissailua
Nosiis...kaikenlaiset teltat on aivan perseestä siinä vaiheessa kun alkaa satamaan. Sille ei voi mithän. Land Cruiserin vaihtoehto itelle on juuri tuo Amarok lavakuomun kanssa.
-
- Viestit: 3591
- Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24
Re: Reissailua
D3s? Kuulisin mielenkiinnolla millaisilla perusteilla päädyit just tohon. Jutuista päätellen harrastus on suht vakavahenkistä ja kalustossa on jo kiinni rahaa joten ihan muutamasta eurosta se ei ole kiinni.
Ja tämä ei sitten ollut mikään riidan haastaminen vaan todella mielenkiinnosta kumpuava kysymys.
Edit: Oot varmaan puntaroinut eri vaihtoehtoja moneen kertaan ja olettaisin että tiedät jo tuolla kokemuksella mitä rungolta haluat.
Ja tämä ei sitten ollut mikään riidan haastaminen vaan todella mielenkiinnosta kumpuava kysymys.
Edit: Oot varmaan puntaroinut eri vaihtoehtoja moneen kertaan ja olettaisin että tiedät jo tuolla kokemuksella mitä rungolta haluat.
-
- Viestit: 22685
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Reissailua
Eihän D3s:ssä ole mitään vikaa. Harkitsin sitä X-T1 ohella yökameraksi. A7s jäi pois kun se kadottaa osan yöstä itsekseen. D3s on yksi parhaita korkean ISO:n nikoneita vieläkin.
D4 toki parempi all-rounderi eikä niin tolkuttoman hintainen enää.
D4 toki parempi all-rounderi eikä niin tolkuttoman hintainen enää.
-
- Viestit: 3591
- Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24
Re: Reissailua
Ei varmasti huono valinta mutta alkaa kuitenkin olla jo vanhaa kaartia ja uudemmat alkaa kuitenkin puskea ohi vähän kaikilla osa-alueilla. Siksi kysynkin onko joku ominaisuus mikä tuossa D3s miellyttää?Maffer kirjoitti:Eihän D3s:ssä ole mitään vikaa. Harkitsin sitä X-T1 ohella yökameraksi. A7s jäi pois kun se kadottaa osan yöstä itsekseen. D3s on yksi parhaita korkean ISO:n nikoneita vieläkin.
D4 toki parempi all-rounderi eikä niin tolkuttoman hintainen enää.
-
- Viestit: 22685
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Reissailua
Juu, kelpaa kuvata pyörylöitä stackaamalla kun kortille mahtuu puolen vuoden RAWit. Kannattaa kattoa se Nikon Night photography shootout. D3s vei potin.
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41
Re: Reissailua
Mafferi tuota vastausta jo pohjustikin.
Eli puntaroin lähinnä D800, D800E, D700, D3, D3s ja D3x runkoja. Ainut mihin en ollu aikasemmissa rungoissa tyytyväinen oli kohinatasot. Kaikissa ollu sama ongelma. Kohinan laatukin on ollu niin järkyttävää etten sitä saanu ikinää kunnolla korjattua. Tutustuin pitkään erinäisiin testeihin noilla rungoilla. Äkkiä huomasin että D700 on ulkona karkeloista, D3x heikko myös. D3s hakkasi kaikissa testeissä kummatkin kasisataset. Vaihtoehdoiksi jäi D3 tai D3s. Sitten löysinkin yllättävän läheltä erään käytännössä sisään ajetun D3s:n ja sain vielä sellaisen tarjouksen että olisi ollu hullua kieltäytyä.
Tiedän että moni ihmettelee miksi tuommonen action kuvaajan toosa maisemakuvaukseen, eikö D800 36mpx ois parempi? D3s:n itselle tärkeät puolet on juurikin tuo pimeä ominaisuudet, kuvakoko ettei ole tietokone kaputissa, ergonomia eli sattuu käteen kun nyrkki silmään, ja vielä tuohon kohinaan liittyen kohinan laatu. Eli vaikka herkkyyttä pumppaisikin ylös ja kohinaa tulisi, kuvassa säilyy silti yksityiskohdat. Todella monessa rungossa kohina on semmosta että se muuttaa kuvat mössöksi ja hävittää kaikki yksityiskohdat jollonka kohinan poiston jälkeen jäljelle jää pelkkää suttua.
Akkukin tuntus olevan aika jees. Yks akku ja kestää yhtä kauan latingissa kun kaks D300:sen akkua. Jonkun mielestä tuo saattais olla turhan isokin kapistus mutta toisaalta kun vertaa vaikka D800 akkukahvan kanssa niin taitaapi olla pienempi. Painoista en tiiä mitää mutta jos ei jaksa kantaa on salilla käyty liian vähän.
Eli puntaroin lähinnä D800, D800E, D700, D3, D3s ja D3x runkoja. Ainut mihin en ollu aikasemmissa rungoissa tyytyväinen oli kohinatasot. Kaikissa ollu sama ongelma. Kohinan laatukin on ollu niin järkyttävää etten sitä saanu ikinää kunnolla korjattua. Tutustuin pitkään erinäisiin testeihin noilla rungoilla. Äkkiä huomasin että D700 on ulkona karkeloista, D3x heikko myös. D3s hakkasi kaikissa testeissä kummatkin kasisataset. Vaihtoehdoiksi jäi D3 tai D3s. Sitten löysinkin yllättävän läheltä erään käytännössä sisään ajetun D3s:n ja sain vielä sellaisen tarjouksen että olisi ollu hullua kieltäytyä.
Tiedän että moni ihmettelee miksi tuommonen action kuvaajan toosa maisemakuvaukseen, eikö D800 36mpx ois parempi? D3s:n itselle tärkeät puolet on juurikin tuo pimeä ominaisuudet, kuvakoko ettei ole tietokone kaputissa, ergonomia eli sattuu käteen kun nyrkki silmään, ja vielä tuohon kohinaan liittyen kohinan laatu. Eli vaikka herkkyyttä pumppaisikin ylös ja kohinaa tulisi, kuvassa säilyy silti yksityiskohdat. Todella monessa rungossa kohina on semmosta että se muuttaa kuvat mössöksi ja hävittää kaikki yksityiskohdat jollonka kohinan poiston jälkeen jäljelle jää pelkkää suttua.
Akkukin tuntus olevan aika jees. Yks akku ja kestää yhtä kauan latingissa kun kaks D300:sen akkua. Jonkun mielestä tuo saattais olla turhan isokin kapistus mutta toisaalta kun vertaa vaikka D800 akkukahvan kanssa niin taitaapi olla pienempi. Painoista en tiiä mitää mutta jos ei jaksa kantaa on salilla käyty liian vähän.
-
- Viestit: 3591
- Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24
Re: Reissailua
No on toi kyllä aika kova kampe yökuvauksiin, mutta se jäi vielä itelle hiukan epäselväksi, että jääkö D800 kohinoissa siltikin jälkeen vaikka sen kuvan downsamplaa D3s:n kuvakokokoon?