Hei.
Nyt uuden, tehokkaamman tietokoneen myötä olen monen filmikameravuoden ja jpeg-näppäilyn jälkeen alkanut kuvaamaan aktiivisesti raw:ta, kun sen muokkaukseen on nyt oikeat työvälineet.
Aiemmin käytin Lightroomia ja totuin sen toimintaa, mutta nyt Adoben kuukausimaksuideologian jälkeen yritän ottaa nyt Rawtherapee-ohjelmaa haltuun.
Paljon olen manuaalia läpikahlannut ja wikiä/keskusteluja läpi lukenut, mutta yksi hyvinkin perustavanlaatuinen ongelma minulla tuossa työnkulussa edelleen on.
Ymmärrän, että ohjelmaan tuotu raw-kuva on vain kennon tuottamaa raakadataa ja näyttääkin juuri siltä - raakileelta, mutta miksi työstetty, muokattu, säädetty ja ajan kanssa hiottu lopullinen tuote ennen jpegiksi tallennusta näyttää Rawtherapee:ssa aivan erilaiselta (lue:edelleen ihan kamalata), kuin siitä pakattu jpeg Windowsin kuvienkatseluohjelmassa?
Rawtherapeen säädetty raw-tuotos ennen jpeg-pakkausta ei anna minulle juuri mitään selvää kuvaa siitä, millainen kuva lopulta hetken kuluttua jpeg-pakattuna tulee. Tuotos ennen tallennusta on kuin alkuperäinen, suttuinen raw, johon on heitetty vain wb:t, saturaatiot ja valot yms. päälle.
Pitäisikö tuon säädetyn raw-kuvan Rawtherapeessa edes näyttää silta samalta, mitä jpegistä tulee ja jos pitäisi, mihin tämä ongelma voisi liittyä?
Työvälineenäni on 14tuuman win- läppäri sen omalla matta fullHD-ips näytöllä ja 22"" lisänäyttö tarvittaessa
Tiedän, kuulostan ja olen vasta alussa tällä tiellä, mutta intoa opiskeluun riittää.
Kiitokset jo etukäteen avusta!
Raw Therapee5 & aloittelijan suuret murheet
-
-
Re: Raw Therapee5 & aloittelijan suuret murheet
Vastaan itse itselleni:
Rawtherapeen työpöytä ei kunnolla mahdu 14 tuuman näyttölle fullHD reso:lla vaan työstettävät kuvat skaalautuvat "jotenkin" softassa ja menevät editorissa mössöksi. Tämä taas johtui Windowsin näytön fontin ja objektien oletusskaalauksesta 150 prosenttisiksi.
Kun muutin skaalauksen 125%, kiinnitin lisänäytön ja määritin sen jaetuksi työpöydäksi, en läppärin näytön klooniksi ja annoin sille näytön natiivireson, rawtherapeen kuvat muuttuivat työtilassa "normaaleiksi" eli nyt työstetty raw ja jpeg vastasivat toisiaan.
Myös läppärin näytöllä kuvat normalisoituivat, kun skaalaus on pienempi.
Rawtherapeen työpöytä ei kunnolla mahdu 14 tuuman näyttölle fullHD reso:lla vaan työstettävät kuvat skaalautuvat "jotenkin" softassa ja menevät editorissa mössöksi. Tämä taas johtui Windowsin näytön fontin ja objektien oletusskaalauksesta 150 prosenttisiksi.
Kun muutin skaalauksen 125%, kiinnitin lisänäytön ja määritin sen jaetuksi työpöydäksi, en läppärin näytön klooniksi ja annoin sille näytön natiivireson, rawtherapeen kuvat muuttuivat työtilassa "normaaleiksi" eli nyt työstetty raw ja jpeg vastasivat toisiaan.
Myös läppärin näytöllä kuvat normalisoituivat, kun skaalaus on pienempi.