olen pari arskanlaskukuvaa ottanut s7lla ja nex5nllä. samsungissa on hailakammat eli kylmemmet värit huomattavasti. tämä suurin ero. molemmilla näytöillä kuva näyttää kuten livenä kelvinsäädöin, kuvattu siis mahd. samoin kuin livenä näytti. minuutin sisällä samaan aikaan. toinen kuva otettu iltapäivällä jolloin sama juttu. sonyn kuva on vihreämpi ja lämpimämpi. kylläisyys normaali. molemmissa auringonvalo. (taivas oli sininen) onko nyt vaan niin että toisen näyttö "valehtelee". samsungissahan on musta mustaa ja näytön värit pitäs olla hyvät. mutta ei vanha sonykaan pitäs vikapää olla. väri korjaus on lämpimän suuntaan testisivujen mukaan.
voisko asian tarkistaa jostain netistä``? harmittaa lähinnä kun kuvia jonkun verran tulostaa ja wb heittää noin paljon...
s7 vs nexu5n wb erot samassa tilanteessa
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Re: s7 vs nexu5n wb erot samassa tilanteessa
Kameroissa on eroja.
Kameroiden näytöissä on vielä suurempia eroja. Värisävyjen säätö kameran takanäytön avulla on pääsääntöisesti mahdotonta.
Auringonlasku on hankala, siinä luonnonvalon värit poikkeavat usein "normaalista" merkittävästi ja muuttuvatkin nopeasti. Tietty tähän juuri perustuu auringonlaskun näyttävyys. Säätöjä on vaikea tehdä silmämääräisesti. Eikä kameran automatiikka auta sen paremmin.
Sääditkö värilämmöt siis kameroiden kelvin-asteikolla samoiksi vai käytitkö jotain valmisasetuksia? Yleensä on viisainta kiinnittää valkotasapaino kiinteäksi vaikkapa normaaliin aurinkoiseen sävyyn, 6500K, viher-violetti asteikko nollaan.
Onko ero siis hailakkuudessa (saturaatio, värikylläisyys, kontrastit) vai värilämmössä (sini-puna tai viher-violetti asteikko?. Jos haluat kamerasta suoraan, niin kannattaa tarkistaa kameran muutkin kuvasäädöt (kontrasti, saturaatio, terävöitys). Myös kameran tekemät valotuksen automaattisäädöt vaikuttavat lopputulokseen. Kirkas aurinko samassa kuvassa kuin muu ympäristö sotkee herkästi automaattivalotusta koska sen kirkkaus mittauspisteiden kohdalla voi vaihtua pienestäkin erosta kuvan rajauksessa.
Yleensä tässä vaiheessa neuvotaan kuvaamaan Raw:a, jolloin säädön voi tehdä jälkeen päin kunnon näytöllä ja jopa sen tulosteen mukaisesti. Saattaa olla tietty vaikeampaa kännykällä. Ihmiset kuvittelevat, että kamera toistaa kuvatun kohteen "oikein", kuten silmäkin sen näkee, mutta näinhän tietenkään ei ole. Ei ollut edes filmiaikana, valotus ja filmin ominaisuudet vaikuttivat kuvaan melkoisen paljon. Raw:ssa on varaa korjata näkymä "sellaiseksi kuin se itse muistaa". Paremmalla kuvankäsittelyohjlemalla korjausta voi tehdä jopa JPEG:llä, ainakin tietyissä rajoissa.
Kameroiden näytöissä on vielä suurempia eroja. Värisävyjen säätö kameran takanäytön avulla on pääsääntöisesti mahdotonta.
Auringonlasku on hankala, siinä luonnonvalon värit poikkeavat usein "normaalista" merkittävästi ja muuttuvatkin nopeasti. Tietty tähän juuri perustuu auringonlaskun näyttävyys. Säätöjä on vaikea tehdä silmämääräisesti. Eikä kameran automatiikka auta sen paremmin.
Sääditkö värilämmöt siis kameroiden kelvin-asteikolla samoiksi vai käytitkö jotain valmisasetuksia? Yleensä on viisainta kiinnittää valkotasapaino kiinteäksi vaikkapa normaaliin aurinkoiseen sävyyn, 6500K, viher-violetti asteikko nollaan.
Onko ero siis hailakkuudessa (saturaatio, värikylläisyys, kontrastit) vai värilämmössä (sini-puna tai viher-violetti asteikko?. Jos haluat kamerasta suoraan, niin kannattaa tarkistaa kameran muutkin kuvasäädöt (kontrasti, saturaatio, terävöitys). Myös kameran tekemät valotuksen automaattisäädöt vaikuttavat lopputulokseen. Kirkas aurinko samassa kuvassa kuin muu ympäristö sotkee herkästi automaattivalotusta koska sen kirkkaus mittauspisteiden kohdalla voi vaihtua pienestäkin erosta kuvan rajauksessa.
Yleensä tässä vaiheessa neuvotaan kuvaamaan Raw:a, jolloin säädön voi tehdä jälkeen päin kunnon näytöllä ja jopa sen tulosteen mukaisesti. Saattaa olla tietty vaikeampaa kännykällä. Ihmiset kuvittelevat, että kamera toistaa kuvatun kohteen "oikein", kuten silmäkin sen näkee, mutta näinhän tietenkään ei ole. Ei ollut edes filmiaikana, valotus ja filmin ominaisuudet vaikuttivat kuvaan melkoisen paljon. Raw:ssa on varaa korjata näkymä "sellaiseksi kuin se itse muistaa". Paremmalla kuvankäsittelyohjlemalla korjausta voi tehdä jopa JPEG:llä, ainakin tietyissä rajoissa.
olli Rinne http://www.digifaq.info/