Apuja: Ulkoisen salaman hankinta ja sillä kuvaus (m43)?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
randomuser

Apuja: Ulkoisen salaman hankinta ja sillä kuvaus (m43)?

Viesti Kirjoittaja randomuser »

Moi!

Haluaisin alkaa opettelemaan salaman käyttöä Olympuksen m43 kamerallani, erityisesti haluaisin oppia käyttämään salamaa irti kamerasta, siis omalla valojalustalla sofboxin tai sateenvarjon kanssa. Tällä hetkellä esim. "the invisible black backdrop" on tekniikka jonka haluaisin oppia.

Toivoisinkin, että joku teistä kokeneimmista kuvaajista osaisi auttaa minua tarvittavien komponenttien hankkimisessa. Ihan ensimmäisenä tietysti salama; pitäisikö tämän olla manuaalinen vai TTL? Olen katsellut Olympukselle joitakin TTL-salamoita (esim. Meike MK-320) mutta saisin ilmaisin Canonin manuaalisen salaman, joka on ilmeisen tehokas (päivitän tiedon mallista myöhemmin). Mietinkin, onko TTL-salamasta mitään hyötyä, vai kannattaako hankkia suorilta manuaalinen salama? Paras tietysti olisi sellainen jossa olisi molemmat (ainakin jos aion kuvata joskus salama kiinni kamerassa), mutta esim. Olympuksen omat salamat joista nämä löytyvät ovat todella kalliita.

Salaman lisäksi tarvitsen ilmeisesti myös radiolähettimet. Osaisiko joku suositella joitain halpoja lähettimiä? Olen yrittänyt googletella, ja ainakin seuraavat ovat vaikuttaneet potentiaalisilta. Onko kenelläkään näistä kokemuksia?

FlashQ: http://www.lightingrumours.com/flashq-review-7406" onclick="window.open(this.href);return false;
Neewer 16: https://www.amazon.com/dp/B00A47U22U/ref=cm_sw_su_dp" onclick="window.open(this.href);return false;

Näiden lisäksi tarvitsen vielä ainakin jalustan sekä sateenvarjon tai softboxin. Myös näiden suhteen ottaisin mielelläni suosituksia vastaan.

Sitten vielä jos täällä sattuu olemaan Olympus m43 kuvaajia, kuulisin mielelläni joitain erityishuomioita salamakuvauksesta Olympuksella. Onko jotain erityistä mitä pitää huomioida asetuksissa jne.

Olen lueskellut eri lähteistä salamakuvaamisen perusteita (esim. strobist lightning 101) mutta kaikki linkit aiheeseen liittyen olisi tervetulleita. Kiitos jo etukäteen kaikista vastauksista.

-Timo
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Re: Apuja: Ulkoisen salaman hankinta ja sillä kuvaus (m43)?

Viesti Kirjoittaja olli R »

randomuser kirjoitti:Ihan ensimmäisenä tietysti salama; pitäisikö tämän olla manuaalinen vai TTL? Olen katsellut Olympukselle joitakin TTL-salamoita (esim. Meike MK-320) mutta saisin ilmaisin Canonin manuaalisen salaman, joka on ilmeisen tehokas (päivitän tiedon mallista myöhemmin).
TTL saattaa olla hyödyksi, jos käytät salamaa kameran päältä ja kuvaat nopeita tilanteita. Tällöin voi käyttää salamatehon automaattista asetusta apuna kuvauksessa. Järjestetyssä kuvauksessa manuaali on käytännössä järkevin. Jos kamera itse muuttaa joka kuvan välissä salaman tuottamaa valotehoa, et saa haluamanlaistasi kuvaa.

En muuten edes muista, milloin Canon on tehnyt viimeksi vain manuaalilla toimivan salaman. Jos siinä on myös TTL-toiminnallisuus, niin toimivuus triggerien kanssa kannattaa varmistaa - joskus ne TTL:än lisäkytkennät sotkevat triggeriä tai triggerin salamakenkä salamaa.
randomuser kirjoitti:Salaman lisäksi tarvitsen ilmeisesti myös radiolähettimet. Osaisiko joku suositella joitain halpoja lähettimiä? Olen yrittänyt googletella, ja ainakin seuraavat ovat vaikuttaneet potentiaalisilta. Onko kenelläkään näistä kokemuksia?
Eipä ole juuri noista koemuksia. Itse käytän Yong Nuo:n triggereitä ja salamalaitteita. Itse olen koko ajan enemmän tykästynyt triggereihin, joissa toisessa päässä olevaa salamaa voi ohjata triggeristä tai kamerasta. Mutta edullisemmatkin toimivat toki.
randomuser kirjoitti:Sitten vielä jos täällä sattuu olemaan Olympus m43 kuvaajia, kuulisin mielelläni joitain erityishuomioita salamakuvauksesta Olympuksella. Onko jotain erityistä mitä pitää huomioida asetuksissa jne.
Triggerien yhteensopivuus runkoon kannattaa testata näissäkin, tai etsiä valmiita kokemuksia.

Riippuu vähän Olympuksesta, mutta joissakin vain takanäytön omaavissa on syytä etsiä ne asetukset, joilla takanäyttö ei seuraa valotuksen asetuksia. Eli kun kuvaat vaikkapa hämärässä, jossa salaman pitäisi valaista kohde, niin takanäytöllä ei näy mitään koska salamakuvausta varten tekemäsi valotusasetukset eivät riitä tuottamaan kuvaa ilman salaman valoa. Ainakin osassa Olympuksen kameroita asetus "Live View Boost" tuottaa etsinkuvan aina valotuksesta riippumatta.

Toinen homman seisauttava asia on "Silent mode", jonka kanssa salamakuvaaminen on ainakin tehty hankalaksi. Tuossa käytetty kennon sähköinen suljin, ei ole oikein yhteensopiva salamalla valaisuun. Jos tätä moodia käyttää, niin kannattaa ottaa pois ennen salamakuvausta.

Itse kuvaamisesta olen tällaisen väsännyt:

http://www.digifaq.info/digi_omat/salam ... flash.html" onclick="window.open(this.href);return false;
olye3

Viesti Kirjoittaja olye3 »

Moi!

Itse hankin tuossa taannoin käytettynä Yongnuo -merkkiset vermeet, joita käytän Olympus OM-D EM1 mk2 -rungon kanssa langattomasti. Nämä ovat täysin manuaalisesti säädettäviä.

Kameran salamakenkään kiinnitän YN560-TX (Canon versio) lähettimen, joka ohjaa langattomasti kolmea YN560-III (Canon versio) -salamaa, eli pystyy säätämään kunkin salaman tehoja erikseen.

Lisäksi voin laittaa vielä yhden salaman (merkillä tai mallilla ei ole väliä) RF-603 II -vastaanottimeen joka myös siihen kiinnitetyn salaman väläyttää laukaisinta painettaessa (tähän liitetyn salaman tehoja ei pysty säätämään lähettimestä).

Eli pystyn laukaisemaan neljä salamaa yhdellä kertaa... Useimmiten tosin käytän kolmea salamaa.

Järjestelmä toimii hienosti ja on kohtuullisen helppo säätää sopivaksi pienen harjoittelun/kokeilun jälkeen.

Varjojen ja muiden heijastimien käyttö on meikäläisellä vasta harjoitteluvaiheessa, joten en siihen osa-alueeseen oikein osaa mitään sanoa... vaikka olisi se aika hienoa jos ois oma studiotila, jossa vois muotokuvausta enemmälti harrastaa...

Ostin juuri Matti Sulannon kirjoittaman opuksen Käsisalamakuvaus, jonka ajattelin tässä syksyllä lukea ajatuksella läpi. Jos vaikka jotain uutta oppis...
randomuser

Viesti Kirjoittaja randomuser »

Kiitos molemmille perusteellisista vastauksista, ja pahoittelut että oma vastaaminen kesti. Täytyykin vielä tutustua tuohon Yongnuo vaihtoehtoon.
Vastaa Viestiin