Ajatuksena olisi joskus alkaa tekemään pienimuotoisia kuvauksia (lapsi-, yo-, muoto-, passikuvat ymv) omassa studiossani.
Ensinnäkin olisko kamera oltava fullframe-tasoa? millaisia linssihankintoja tulisi eteen, siis lähdettynä tärkeimmistä? Ilmoisesti valovoimaisesta muotokuvalinssistä lähdettäisiin..
Entä valaistushankinnat?
Millaisissa hinnoissa tällainen perustason studiokuvauslaitteisto liikkuu?
Aloittelevan studiokuvaajan kalusto
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Aloittelevan studiokuvaajan kalusto
Jos tarkoituksena on kuvailla, kuten kysymyksestäsi ymmärsin, salamamoilla rakennetussa valossa hallittua taustaa vasten niin en näe mitään tarvetta erityisen valovoimaiselle optiikalle tai fullframe-rungolle. Tottakai nämä voivat antaa enemmän mahdollisuuksia joissain tilanteissa, mutta itse lähtisin miettimään studion muun kalustuksen ja erityisesti sen valaistuksen ensin kohdalleen.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: Kesä 02, 2014 13 : 49
Re: Aloittelevan studiokuvaajan kalusto
Jatkossa voisin harkita hääkuvauksiakin. Nehän ovat jo melko vaativiakin kuvauskeikkoja. Vaatisiko kuitenkin tällainen kuvaaminen täyskennoisen kameran? Hääpaikoilla varmaan olisi tärkeää olla mukana valovoimainen kalusto.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: Elo 20, 2004 19 : 57
- Paikkakunta: Espoo
Re: Aloittelevan studiokuvaajan kalusto
Olen samaa mieltä aiemman vastaajan kanssa tuosta valovoimasta.
2.8 aukko riittää studioon erinomaisesti ja häätilaisuuteen hyvin. Studiossa joutuu usein himmentämään aukoille 5.6 - 11.
Kirkot ja juhlapaikat saattavat olla huonosti valaistuja, jolloin kennokoolla ja objektiivin valovoimalla on merkitystä kuvan kohinoihin. Kinokennoinen on hyvä valinta varsinkin silloin, jos salama on pois suljettu vaihtoehto.
Kinokennoiselle kameralle 24 - 70 mm/F2.8 ja 70 - 200 mm/F2.8 ovat peruskamaa hääkuvauksissa ja soveltuvat erittäin hyvin myös studioon.
Studiokuvauksen salojen opetteluun on sattumoisin juuri nyt myyntiosiossa tarjolla oikein soppeli Elinchrom D-lite RX4 To Go setti alle 400 euron hintaan. Kunnon valoilla jopa kittilinsilläkin saa erinomaista jälkeä.
Kiinteillä valovoimaisilla objektiiveilla voit ehkä luoda hääkuviisi oman tunnistettavan tyylisi. Ehkä et.
2.8 aukko riittää studioon erinomaisesti ja häätilaisuuteen hyvin. Studiossa joutuu usein himmentämään aukoille 5.6 - 11.
Kirkot ja juhlapaikat saattavat olla huonosti valaistuja, jolloin kennokoolla ja objektiivin valovoimalla on merkitystä kuvan kohinoihin. Kinokennoinen on hyvä valinta varsinkin silloin, jos salama on pois suljettu vaihtoehto.
Kinokennoiselle kameralle 24 - 70 mm/F2.8 ja 70 - 200 mm/F2.8 ovat peruskamaa hääkuvauksissa ja soveltuvat erittäin hyvin myös studioon.
Studiokuvauksen salojen opetteluun on sattumoisin juuri nyt myyntiosiossa tarjolla oikein soppeli Elinchrom D-lite RX4 To Go setti alle 400 euron hintaan. Kunnon valoilla jopa kittilinsilläkin saa erinomaista jälkeä.
Kiinteillä valovoimaisilla objektiiveilla voit ehkä luoda hääkuviisi oman tunnistettavan tyylisi. Ehkä et.
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: Kesä 02, 2014 13 : 49
Re: Aloittelevan studiokuvaajan kalusto
Riittääkö muuten terävyysalueen riittävään kontrolointiin studiossa 2.8 lasi ja aps-c-kennokoko? Jos studiossa ei valon takia tarvitse suuriaukkoisia/valovoimaisia laseja niin niillä kuitenkin käyttöä terävyysalueen hallinnassa.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: Elo 20, 2004 19 : 57
- Paikkakunta: Espoo
Re: Aloittelevan studiokuvaajan kalusto
Minulle tuo aukko 2.8 on riittänyt hyvin. Rippuu tosin millaista Efektiä on hakemassa.
Joskus näkee sanomalehdissäkin kuvia, jotka on otettu suoraan edestä hyvällä valovoimaisella 1.2 tai 1.4 objektiivilla. Lopputulos on joskus enemmän taiteellinen kuin kohdetta imarteleva.
2.8 aukon terävyysalue kasvokuvassa suoraan edestä kuvattaessa on 1.6 kropilla sellainen, että silmiin tarkennettaessa nenän pää on juuri ja juuri terävä ja korvat ovat jo epäterävyysalueella.
Etuviistosta kuvattaessa lähimpään silmään tarkennettaessa silmä nenä ja korva ovat lähes samassa tasossa eli teräviä ja taaempi silmä selvästi terävyysalueen ulkopuolella.
Joskus näkee sanomalehdissäkin kuvia, jotka on otettu suoraan edestä hyvällä valovoimaisella 1.2 tai 1.4 objektiivilla. Lopputulos on joskus enemmän taiteellinen kuin kohdetta imarteleva.
2.8 aukon terävyysalue kasvokuvassa suoraan edestä kuvattaessa on 1.6 kropilla sellainen, että silmiin tarkennettaessa nenän pää on juuri ja juuri terävä ja korvat ovat jo epäterävyysalueella.
Etuviistosta kuvattaessa lähimpään silmään tarkennettaessa silmä nenä ja korva ovat lähes samassa tasossa eli teräviä ja taaempi silmä selvästi terävyysalueen ulkopuolella.